Spørgsmål om vedr. sex

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Nysgerrig

Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf Nysgerrig » 21. apr 2010 09:28

Hej..
Jeg er sygeplejestuderende, og kunne godt tænke mig at få lidt inspiration til min bacheloropgave. Har kigget lidt rundt i dette forum, og det er alletiders at se i kan støtte og vejlede hinanden så godt!

I min opgave vil jeg have fokus på, hvordan sygeplejerskens arbejde er i forhold til det at snakke om seksualitet med stomipatienter og hvordan det kan bedres. Det skal pointeres at det ikke kun drejer sig om selve samlejet men også intimitet.

Mine spørgsmål er så, hvordan oplevede du sygeplejerskens håndtering af dette? Åbnede du selv op for problemet? Fik du noget skriftligt materiale udleveret? Hvis ja, var det så nok for dig?
Hvornår begyndte du og sygeplejersken (om nødvendigt) at snakke om selsualitet? Hvordan oplevede du informationen før og efter din operation?

Der kan sendes svar til mig på mail adr.: (fjernet af red.)
På forhånd tak!

Peter Sørensen

Re: Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf Peter Sørensen » 21. apr 2010 10:27

Hej Nysgerrig

Jeg vil foreslå at du dels præsenterer dig, med fuldt navn og hvilken sygeplejeskole du læser på, inden man sender intime oplysninger til en hotmail adresse, er det rart at vide hvem, man kommunikerer med og at være sikker på at de ikke misbruges.
jeg ved at i har en fast procedure i skal anvende, ved indsamling af data til jeres opgaver ,hvor personerne der spørges dels skal anonymiseres ,samt lave en erklæring hvor de giver tilladelse til, brug af deres personlige data.

Tine.spl.

Re: Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf Tine.spl. » 22. jun 2010 13:01

Hej.
Kan man komme i kontakt med den sygeplejestud.?? Hendes bachelorprojekt lyder meget interessant for et emne vi er igang med at arbejde lidt med her hos os (Onkologisk afd. Vejle)

Såfremt du selv læser mit indlæg Nysgerrige, må du meget gerne henvende dig til Tine Tranholm, Onk. amb Vejle sgh.

Vh Tine

Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Re: Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf Rikke H » 24. jun 2010 00:26

Det emne kom hospitalet slet ikke ind på!

Har selv søgt info.
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

bamsor2204

Re: Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf bamsor2204 » 24. jun 2010 11:13

Hej allesammen.
Jeg hedder Anja og er ved at færdiggøre min uddannelse som Social og Sundhedsassistent. Jeg har valgt at afslutte min uddannelse med en projekt opgave, som skal omhandle problemmer i forhold til unges sex og samliv efter en stomi operation. Jeg har tænkt mig at lave en lille folder, som skal indeholde informationer om hvor og hvem man kan kontakte, hvis man har problemmer i forhold til sex og samliv. Jeg håber at der er nogen her inde, som kunne tænke sig at hjælpe mig, med at besvare nogle af mine spørgsmål.

Jeg har stillet mig selv det spørgsmål:

hvad er det i som stomibruger mangler af hjælp, informationer og oplysninger efter operationen?

Det matriale som findes om sex og samliv er det information nok?

hvor går i hen for at få hjælpen, hvis i støder ind i problemer som i ikke selv kan håndtere?

sidst og ikke midst findes der nogle selvhjælpsgrupper til unge mennesker med stomi i nærheden af Horsens?

På forhånd tak.

Anja Andersen

Peter Sørensen

Re: Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf Peter Sørensen » 24. jun 2010 19:28

Hej Anja

Nogle ting kan jeg besvare.

Copa har en ungdomsgruppe,http://www.copa.dk/lokal/ungdomsgruppen/ der er landsdækkende.
og en lokal forening i Horsens http://www.copa.dk/lokal/sydoestjylland/

Når du definerer information om sex og samliv til unge, skal du være klar over at årsagerne til anlæggelse af stomi på unge, er enten en medfødt lidelse, eller en kronisk tarmsygdom som morbus crohn eller colitis ulcerosa, der hos nogle påvirker personens sociale liv i invaliderende grad , herunder også de intime relationer.
Stomien vil oftest være sidste behandlings mulighed men også for mange døren til et nyt liv uden 20-30 daglige diarreer, ødelagte uddannelses forløb,indtagelse af stærk immun dæmpende medicin med bivirkninger eller høje doser af prednisolon, samt for manges vedkommende gentagne bylder og fistler ved endetarmsåbningen,mellemkødet.

De allerfleste unge der har fået stomi, har haft et længere sygdomsforløb forud for operationen, først og fremmest på medicinske adfdelinger, men en del er flere gange forbi kirurgerne i forløbene.

Gæst

Re: Spørgsmål om vedr. sex

Indlægaf Gæst » 25. jun 2010 14:46

hej igen
tusind tak for dit svar. jeg har beskæftiget meget rigtigt meget med at læse om sygdommende, som fører til stomi og var så heldig at tilbringe min første praktik på Organkirugisk afdeling i Horsens, hvor Vi har Kirsten Bach, som er Super dygtig og som gerne vil dele ud af sine erfaringer, men hun har desværre ferie, så jeg havde ikke mulighed for at interviewe hende i forhold til mit projekt. Jeg har i min søgen efter informationer snakket med 2 unge mennesker med meget forskellige behandlingsforløb, men jeg vil helt vildt gerne vide mere om hvad det er for nogle tanker de unge gør sig.

Med venlig hilsen
Anja Andersen.


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst