Don Juan med stomi?

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Rasmussen

Don Juan med stomi?

Indlægaf Rasmussen » 15. jun 2007 19:25

Tillad mig venligst at efterlyse noget vejledning til stomibrugere. I det omfattende materiale, man finder i såvel COPAs gode materiale som sundhedsvæsenets mere autoriserede, gives der blandt andet en del råd om, hvordan man efter en stomioperation bør indrette sig med henblik på et fortsat aktivt sex-liv.

Vejledningen er efter min mening utilstrækkelig, næsten puritansk. Man giver gode råd til folk, der er etablerede med faste partnere, og til andre, der lever singletilværelsen, men forventes at arbejde på et fast forhold.

Man synes at glemme, at mange mennesker selvvalgt lever udenfor parforhold – og søger de naturlige seksuelle behov forløst gennem skiftende løse seksuelle relationer. Med mindre man er tilsluttet Indre Mission, må det i vor tid anerkendes som en fuldt respektabel og stadig mere udbredt livsstil.

Jeg savner vejledning til stomibrugere, der ikke lever i eller ønsker at leve i et fast forhold, men helst vil fastholde et mere promiskuøst sex-liv. Kan det overhovedet lade sig gøre? Kan man forestille sig Don Juan med stomi?

Peter Sørensen

don juan

Indlægaf Peter Sørensen » 15. jun 2007 20:06

hej Rasmussen

Jeg lever godt nok selv i parforhold, men kan ikke se at stomien skulle være en hindring for one night stands etc.

Man må dog være forberedt på at uvidenhed og fordomme, kan medføre uventede reaktioner som afslag, specielt i dag hvor man higer efter det "perfekte".
De allerfleste unge og midaldrende jeg har mødt, ser ikke stomien som en hindring for et normalt liv, med skiftende partnere, men det kræver selvfølgelig at man selv har accepteret posen og er åben om det.
Det er mest det der kan tage noget tid.

Jeg ved ikke rigtig ,hvad det er du efterlyser i de forskellige foldere, jeg synes egentlig at sygehusets/foreningernes og producenternes foldere suplerer hinanden godt.
men en folder bør aldrig stå alene, stomisygeplejerskerne bør tage snakken omkring seksualitet i forbindelse med kontrol, og man kan blive henvist til sexolog, hvis man efterfølgende har problemer.
Der er også muligheden for at få en snak med en Copa rådgiver.

sikahe

Indlægaf sikahe » 19. jun 2007 10:43

Hej...

Da jeg fik min stomi var jeg i fast forhold, men da det sluttede gjorde jeg mig da visse overvejelser over, hvordan og hvorledes nu med sex, især da jeg på daværende tidspunkt ikke var ude efter et fast forhold, men "bare" gerne ville være single og samtidig have et sexliv.

Og fandt huirtig ud af, at det sgu ikke var meget anderledes end før... den største hindring for "engangsknald" var mig selv...
Da jeg først blev åben omkring, at jeg faktisk har en lille ekstra "detalje" på maven og sagde det uden at blive vild alvorlig i hele min fremtoning og rød i hovedet, såå gik det som sådan noget nu engang gør.

Såå tror ikke, at du skal bekymre dig om, at du har mistet evnen til at være Don Juan... det kommer jo an på, hvordan man fortæller det... og har erfaret, at jo mere afslappet og åben, at man er omkring stomien, jo nemmere går det faktisk.

Else P

Indlægaf Else P » 21. jun 2007 11:14

Tak for dit opmuntrende indlæg, Sikahe!

Jeg forstår dog ikke, hvordan man kan være åben i den slags situationer. Vi går jo ikke i byen med et badge, hvor der står: "Jeg går med stomi!".

Jeg tror, mange af os frygter det øjeblik inden "aktiviteten", hvor vi skal bekende. Vi frygter, at modparten trods god vilje og venlighed mister lysten. Det vil være meget ydmygende.

sikahe

Indlægaf sikahe » 21. jun 2007 22:51

Nej, vi har ikke skilt på tøjet eller lign, men vis jeg fornemmer, at det her kunne blive til noget, hvor man skal have tøjet af... sååå plejer jeg på en eller anden måde, at få sagt det, inden at vi kommer så langt...
Og præcis, hvad jeg siger eller hvornår det afhænger af siturationen og personen, men har ALDRIG indledet noget med én uden at personen har vidst klar besked om min stomi, netop fordi at jeg ved, at stomi er ukendt for mange og kan skræmme.

Og så ved jeg ikke, hvorfor præcis... men har aldrig oplevet endnu, at nogen såå har rendt skrigende væk, faktisk såå bliver de fleste nysgerrige.

Og selvom nogle har sagt bagefter, at de da var lidt nervøse, såå har alle som en sagt, at stomien ikke på nogen måde har været i vejen og at de hurtig glemte den og at en anden gang, så vil de heller ikke lade en stomi hindre noget for dem.

ps. har ikke haft en million sexpartner... men har haft nogle i min single perioder.

sikahe

Indlægaf sikahe » 21. jun 2007 22:53

Med indledt... så mener jeg før, at vi har kysset.

Else P

Indlægaf Else P » 24. jun 2007 16:36

Hvad du skriver, Sikahe, er fortsat endog meget opmuntrende, men du har stadig ikke overbevist mig om, at det er problemfrit.

Under hele "forspillet" må det rumstere i baghovedet, at "nu må jeg se at få det sagt, inden vi for alvor kommer i gang". Det må dog begrænse glæden ved spillet, at man ikke længere kan hengive sig 100%, men hele tiden må overveje, hvordan det nu skal siges, og hvordan modparten nu vil reagere.

sikahe

Indlægaf sikahe » 25. jun 2007 19:06

Ved ikke, om jeg vil sige, at det er problemfri eller ej, men dt fylder ihverfald ikke mit baghoved, når jeg er på scoretur ligeså meget som delle på maven...

Personligt, er det ikke noget problem nok fordi jeg ikkr tænker alverden over stomien og er meget åben omkring den... og derfor kommer det også helt af sig selv, når man kommer til at tale sammen ihvertfald for mig.

Og man "lærer" jo også at fortælle folk at man har en på en lidt sjov måde, når man har prøvet det flere gange...

Og må komme med en rettelse... har en gang været på vej til at indlede noget med en som det ikke var plan skulle blive til noget... men da hjalp tv'et og Klovn mig med, at husk at få det sagt.

Og selvfølgelig kan man blive afvist pga stomien, men igen tror at det er et spørgsmål om, hvordan man "servere" stomien for personen.

Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 26. jun 2007 08:12

Jeg synes sikahe har fuldstændig ret, man kan blive afvist med stomi, men det kan man da også alligevel.
Dog gjorde jeg da, at inden jeg blev opereret fortalte jeg alle mine venner og familie hvad der skulle ske med mig. Og møder jeg nogen jeg ikke har set siden operationen som ikke ved det så fortæller jeg dem gerne om det.
Jeg har brugt en del tid på at tale med mine drenge venner (de feste af mine venner er drenge/mænd) for at høre hvad de sagde til det også med hensyn til hvis de mødte en med stomi. Og der er ingen af de omkring 15 stykker der ville afvise en sød pige pga en lille "fejl".
Mette Kristensen

Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"