er det farligt??

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gæst

er det farligt??

Indlægaf Gæst » 8. mar 2011 09:53

hurra.. jeg er blevet gravid.... og det er selv om vi havde fået under 5%chance for at det kunne lade sig gøre naturligt efter jeg fik min fjernet men tyktarm for 1½år siden, og min mand fik konstateret kræft.
men nu er det lykkedes og det går super fint, men......

nu er der desværre nogen der er begyndt at bilde min mand ind at det kan være livsfarligt at jeg gennemfører en graviditet & fødsel pga min stomi.. Men det har min læge ikke fortalt mig noget om..
Ved den sidste fødsel havde jeg en styrtblødning, men det var en naturlig fødsel, denne gang vil det blive et planlagt kejsersnit så jeg ikke se hvordan det skal være farligt...

jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe mig med at få manet de grimme ting i jorden, vil helst ikke have en abort, men manden frygter simpelt hen ligenu at jeg ikke overlever graviditeten..

Peter Sørensen

Re: er det farligt??

Indlægaf Peter Sørensen » 8. mar 2011 11:30

Hej

Det er ikke farligt at gennemføre en graviditet med stomi, jeg syntes du skal tage din mand med til fødselslægen, så han kan få en lægefaglig gennemgang af hvad der forventes, både under selve graviditeten og fødslen, så man kan afmystificere det.

held og lykke :D

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: er det farligt??

Indlægaf migo » 8. mar 2011 12:38

Hvis det var livsfarligt ville de nok sterilisere alle kvinder de stomi-opererede. De er jo allerede derinde.

Tværtimod prøver de at bevare muligheden for at man kan blive gravid. Selv om det måske kan være svært, da der flyttes så meget rundt på det hele derinde.

Derudover ville de nok heller ikke anbefale at man får børn mens man har stomi, inden man får pouch. Hvis det er det der er valget. (anbefalingen skyldes at det bliver sværere og sværere at blive gravid jo flere gange man er blevet opereret maven/underlivet)

REH

Re: er det farligt??

Indlægaf REH » 9. mar 2011 12:41

Hej Gæst,

Tillykke med graviditeten :D

Jeg har 2 børn idag. Mens jeg var gravid med den første blev jeg stomi opereret i uge 20. Siden da har jeg genneført endnu en graviditet med stomi og er nu efterfølgende blevet pouch opereret. Lægerne følger dig rigtig godt, og der burde slet ingen problemer være. Jeg fik planlagt kejsersnit begge gange og alt gik lige som det skulle.
Bestil en tid på hospitalet og få det hele talt igennem, så du ikke render og er nervøs hele tiden - du skal nyde det alt hvad du kan i stedet for! :D

Held og lykke
MVH REH

julia
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25. apr 2010 20:22

Re: er det farligt??

Indlægaf julia » 2. apr 2011 19:23

Hej med dig, og tusinde gange tillyke:)

Nej det er ikke farligt, og man bliver fuldt rigtig godt, dog skal man tænke sig godt om hvad man spiser. Jeg fik stomi for 11 år siden og har haft en grviditet siden og er nu her igang med fertilitetsbehandling, for at få endnu en:) men man skal virkelig tænke meget over det med maden, især hvis man har tildens til tarmslyng (blev opereret 3 gange for det under min sidste gravidetet) og har aftalt med min læge at jeg muligvis skal have sondemad de sidste par måneder og muligvis have lagt et dræn ind gennem stomien for at holde den åben, men det er jo kun hvis man lider af forsnævringer eller til stop i stomien, ellers går det sikket meget meget nemmere:) Glæder mig til jeg er samme sted som dig:)

held og lykke til:)

mvh julia


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster