Graviditet

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 27. aug 2007 09:47

Hej Allesammen,

Er der nogen her inde der kender til det at være gravid med en stomi, for har nemlig fået afvide af min læge at jeg skulle have de børn jeg ville have inden en eventuel tilbageligning..

Så jeg ville gerne høre nogle erfaringer osv... er jo 22 så det er nok snart ektuelt.
Mette Kristensen

Lise Thorbøll

Graviditet og stomi

Indlægaf Lise Thorbøll » 20. sep 2007 11:19

Hej!

Jeg skriver i håb om at høre fra andre, som har oplevet det samme som jeg. Jeg er i 22. uge af min første graviditet og har stomi. Graviditeten forløber som den skal, men jeg har de sidste 6 uger været plaget af voldsomme smerter i tarmen og stomien, som om der bliver mindre og mindre plads. Det er de samme smerter, som jeg har oplevet ved forstoppelse, men nu er jeg ikke forstoppet - det gør bare ondt, og jeg kaster op. Lægerne kan ikke rigtig gøre noget for mig og har ikke kunnet sige mig helt præcist hvad der kan være galt. Det der undrer mig er, at hverken lægerne eller stomisygeplejersken synes at kende til andre tilfælde, så jeg håber at høre fra andre, som har oplevet noget ligende.
Den eneste teori der har været lidt fremme er, at jeg har noget arvæv omkring min tyndtarm, som snævrer det hele lidt mere til .. har andre hørt om dette?

Med venlig hilsen LIse

Peter Sørensen

graviditet

Indlægaf Peter Sørensen » 20. sep 2007 12:01

Hej Lise

Du har ret, når du selv nævner at du føler det som forstoppelse, det kan udmærket være passagen i tarmen ,fordi dine tarme og stomien påvirkes af den voksende mave.

Følgende er et uddrag af sandbjerg guidelines som kan findes her
http://www.copa.dk/raadgivning/tarmsygd ... g-foedsel/

Der er en øget risiko for ileus, (tarmstop), en undersøgelse har vist at ca. 10% havde tarmpassageproblemer, som ofte indledningsvis var forvekslet med veer og opkastning som følge af graviditet.

Du kan henvise til Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi http://www.dsog.dk/ , guidelines ,hvis de siger de aldrig har hørt om det, snak også med jordemoderen.

held og lykke

RH
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. jan 2007 10:41

Indlægaf RH » 20. sep 2007 20:07

Hej Lise,

Jeg har hørt om det du fortæller før. Jeg mødte en pige på hospitalet da jeg selv lige var blevet opereret. Hun havde ml 3-6 måned i sin graviditet haft forstoppelse og rigtig mange smerter. I de 3 måneder tror jeg hun hver dag var inde og få lagt et kateter i stomien for at lave gennemgang for at undgå kvalme, smerte og opkastninger.
Pludselig en dag var smerterne væk, tror måske at babyen havde vokset sig større og forbi det område hvor den ikke skulle presse på.

Jeg kan ikke forstå hvorfor lægerne siger de ikke har hørt om det før?! Hvilket sygehus tilhører du?

Uhh jeg bliver helt nervøs, vi planlægger vores 2 barn og jeg frygter virkelig mere smerte!!

Håber for dig at resten af din graviditet forløber godt og smertefri! Lad høre fra dig!

Mvh RH

RH
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. jan 2007 10:41

Indlægaf RH » 14. dec 2007 10:35

Hej Lise,

Hvordan går det med dig? Er du ikke sød at skrive lidt om hvordan det går? Vi regner med at starte "produktionen" af barn nr. 2 efter nytår. Er smerterne væk og har hospitalet fundet en løsning for dig?

Mvh RH

PM

Indlægaf PM » 29. dec 2007 18:47

Hej Lise

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan det går med din graviditet. Vi planlægger at få børn meget snart og er lidt nervøs for hvordan det skal gå.
Jeg har haft min stomi i 6 år, fik den efter 7 år med CU.
Kan jeg måske lokke dig til at mail lidt med mig under din graviditet?
med venlig hilsen
PM

LiseT

graviditet

Indlægaf LiseT » 30. jan 2008 21:53

Hej igen!
Tak for alle reaktionerne på mit indlæg; det er dog først idag, at jeg har fået dem læst, for siden mit sidste indlæg er der sket meget. Mine smerter blev desværre ikke bedre, og sidst i september, efter at have været indlagt et par gange, besluttede de, at jeg måtte røgtenfotograferes, selv om jeg var gravid. Billede viste, at jeg havde tarmslyng, og måtte opereres med det samme. Operationen gik rigtig godt og barnet mærkede intet til det hele. Jeg kunne mærke liv i mange timer hver dag, så det var dejligt. En uges tid efter operationen kom mine smerter dog tilbage, og jeg var faktisk indlagt med smerter og opkast de følgende to og en halv måned. Teorien går på, at jeg simpelthen ikke havde plads til den voksende livmoder; barnet trykkede simpelthen på mine tarme, så de blev afklemt. Det skal ikke være noget hemmelighed, at det var nogle hårde måneder, men da jeg så endelig fødte en sund og rask dreng, dog lidt for tidligt, så var det det hele værd. I det sekund jeg fødte blev jeg rask; smerterne forsvandt, min stomi fungerede igen efter et par timer, og bedst af alt fik jeg min appetit igen. Lægerne siger, at de problemer jeg har haft sker MEGET sjældent,så jeg håber ikke, at det afskrækker nogle af jer til at gennemføre en graviditet. Har I flere spørgsmål til mit forløb er i velkommen til at spørge. Held og lykke til jer alle!
Lise

Isa
Indlæg: 28
Tilmeldt: 10. nov 2006 00:49
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf Isa » 11. feb 2008 21:40

Hejsa folkens... :D

Jeg er selv i den lykkelige ende af min graviditet (lige nu er der 47 dage endnu)
Har haft CU, men har nu stomi på 5 år...

Jeg vil sige at det sagtens kan lade sig gøre uden store problemer også...

Jeg havde godt nok en blødning i 11-12 uge hvor lægerene var bange for at jeg ville tabe barnet (har senere hørt at ved oprationer kan komme til at skade livmoderen en smule og der derved kan opstå blødning ved graviditet, men ved ikke om det er rigtigt...)

Jeg har haft en smule flere ledbånds-smerter i bunden af maven i 4-6 månede pga arvæv...

Men min stomi har opført sig som den plejer, ingen tarmslyng eller andet...
Jeg har så lidt problemer med at se bunden af min stomi nu da den sidder "under" min mave... Men det er der råd for.. (spejle ;) )

Det eneste som er lidt bøvlet er at alt graviditets tøj sidder "tæt" for alle vil jo vise maven frem, så posen godt kan blive "synlig" når der er noget i..

Har været til ekstra scanning i 30 uge for at se om barnet voksede ordentligt.. (om man optager nok næring til at barnet vokser som det skal)

Og så skal man helst have kejsersnit hvis man overvejer at få lavet en pouch senere...

Så hvis I gerne vil have barn så synes jeg da at I skal gøre det... Der er altså ikke problemer hver gang...

Isa (som glæder sig til at få barnet i armene!!!)

ps, hvis nogen har spørgsmål eller tanker må i gerne sende en pb...

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Indlægaf Dorte73 » 12. feb 2008 22:35

Hej

Jeg kan tilslutte mig det tidligere indlæg om, at man sagtens kan have et normalt graviditetsforløb med stomi.

Jeg har er ileostomi-opereret for CU for 20 år siden.

Jeg har nu søn på 1½ år. Han er undfanget vha. reagensglas. Lægerne mente, at det sandsynligvis var meget arvæv fra mine to operationer, som trykkede på æggelederne, så ægget ikke kunne passere igennem.

Graviditeten forløb helt normalt. Jeg fik, da jeg var ca 3 måneder henne, pludselig meget stærke smerter i begge sider af maven, efter jeg havde haft en ret hårdt fitnesstime. Smerterne stod på ca. 4 timer, hvor jeg nåede at blive indlagt. Lægerne kunne ikke sige, hvad det var. Smerterne forsvandt lige så pludseligt igen og kom aldrig tilbage. (???). Jeg holdt op med den hårde fitness :-)

Ellers ingen problemer.

Fik en del ekstra sjove lyde fra tarmene efterhånden, som maven voksede og trykkede på tarmene.

Stomien fungerede upåklageligt. Og jeg lærte at skifte plade og pose, uden at kunne se stomien under den store mave. Jeg var dog nødt til at skifte plade væsentlige oftere, da klæberen ikke holdt lige så længe. Ved ikke hvorfor.

Jeg blev tilbudt kejsersnit, som anbefales, hvis man senere vil have pouch. Jeg fødte dog normalt, og det gik fint.

Ja, det var så mine erfaringer. Håber nogen kan bruge det til noget :-)
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Isa
Indlæg: 28
Tilmeldt: 10. nov 2006 00:49
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf Isa » 31. maj 2008 23:58

Ville bare lige opdatere herinde ;)

Jeg fik en sund smuk dejlig dreng!
Jeg har nu fået en smule problemer her efter for huden er blevet meget ujævn efter at være blevet strukket så meget som det nu gør, så den har lækket et par gange... skifter altså bare lidt oftere;) desuden når han bliver tungere om man ammerligger han på posen skal den helst være tom ellers kan den også finde på at lække...

nu skal jeg snart gå i normalt tøj igen!! er lige nu stadig en størrelse 44 øv øv... (kun to måneder siden, men hvem vil ikke se godt ud til sommeren;))

isa

Peter Sørensen

Tillykke

Indlægaf Peter Sørensen » 1. jun 2008 10:50

Hej Isa

Stort tillykke, herfra :D

Isa
Indlæg: 28
Tilmeldt: 10. nov 2006 00:49
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf Isa » 17. jun 2008 00:34

Tusind tak :)

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Re: Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 8. nov 2008 20:14

Jeg læste den anden dag i avisen at Morbus crohn er arveligt, men har altid fået afvide på sygehuset at det er det ikke... Hvad passer???
Mette Kristensen

Gæst

Re: Graviditet

Indlægaf Gæst » 8. nov 2008 20:31

Fundet på denne hjemmeside:
http://www.ccf.dk/ny/fileadmin/template/PDF-filer/crohn-info.pdf
Håber du kan bruge det Mette og andre med samme bekymringer.
Kan mine børn arve Crohn's sygdom?
Sygdommen har en vis, omend ikke særlig udtalt arvelighed. Man kender til, at flere
medlemmer i samme familie kan have sygdommen. Dette tyder på, at man i nogle
familier kan være disponeret for at få sygdommen. Hvis man selv har sygdommen, er
risikoen for at ét af børnene vil udvikle sygdommen under 5%.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Re: Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 17. mar 2010 20:13

Hej.
Jeg vil lige hør om der er nogen der har erfaring med at have problemer med at kunne blive gravid efter en stomi operation,??
Jeg har nemlig lige søgt hjælp på en fertilitets klinik da min forlovede og jeg har prøvet at blive gravid i over et år.
Mette Kristensen

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Graviditet

Indlægaf Dorte73 » 17. mar 2010 21:38

Hej Mette_musen85

Jeg er reagensglas-behandlet. Overlægen på min fertilitetsklinik sagde den gang, at jeg sandsynligvis havde arvæv fra min operationer som pressede på æggelederne, så æg ikke kan passere igennem dem. Det er ikke altid, at man kan se det på røntgen-undersøgelsen.

Jeg fik dengang lov til at nøjes med een insemination (mod normalt 3 forsøg), før jeg kunne gå i gang med reagensglas-behandlingen. Reagensglas virkede i første forsøg :-). Det skal nok virke for jer også.

Heldoglykke med projektet :-)
Mange hilsner

Dorte

Ileostomi siden '88

leili

Re: Graviditet

Indlægaf leili » 18. maj 2010 13:15

hej jeg er 21 uger gravid ,´jeg lyst til at lever sex med min mand hver aften ,,er det ok??? jeg er 38 år gammel ,tak :?:

Peter Sørensen

Re: Graviditet

Indlægaf Peter Sørensen » 18. maj 2010 13:52

umidelbart ja,men da der kan være årsager til at man skal passe på, så vend det med din læge, eller jordmoder.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Re: Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 19. maj 2010 13:23

Nu er det endelig lykkedes for mig at blive gravid, helt naturligt...
Men så kommer det næste problem, hvad har i andre gjort med hensyn til trusser, ville nemlig gerne finde nogle høj som jeg kan vokse i, uden alt for meget der kan sidde og stramme og gnave..
Hvor mange har fået lov at føde normalt, da jeg er blevet orienteret om at jeg skulle forberede mig på ikke at må føde normalt. Mvh Mette

bb

Re: Graviditet

Indlægaf bb » 22. maj 2010 12:13

Hej Mette og stort tillykke med det. Jeg fødte i mandags ved planlagt kejsersnit en lille fin søn efter en graviditet med stomi, som er gået rigtigt godt. Stomien opførte sig fint under graviditeten og også her bagefter. Det blev kejsersnit da de ikke var helt klar over hvor meget arvæv jeg havde, da jeg jo er opereret og desuden har endometriose (sammenvoksninger). Det gik over alt forventning, lægerne var meget forberedte og stillede med to meget erfarne overlæger, men det var slet ikke så slemt som de havde frygtet. Jeg er glad for det blev kejsersnit, da alt var under kontrol hele vejen og jeg følte mig meget tryg.
Mht. trusser har jeg brugt Stinna Hipster fra Føtex, de er påne med en blonde og meget behagelige. Har så bare købt den et nr større, da maven voksede.
Held og lykke med det :D

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Re: Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 26. maj 2010 21:27

Er rigtig glad for dit svar.. :D
Har endnu ikke haft samtale med en læge, men vil også som noget af det første have lagt klart om jeg må føde normalt eller skal have kejsersnit, for vil vide hvad jeg kan forvente. Tak for tippet med trusserne, havde nemlig selv set på dem i føtex den anden dag..
Er der flest der får kejsersnit eller føder normalt?
Jeg kan ikke få lavet Pouch, da jeg har betændelse i min endetarm.
Mvh Mette
Mette Kristensen

Peter Sørensen

Re: Graviditet

Indlægaf Peter Sørensen » 26. maj 2010 23:43

Hej Mette

Der findes ingen tal for hvor mange der føder normalt eller ved kejsersnit, det afhænger af den enkeltes
journal og tidligere operationer, samt hvordan status er på den sygdom man har.
Se eventuelt http://www.copa.dk/raadgivning/tarmsygd ... g-foedsel/

tillykke herfra

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Re: Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 3. jun 2010 17:54

Nogen der har oplevet at det er som om det gir små ryk i stomien ved graviditet, jeg har nemlig en sådan fornemmelse flere gange om dagen..
Mette Kristensen

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Re: Graviditet

Indlægaf Mette_musen85 » 13. jul 2010 16:16

Hej. :D
Er der nogen der som mig har haft svære ryg problemer gennem sygdom, og har oplevet at de vender mere og mere tilbage i graviditet?
Mette Kristensen


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster