Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Kakaofugl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. sep 2008 16:07

Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf Kakaofugl » 10. jun 2010 12:12

...og jeg er SIMPELTHEN SÅ GLAD!!!

Jeg ville lige dele min og kærestens lykke med jer herinde, og sige tak for alle de gode råd og kommentarer ved mit tidligere indlæg - Kommentarer, som fik mig til at finde ro og give tingene tid!

Vi har kun vidst det i et par dage, så det hele er MEGET NYT, og er kun 5 uger henne.. Vi har forsøgt siden Januar, og med alt det vi har været igennem med min sygdom siden 2003, troede vi næsten ikke på, at noget så godt kunne lykkes for os! :D :D :D

Er der nogen herinde, der som jeg er gravide... og kan fortælle lidt om, hvordan graviditeten med pouch har været???!! Ved vi er forskellige alle sammen, men måske der er noget, jeg skal være ekstra opmærksom på... ellers kan forvente! Det er jo som sagt meget nyt... og jeg vil så gerne, at barnet har det bedst muligt.

Jeg har fået fjernet hele tyktarmen, og haft stomi... Stomien blev lukket juni 2009, og jeg har det rigtig godt! Jeg er tryg med min pouch, og sover igennem om natten. Har dog til tider lidt problemer med pouchitis, hvor det render lidt om natten... Nogen der ved, hvad man må ta' for dét under graviditet???
Har selvfølgelig en tid ved min kirurger i Århus senere på sommeren, men måske nogen herinde har erfaring med pouchitis under graviditet :!:

Ville også bare dele mine glæde med jer... og vil MEGET GERNE hører hvordan andre har haft det, og flere gode råd! :wink:

Hilsen
Kakaofugl

Peter Sørensen

Re: Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf Peter Sørensen » 10. jun 2010 12:22

Tillykke.

m.eeg
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2010 14:45

Re: Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf m.eeg » 21. jun 2010 11:40

jeg ville også blive glad hvis der er noget der ville dele deres erfaringer.
er selv 8 uger henne på naturligvis og vi viste hvor svært det evt. kunne blive, så vi sagde: hvis det skete ville vi blive glade, hvis ikke, så ventede vi jo bare.
har selv pouch efter CU.

jeg har det ellers fint, men drøjer såååå meget med mine led i øjeblikket, skal have kikkert undersøgelse på mandag, for at se om jeg har pouchtitis el om det er udbrud i CU`en el hvad det nu ellers kan være. synes det virker underlig hvis en normal graviditet kan gøre dette. jeg spiser panodil, da jeg ellers ikke kan lave ret meget. snakkede med karsten kragelund i århus og han fortalte at man ikke skulle gøre så meget andet end andre gravide. kun at man ikke måtte få metronidazol og helst ikke skulle spise imodium. og at man under kejsersnittet skal have en kirurgisk læge der ved noget om pouch med ind. da der 1 ud af 20 evt kan ske noget, hvor det kun er ham der kan tage over. han foreslog også en blodprøve når man var ca 4 mdr henne, så mange kunne se om man manglede noget.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf Louise PT » 21. jun 2010 21:04

Hejsa,

Stort stort tillykke til jer begge - kender den super dejlige fornemmelse. Har selv gennemført en graviditet (som også skete uden hjælp fra andre end kæresten selvfølgelig :wink: ), og har i dag den dejligste lille datter på nu 8 mdr.

Min graviditet forløb uden de store problemer. Jeg havde lidt blodig afføring en tre-fire gange, men det var som forventet ifølge min kirurg Anders Tøttrup, så det tog jeg stille og roligt. Så havde jeg nogle ret kraftige smerter et par gange lige under ribbenene hen ad slutningen af graviditeten, hvor jeg var inde og blive tjekket på sygehuset - men det var ikke noget særligt. Måske noget gammelt arvæv der skulle udvides eller lign. Men ikke noget der påvirkede fosteret.
Ellers forløb min graviditet ganske smertefri. Havde ikke kvalme, vand i benene eller andre typiske graviditetsgener. Havde det faktisk super godt!
Jeg levede blot som alle andre gravide, hvor jeg tog de anbefalede ekstra vitaminer mm. og holdte mig fra alkohol og madvarer som de også anbefalede man skulle holde sig fra.

Glæd jer til den kommende tid - det er dejligt at være gravid.

Hilsen Louise

Tanja

Re: Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf Tanja » 24. feb 2011 12:53

Hej til jer alle 3

Først stort tillykke til jer alle :!: :D

Nu kan jeg læse i alle er blevet gravide på normalvis med pouch.
Jeg står og skal vælge mellem stomi indtil jeg har fået børn og derefter pouch eller pouch med det samme, og ville bare høre hvad der gjorde i valgt pouch :?:
Jeg er 23år og vil jo meget gerne have børn, men er bange for at der er risiko for det jo ikke kan lade sig gøre efter pouch operation. :?

Hvilke overvejelser gjorde i jer med børn osv. :?:

Nu er det jo også noget med der er lavet nye regler og man selv skal betale for reagensglasbefrugtning hvilket jo ikke ligefrem er en billig fornøjelse. :roll:

Håber på hjælp fra jer

Med venlig hilsen
Tanja Nielsen

Bileni

Re: Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf Bileni » 27. feb 2011 22:43

Hej Tanja!

Jeg vil ikke anbefale dig at få lavet j-pouch inden du har fået de børn du ønsker.
Jeg har CU og har fået fjernet hele tyktarmen og har j-pouch. Min kirurgi Anders Tøttrup siger jeg får ALDRIG børn uden hjælp. Overordnet hedder det sig at en j-pouch operation nedsætter din evne til at få børn med 75%
Vi har prøvet at få børn siden 2004 uden held, har indtil videre betalt 20.000kr til reagensglas behandling, der er jo brugerbetaling på nu, og første forsøg her i januar kostede 14.000kr. Jeg fik stomi som 19-årig, og ville bare af med den for alt i verden, det fortryder jeg DYBT i dag!

Jeg har også tidligere været indlagt med piger med min diagnose og som er j-pouch opereret der heller ikke kan få børn på naturligvis.

Held og lykke

Mvh BIirgit

Peter Sørensen

Re: Jubiiii... GRAVID på naturlig vis - efter Pouch!!!

Indlægaf Peter Sørensen » 28. feb 2011 01:58

i bund og grund, skal i afkræve jeres mave tarm læger, hvad enten de er medicinske eller kirurger ,ærlige svar på jeres spørgsmål, og vær forberedt på at ingen læge kan stille en garanti,bed om henvisning til gynækolog/fødselslæge ,inden i beslutter jer, for en pouch eller stomi, alle patienter er forskellige og medicinsk behandlinger,operationer i bughulen ,udover pouch operationen, selve sygdommen og dens aggresivitet og livsstil spiller ind om i kan blive naturligt gravide eller ikke.
Der findes ikke en facit liste eller en norm i denne forbindelse, tro på det i stedet :D det kan i mange tilfælde flytte bjerget


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster