Problemer med graviditet...

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Problemer med graviditet...

Indlægaf KC » 5. aug 2011 23:41

Hej :wink:

Kunne godt tænke mig af vide om nogen kvinder herinde har haft problemer med at blive gravide pga deres sygdomme og eller efter operationer??? :shock:

Jeg er ileostomist siden 2004 (3 operationer) og kæresten og jeg har forsøgt i snart 1 1/2 år at "blive gravide",men der sker bare ikke noget :(
Min medicinske læge på Riget siger jeg skal opsøge min alm læge med problemet,men jeg havde forstået at de ville hjælpe os derinde,men har så åbenbart misforstået ham.....
Vi går ikke ligefrem og tænker vanvittigt meget på det,men man spekulerer jo måske nok lidt ubevidst om der er noget galt med en af os eller os begge 2 :roll:

Nogen der har erfaringer de vil dele ud af???
Vi er ikke blevet undersøgt endnu.

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf Diana » 6. aug 2011 10:47

Hej KC,

Det er gennem din egen læge du skal henvises til speciellæge. Jeg mener allerede man kan blive henvist når man har prøvet 1 år. Men som stomist kan man faktisk blive henvist før. Du kan formentlig blive henvist til fertilitetsklinikken på Riget - der faktisk skule være rigtig god.

Jeg har Colitis og har haft stomi siden juni 2007. Min mand og jeg har været hele turen igennem med fertilitetsbehandling (insemineringer og reagensgalsbehandlinger), desværre uden held. I følge de undersøgelser fertilitetsklinikken lavede, var der "ikke noget i vejen med nogle af os". Min medinske læge mener ikke at colitis'en har nogen indflydelse på det, men fertilitetslægerne mener at det har indflydelse i mit tilfælde. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, men faktum er at jeg efter at have forsøgt i 4 år, ikke er blevet gravid (vi var igang inden jeg fik stomi). Jeg har selv den tanke at colitis jo gør, at jeg har et øget immumforsvar, så kroppen måske frastøder de opsatte æg, da æggene var af god kavlitet. Men det er kun mine tanker :-(

MIt råd, er at du får en henvisning gennem din læge og I begge bliver undersøgt. Så får I klarhed og man kan ikke komme for tidligt igang. Når først man har forsøgt i mange år, så bliver det en kamp - og det kan være en meget hård følelsesmæssig kamp. I skal dog også vide, at vores erfaring er at når man først går igang med udredelsesforløbet og måske behandling bagefter, så kommer jeres liv til at handle MEGET om fertilitet og det kan som skrevet være hårdt. Så man skal tænke det hele igennem.

Held og lykke med det - jeg krydser fingre for jer :-)

Diana

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf Diana » 6. aug 2011 10:54

Jeg må hellere lige tilføje at mange med stomi og colitis jo bliver gravide naturligt, så du må ikke miste modet. 1 1/2 år er ikke længe at prøve (selvom det kan føles sådan), der er også mange par uden sygdomme i bagagen, der bruger flere år før det lykkedes. Det er små mirakler :-)

Diana

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf Merete Møller » 7. aug 2011 18:30

Hej KC!
Undertegnede har MC og blev gravid via naturmetoden. Godt nok i 1966 men vi havde da prøvet i 4 år. Dengang tror jeg ikke, man var nået frem til fertilitgetsbehandlinger endnu - men fortvivl ikke, jeg tror det lykkes :D Jeg havde godt nok fået at vide, at MC kunne lægge hindringer i vejen for graviditet - men vi var alligevel heldige - og tålmodige.
Venlig hilsen
Merete
Copa rådgiver

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf Merete Møller » 7. aug 2011 18:31

Hej igen KC!
Ups, der var lige røget en "tyrkfejl" med ind i fertilitetsbehandlinger - sorry!
Hilsen :lol:
Merete - copa rådgiver

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf geniebambi » 7. aug 2011 19:41

Hej..

Jeg har ileostomi efter udbrud i min Crohn's sygdom.
Min mand og jeg har været i gang med "projekt baby" i 2 år nu og har været i fertilitetsbehandling i snart 1,5 år. Vi blev henvist fra vores egen læge da vi havde prøvet i ca 7-8 mdr og der var ingen problem med det, da jeg fortalte at jeg havde stomi og at min mave-tarm-læge havde sagt, at vi ikke behøvede at prøve i længere tid, grundet operationer i området omkring livmoder, æggeleder osv...
Vi have været igennem 4 inseminationsforsøg, 1 reagensglas og skal nu i gang med et fryseforsøg (oplæging af et af mine æg fra fryseren). Der er ingen forklaring på vores barnløshed og lægerne mener hverken at stomi eller crohn har noget at sige for mit vedkommende (er blevet undersøgt)

Som Diana skriver er fertilitetsbehandling en hård omgang, men hvis man er indstillet på hvad man går ind til og snakker meget sammen om tingene bliver det noget lettere!

Håber det snart lykkedes for jer
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

LouisePT

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf LouisePT » 7. aug 2011 20:35

Hejsa,
Jeg kan bidrage med en positiv historie. Jeg har/har haft colitis siden jeg var barn, blev opereret første gang med anlæggelse af ileostomi i april 2007, og anlæggelse og lukning af stomien i eet hug i december 2007. Min mand og jeg begyndte med projekt baby i efteråret 2008, og efter fire måneder blev jeg gravid ad naturmetoden. Så det kan altså sagtens lade sig gøre at blive gravid med pouch, men det kommer helt an på arvæv efter operationerne. Jeg danner åbenbart ikke meget arvæv, og har derfor ikke haft de problemer. Min mavetarm kirurg fortalte mig at min fertilitet ville falde med 15% efter den første operationen statistisk set, og helt ned til kun 50% efter anden og sidste operation. Så der er altså statistisk set en forringelse af fertiliteten efter stomioperationer og pouchoperationer, men hvordan det så lige er med dig er der jo ingen der kan sige. Jeg ville holde modet oppe, og få en henvisning fra lægen, og så tage det hele derfra.
Held og lykke med projektet, jeg håber det bærer frugt.
Hilsen Louise

KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf KC » 8. aug 2011 13:52

Tusind tak for alle jeres svar :D

Altid rart at læse og få mere erfaring..
Vi snakker lidt om herhjemme hvad vi så gør,men ender det med at vi selv skal betale for evt fertilitets behandlinger og hele møllen den vej igennem så må vi nok droppe det og så bare håbe på der kan ske noget ved egen hjælp for vi har ikke mulighed for at skrabe så mange kr sammen desværre :(

Hvad har i andre gjort altså jer der har fået behandlinger??

Det er jo ikke vores skyld at vi har været syge og måske ikke kan få børn :cry:

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Problemer med graviditet...

Indlægaf geniebambi » 8. aug 2011 17:04

Ja, der er desværre kommet brugerbetaling på, så det koster en del penge. Og ja du har ret i, at det uretfærdigt at vi skal betale for vi har jo ikke selv bestemt at være syge, men det er der åbenbart ikke noget at gøre ved :(

Vi nåede 3 inseminationsforsøg inden der blev brugerbetaling, så vi har "kun" betalt for 1 inseminationsforsøg (ca. 2000 kr) + 1 reagensglasforsøg (ca. 12.000 kr). Nu skal vi snart betale ca 3000 for et fryseforsøg, som vi selv kan betale.
Vi har fået økonomisk hjælp fra svigerforældre til reagensgalsforsøget, da vi heller ikke selv kan hoste op med så mange penge af gangen.

Det kræver alt sammen at vi omlægger vores hverdag for at skrabe lidt penge sammen, men det gør vi også gerne for at penge til det... :D
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster