Kost-stomi-graviditet??

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf KC » 16. jan 2010 02:31

Hej alle...

Sidder her en stille stund og tænker over om jer kvinder der bliver gravide om i ændrer jeres kost pga stomien??
Synes jeg læste et sted om "en der var gået tilbage til stomi kost iforb med at de var gravide"......
Der er da visse ting jeg ikke spiser såsom nødder og frugt med hinde (appelsin feks), asparges og sådanne ting,men en decideret kost omlægning har jeg ikke foretaget...

Kom med lidt erfaringer til en der endnu ikke har barn,men som da snart vil "gå i gang" med eksperiment barn :wink:

REH

Re: Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf REH » 17. jan 2010 08:43

Hej KC,

Jeg har fået 2 børn med stomi og jeg har ikke lagt noget om. Jeg synes selv jeg spiser rimeligt varieret, og som dig nogle få ting jeg ikke spiser. Peanuts, majskolber og få andre ting.

Hvis du får en gravitamin eller alminelig vitamin til du bliver gravid og jern når du er gravid, så tror jeg du får alt det du skal.
Jeg er blevet fulgt tæt 2. gang pga problemer første gang, men alt har været i fineste orden! :D

Held og lykke med projektet!! :D

Mange hilsener
RH

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf Louise PT » 17. jan 2010 15:57

Hej,

Jeg har godt nok pouch, og ikke stomi længere, men jeg har under min graviditet været nødt til en overgang at gå tilbage til stomi skånekost, da jeg fik stærke bølgende smerter (lign. stomistop smerter) lige under mavesækken. Det viste sig ikke at være alvorligt, og skyldtes højst sandsynligt at min lille pige pressede på foroven, hvor noget arvæv har skullet udvides... Når jeg skriver stomi skånekost, så er det flydende kost uden trævler el.lign. med masser af proteiner.

Men mens vi prøvede at blive gravide og størstedelen af min graviditet ændrede jeg ikke min kost. Tog blot de vitaminpiller og jern man skal, samt lidt mere HUSK end jeg plejer, da imodium ikke må indtages under graviditet.

Du kan godt glæde dig, det er en super dejlig følelse at blive mor. Glæder mig over min lille pige hver dag. Troede det ville blive svært at undfange hende, og var indstillet på at skulle igennem IVF, men det tog kun fire måneder at blive gravid, så blev helt vildt overrasket og glad.

Held og lykke når I engang skal i gang.

Hilsen Louise

KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf KC » 20. jan 2010 21:02

Hej REH og Louise

Tusind tak for jeres svar...
Dejligt med indput og jeg modtager gerne flere hvis nogen har noget at komme med af egne erfaringer....
Om der evt er noget specielt jeg skal være opmærksom på....
Er det ikke svært at lære sig selv at skifte via et spejl???

Jesper Olsen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. jan 2010 20:39
Kontakt:

Re: Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf Jesper Olsen » 25. jan 2010 00:53

Der er ikke nogen nævneværdige problemer. Min kone har også stomi, men har da ikke haft nogen problemer. Fødslerne og graviditeterne gik som de skulle.

Mvh

Jesper

BB

Re: Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf BB » 25. jan 2010 14:22

Hej,
er også gravid med en stomi og er nu i uge 22. Jeg havde for et par måneder siden lidt problemer med forstoppelse og pladen der løste sig fra huden. Men jeg begyndte at tænkte lidt mere over hvad jeg spiste og så har det faktisk løst sig selv. :D
Jeg er dog meget i tvivl om hvad jeg skal gøre med selv fødslen, alm eller kejsersnit? Fik mit første barn et år inden stomien ved planlagt kejsersnit. Jeg har indtil nu holdt på jeg ikke vil have en pouch, da jeg har det rigtigt godt nu, bedre end i mange år og jeg kan sagents leve med posen. Lægerne mener det er bedst at føde alm, hvis det ikke skal lægges tilbage, men på den anden side vil jeg jo gerne have muligheden lidt endnu. Hvad er jeres erfaring med fødsler?

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Kost-stomi-graviditet??

Indlægaf Louise PT » 25. jan 2010 15:44

Hej igen,

Jeg fødte ved planlagt kejsersnit og har pouch. Fødslen gik virkelig fint, selvom jeg følte, at jeg lige havde fået bøllebank dagene efter :? Men kom mig hurtigt, og arret helede meget bedre end ved mine to forrige operationer. Maven tog godt nok en lille måned før end den var back to normal, men det er vist også meget normalt for "almindelig" kvinder at have maveproblemer efter en fødsel. Jeg blødte i 9 uger, hvor normalen er op til 8 uger, men det holdte op igen - heldigvis.

Jeg havde ikke noget valg, men er selv født ved kejsersnit, og har ikke haft nogen romantisk forestilling om at jeg bare skulle føde mit barn på den mest naturlige måde, så det gjorde mig ikke noget- tværtimod.

Jeg håber du får en god fødsel ligegyldigt hvad end du vælger.

Hilse Louise


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster