udeblevene mensturationer efter operation

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Tanja

udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Tanja » 3. mar 2012 18:38

Hej derude

Jeg er en pige på 25år. Jeg blev den 29. april 2011 opereret og fik fjernet min tyktarm, lavet j-pouch samt midlertidig stomi. Jeg har ikke haft mensturation siden, jeg har snakket med lægen om en homon kur, men eftersom jeg har været så uheldig og fik opdaget en meget stor svulst i halsen/lille hjernen som jeg fik opereret væk i starten af Januar 2012 i Paris synes min læge vi skulle vente med homonkuren så jeg ikke pludselig blev gravid og skulle udsætte mine operationer.
Jeg venter nu på at få lagt min stomi tilbage hvilket højest sandsynligt bliver gjordt her i foråret.

Men er der andre der har oplevet at mensturationen udebliver efter operation?

Med venlig hilsen
Tanja

Peter Sørensen

Re: udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Peter Sørensen » 5. mar 2012 01:09

Hej Tanja

Det er ikke unormalt med manglende menstruation i forbindelse med aktiv CU og Crohn, og store operationer kan også påvirke fordi kroppen stresses, svulster i hjernen kan også påvirke hormonerne, så du har flere forskellige muligheder, jeg ved ikke om lægerne kan give dig en mere præcis forklaring.

Tanja

Re: udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Tanja » 5. mar 2012 10:01

Hej Peter

Nej de har ikke kunne givet en forklaring på hvorfor, ydermere smed jeg også P-pillerne umiddelbart før min maveoperation samt jeg har tabt mig 30kg. under forløbet grundet opkastninger, og er derfor blevet underernæret og dette kan jo også spille en rolle.

Men ville egentlig også bare høre fra andre om de havde haft det og hvad de gjorde for at få cyklusen tilbage, det er jo ikke sundt for kroppen ikke at danne homoner, og vi kunne jo også godt tlnke os et barn :)

Cilla1989

Re: udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Cilla1989 » 10. mar 2012 23:04

hej Tanja :)

Jeg kan bstemt godt forstå, hvis din cyklus er kommet lidt ud af balance. Du har været udsat for store pres på din krop. Alene det at tabe sig meget, kan også være med til at ændre på menstruationerne eller få dem til at ophøre..
Selv daj eg var mest syg, havde jeg heller ingen menstruation, jeg tabte mig også og blev meget underernæret og undervægtig.. Da det begyndte at gå nogenlunde, og jeg var ovre de store operationer, begyndte det hele at blive mere normalt igen, men det kan godt tage lang tid.. Pt har jeg også udeblevende menstruationer, da jeg er meget stresset og ikke så stabil psykisk - er også i en periode igen hvor jeg har tabt mig en del igen. Dog ikke så meget som dig, for jeg vejer pt kun knap 40 kg..
Men selvom det er træls at have menstruation, så er det alligevel mere træls når det ikke er der - vi ved det er et sundhedstegn :wink: men det er meget normalt, og specielt når din krop har skullet kunne klare så stort et pres.. Skal selvfølgelig ikke kunne sige, om din svulst har en indflydelse, men ellers kan jeg næsten med sikkerhed sige, at det nok skal komme igen :) ..

Mange hilsner fra Cilla 1989

Tanja Nielsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. feb 2011 19:25
Årgang: 1987
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Nordjylland

Re: udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Tanja Nielsen » 14. mar 2012 12:46

Hej Cilla1989

Det var dejligt at høre at andre også har haft dette problem. Jeg ved jo godt at alene et stort vægttab har betydning for menstruationscyklusen, og min krop har jo også været udsat for mange ting det seneste år, ikke kun fysisk men også psykisk, det høre jo desværre med når så store operationer og forandringer i livet finder sted.

Jeg er begyndt at plet bløde lidt nu, så håber da det er tegn på at det begynder at vende tilbage.
Med venlig hilsen
Tanja Nielsen

Cilla1989

Re: udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Cilla1989 » 16. mar 2012 01:04

Hej Tanja :)

Ja det er altid dejligt ikke at føle sig alene om problemerne :wink:

Dt lyder da godt, så skal der nok komme gang i det igen snart - jeg håber på det samme..
Men du har ret, den psykiske tilstand har også rigtig meget at sige, det er ikke kun det enorme fysiske pres der er på kroppen..
Jeg er selv sikker på, at det er stress, der gør, at jeg heller ikke har haft menstruation siden starten af december sidste år..

MVH Cilla 1989

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: udeblevene mensturationer efter operation

Indlægaf Ginger » 18. mar 2012 15:18

Min udeblev også længe efter min operation for lige knap 1 år siden. Og den er stadig ikke normal... Kan aldrig helt regne med hvornår den kommer osv. Inden jeg blev syg med CU for 2 år siden, havde den ALTID været fuldstændigt regelmæssig!


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster