Spørgsmål om sex

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Anonym

Spørgsmål om sex

Indlægaf Anonym » 17. nov 2007 14:13

Da jeg er et blufærdigt menneske, der gerne vil holde omverdenen ubekendt med min stomi, vil jeg gerne stille et spørgsmål:

Er der nogen, der har prøvet at gennemføre en sex-akt, uden at partneren er blevet bekendt med stomien? Eksempelvis ved hjælp af et bælte eller en t-shirt, der har camoufleret stomien?

Brugeravatar
Tinna
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 17. nov 2007 14:41

Hejsa...

Det tror jeg simpelthen ikke på kan lade sig gøre. Med mindre at du vælger at leve i sølibat.

Hvordan vil du praktisere dette ?
Du ville skulle afslå at ligge i din partners arme, det er sgiseme da synd. Afslå at sove med en partner.
Du vil for at dette måske kunne lade sig gøre nød til konstant at være obs på hvor din partner røre ved dig, og helt ærligt så ville du ikke kunne nyde det og slappe af, det synes jeg er synd.

Jeg forstår godt at dette kan være noget af en kamel at sluge men helt ærligt så tror jeg du er nød til det.
Hvis det er et spørgsmål om ikke at føle sig så attraktiv så kan du som du selv skriver, bruge en blonde eller t-shirt, men skjule det helt det tror jeg ikke på kan lade sig gøre *S*

Har du lyst kan du skrive en PB til mig, hvem ved måske kan jeg hjælpe dig lidt på vej. Og bare lige så vi har et på det rene *G* Er der en som har nykker og er sippet så er det mig *G*
Tinna

Anonym

Indlægaf Anonym » 18. nov 2007 16:04

Tak for svaret, Tinne:

Du spørger: "Hvordan vil du praktisere dette ?".

Jeg forestillede mig egentlig den slags situationer, vi alle har oplevet i forbindelse med fester, m.m. En hurtig omgang sex på badeværelset, i et tomt værelse, i haven, etc. Her er man jo oftest kun fornødent afklædt. Jeg overvejede, om nogle havde prøvet den type sex, uden at stomien blev afsløret.

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 22. nov 2007 13:57

Hejsa…

Jeg har haft sex med to forskellige partner i mit stomiliv, der er ikke ved den dag i dag, at jeg har stomi.
Jeg var 24 år, da jeg fik min første stomi i 2001. Jeg er født ret nysgerrig og kan godt lide, at leve livet spændende til tider. :D

Det var ikke noget jeg havde, fordi jeg har haft problemer med min stomi på nogen måde, med at have den og have sex med folk. Det var et forsøg, jeg ville se om den kloge kunne narre den mindre kloge, om det var mulig, at have sex som stomist uden partneren vidste det. :)
Jeg havde været opereret i et par år, inden jeg kastede mig ud i mit lille forsøg. Jeg havde haft forskellige partner inden, der vidste jeg var stomist.

Den første have jeg sex med flere gange, den anden kun en enkel gang, han var et dårlig knald, for at sige det ligeud, så havde ikke lige behov, at fjolle rundt med ham igen. :D Jeg var også blevet bekræftet i den kloge kunne narre den mindre klogere.

Nu forgik det ikke i baghaver eller på toiletter, men i en seng og jeg var fuldt afklædt alle gangene.
Hvis man er snu og opfindsom og god til, at brygge historier sammen er det muligt. :D
Som sagt var mit bare et forsøg og rigtig sjov, men var da lidt nervøs også, sæt man blev afsløret hvad så.

Personlig fortrækker jeg, at have sex med folk der kender til min stomi, det andet er lidt bøvlet og man er jo ikke herre over, hvor folks hænder er på ens krop og sæt de fik fat i posen eller et eller andet, ved et uheld. Problemet er jo også, hvis denne partner måske også vil mere end tilfældig sex, hvad så, så har man jo ført folk bag lyset. Det er jo ikke alle folk der tager det lige godt.

Nu blev jeg ikke afsløret, men hvad hvis du bliver det og personen der opdager det, fortæller det måske til sine venner som fortæller det videre igen, så ved folk da først du har stomi.

Man kan sagtens have sex med folk der ved, man er opereret uden det er en fast kæreste også uden hele omverden får det af vide.
Synes personlig man kommer længst med, at være ærlig, det andet er for bøvlet.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Gæst

Indlægaf Gæst » 27. nov 2007 01:19

Tak for dit svar, GR!

Det er dejligt at høre, at det trods alt kan lade sig gøre. Omvendt er din konklusion tilsyneladende, at man aldrig kan være sikker, og hvis man giver sig i kast med den slags, må man være forberedt på at blive afsløret. Og det har du sikkert ret i.

Til gengæld kan jeg ikke se det som et problem, hvis partneren ønsker noget mere fast. Hvis du ikke ønsker det, kan det jo alligevel aldrig blive aktuelt. Og hvis du har dyrket sex med partneren uden på noget tidspunkt at have haft et fast forhold i tankerne, har du vel ikke ført ham bag lyset. I hvert fald kan jeg ikke se, at stomien gør nogen forskel.

Endnu engang: Tak for svaret - det var dejligt at høre.

vibi61

At acceptere stomi

Indlægaf vibi61 » 9. dec 2007 15:09

Hej derude!
Jeg er lige blevet opereret med en urostomi til følge, for 14 dage siden. Det fungerer helt fint og jeg har det godt med den. Inden operationen forberedte jeg mig så vidt muligt mentalt. Fortalte venner bekendte, kolleger, m.m. omkring det forestående. Jeg var glædeligt overrasket over hvor afslappede folk var over for dette. Men min egen åbenhed og ligefremme holdning til stomien...som jo er en realitet....gav et meget positivt feedback, og jeg er blevet endnu mere rolig og naturlig over for min nye livsledsager. Som rent faktisk helbredte mig..så væ´r lige lidt taknemmelig også. Jeg tog sågar i svømmehal inden operationen med en pose på maven. Jo-jo...nogle...kun nogle kiggede og dem der så mest undrende ud fik en forklaring. Reaktionerne var positive. Orv kan man svømme med så´n en. Øj hvor smart. Nå er det det? har da hørt om det, men ikke set sådan én stomi. Det er da fint. Så blev den bekymring manet til jorden...og jeg tager det som en "mission" at være åben og vise. Hvad pokker. Vi har alle en form for kendetegn på os...nogle dekorerer sig på kryds og tværs med tattoveringer. Jeg har bare en livredder.
Min kæreste der desværre ikke kunne følge operationsforløbet da han er tysker og bor dernede...er blevet grundigt informeret, og fulgt mig via mails som udtrykker meget i forhold til det talte. Jeg ved hans holdning og den er positiv...han elsker mig med eller uden stomi. Vi har talt om det ekstra selskab vi skal have fremover, når vi ses på vores 1 års dag nytårsaften. Han skal se røre og snuse alle indtryk, så vi sammen kan blive fortrolige med stomien som en evig ledsager når vi elsker, som vi holder meget af. Jeg synes det bliver helt spændende...og der er jo heller ingen vej udenom. Nu vil jeg bruge dage på at finde spændende løsninger på at gøre alt så nemt som muligt i hverdagen.
Det jeg ønskr for mange, som har været opmuntrende for mig er :vær åben og acceptér. Du får tifold tilbage, da du finder ud af at du ikke er "mærklig usexet, grim, eller handicappet "
God vind til alle og glædelig jul og lykkebringende nytår.
Mange hilsener fra Vibi61

Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 11. dec 2007 09:13

Vibi61, tak for indlægget.
Det er dejlig at høre at der er andre der har været lige så åben som jeg selv, og derved fået positiv feetback.
Der er flere af mine venner/veninder der efter min operation, har spurgt om de ikke nok måtte se posen...
For sjovt nok, der er mange der er mere nysgerrige end man lige skulle tro...
Mette Kristensen

Anonym

Indlægaf Anonym » 16. dec 2007 14:10

Også tak til indlæggene fra Vibi61 og Mette.

Jeg er meget glad på jeres vegne over, at det går jer så godt, og at åbenheden har vist sig at være det rigtige for netop jer i forhold til de behov, I nu har. Det er dejligt at høre.

Som det fremgår af mine tre andre indlæg under denne overskrift, er jeg ikke i stand til at praktisere samme åbenhed. Det er næppe nogen sandhed, der fortæller, om åbenhed eller lukkethed om stomi er løsningen - det er forskelligt for hver enkelt af os. Jeg ved med sikkerhed, at åbenhed ikke vil være godt for mig. Jeg bruger mange ressourcer på at skjule stomien overfor de mange mennesker, jeg hver dag færdes iblandt.

Det var derfor, jeg overvejede, om man kunne have sex, uden at partneren opdagede stomien. Min konklusion på svarene må være, at det strengt taget godt kan lade sig gøre, men at man løber en risiko og må være forberedt på at blive afsløret.

Lea

sex uden afsløring

Indlægaf Lea » 15. feb 2008 13:38

Hej 'Anonym' (-og andre)

Jeg kan se at du allerede har lavet en konklussion på dit spørgsmål....men jeg vil alligevel gerne bidrage lidt (håber det kan hjælpe)

Før jeg blev opereret synes jeg at 'one-nights' var ret sjove og spændende, og da jeg blev opereret og fik stomi blev jeg enig med mig selv om at den del af mit liv var ødelagt, fordi jeg synes at det var ret intimt og lidt for stort at skulle fortælle en så intim ting til en man sandsynligvis kun skulle se en gang...

Efter 1 år begyndte jeg at savne det sjove og spændende ved one-nights og misundte mine veninder for at de var instand til at have det.
Da jeg vendte det med dem foreslog de -mest i sjov, at jeg da bare kunne tage sommerkjole på og så liiiiige løfte op i den....

Nu skal det lige siges at jeg bruge bodystockings som undertøj -hvilket fungerer helt vildt godt, og faktisk er det muligt at hæfte den sammen i den ene side (over hofterne) sådan så den kan dække posen, men samtidig 'give adgang' til trusserne (håber virkelig at dette giver mening!?) -med en kjole, eller en længere t-shirt over er det rent faktisk lykkedes mig at have sex med 3 uden at de har fundet ud af at jeg havde stomi....

Selvfølgelig er der en risiko for at 'blive opdaget', men når det er one-nights, kan man sagtens sige 'vær rar ikke at røre ved min mave!' og man kan også tillade sig at fjerne hænder 'på afveje'...

Hvis man gerne vil mere end one-night med den pågældende herre, så synes jeg at man skal fortælle om sin stomi.... I et forhold burde man bestemt ikke holde sådan noget hemmeligt! -men når det bare er sex, synes jeg ikke man behøver sige noget....

Håber det kan hjælpe lidt... Jeg synes du skal forsøge, hvis du har mod til det.... -jeg kan huske at den første gang det lykkedes for mig, havde jeg en meget stor og fantastisk følelse af 'sejr' :D

Held og lykke med det ihvertfald....

Anonym

Spørgsmål om sex ...

Indlægaf Anonym » 24. feb 2008 23:09

Jamen, det var dog et vidunderligt opmuntrende bidrag til debatten, Lea ... Hvor skønt at du har haft så vellykkede erfaringer med sex, uden at stomien er blevet afsløret.

Jeg kan ikke helt klart læse, hvordan du arrangerede din påklædning - men det er vel heller ikke det vigtigste. Vi må vel hver især prøve os frem og finde ud af, hvordan vi indretter os med henholdsvis vort tøj og den måde, vi gerne vil have sex på.

Hvad med mændene, Lea? Kunne man teoretisk set - statistisk set er det næppe sandsynligt - forestille sig, at de også havde stomi? Kan en mand - eksempelvis ved hjælp af en stor t-shirt og et bælte - holde partneren ubekendt med stomien?

Det er vel relevant at overveje. Når man læser copas forum, fornemmer man, at det er sværere for mænd med stomi at oprette en seksuel selvtillid, end det er for kvinder.

Peter Sørensen

i det skjulte

Indlægaf Peter Sørensen » 25. feb 2008 11:44

Jeg tror godt ,man som mand kan holde stomien skjult.

Ved at folde posen op, eller bruge en minipose og camouflere med en t-shirt eller boxer shorts med gylp.

Så hvis det er en one night stand, er jeg overbevist om at det kan lade sig gøre.

Min egen erfaring er at, man som tiden går efter operationen, så småt begynder at slappe mere og mere af, det bliver besværligt at skulle iføre sig det rette "udstyr" , man savner spontanitet og den nære kontakt og følelsen af hud mod hud.
Når man har fundet den bandage ,man er 100 % sikker på og har lært at læse kroppen og stomiens signaler, og har sin partners fortrolighed, kan man opnå et sexualliv uden begrænsninger.
Men helt ærligt så er man godt nok nervøs i starten :wink:

Anonym

Indlægaf Anonym » 7. mar 2008 13:35

Peter, jeg tror, vi taler forbi hinanden.

Det er netop på grund af spontaniteten, jeg gerne vil undgå partnernes kendskab til min stomi. Der er ikke meget spontanitet tilbage, når man inden oplevelsen skal fortælle den anden, at man forresten render rundt med en pose.

Det, du taler om, er vel den spontanitet, der kan optræde i et etableret forhold. Jeg taler om enkeltstående seksuelle oplevelser, hvor det vil være ret dræbende, hvis man skal i gang med en forklaring. Og jeg tror i øvrigt, de fleste partnere vil tabe lysten.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 7. mar 2008 14:49

Ok.

Du har ret, :D der er selvfølgelig forskel på om det er spontant i en her og nu situation, med en fremmed, eller i parforholdet.

Belle

Indlægaf Belle » 7. mar 2008 17:30

Hej anonym........

Da jeg i sin tid fik lavet Knud.....min stomi...oprettede jeg en profil på et dating/sexsite for at finde lidt ud af hvordan mænds reaktion ville være. Det jeg har erfaret er at langt de fleste er rystende ligeglade......bare ja understellet fungerer som det skal. Der vil vel altid være en risiko for at vedkommende opdager det......personligt har jeg bare altid valgt lige at informere om det...også til engangs....... :lol:

stomist

Indlægaf stomist » 20. apr 2008 01:59

Jeg synes det er fedt at i tør.

jeg var ikke rigtig blevet sexuelt aktiv da jeg blev opereret, så jeg ventede længe med det (3 år faktisk) for jeg troede at verdenen ville gå under hvis jeg fandt en fyr som jeg skulle forklare hvad de pose lavede på maven af mig...

men forrige sommer, en varm aften for meget at drikke i venners venners selskab og fyrene så fristende ud... (var 22 på det tidspunkt)
fortalt fyren at han skulle holde fingrene fra højre side af maven... han stilte ingen spørgsmål og fandt først ud af det næste morgen...
vi var kærester en måned indtil jeg fandt den helt rigtige mnd i mit liv :D

vi har været sammen i to år nu (han fandt også først ud af det efter vi havde haft sex et par gange)

Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"