Hvornår må man forsøge at blive gravid?

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Annemette
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. sep 2009 13:32

Hvornår må man forsøge at blive gravid?

Indlægaf Annemette » 19. okt 2009 12:10

Hej alle

For snart tre mdr siden fik jeg lavet pouch 3-i-1 og er næsten kommet ovenpå igen. Vi har en dreng på tre år, og synes snart at han skal have en søster eller bror. Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort efter en pouch, men jeg vælger at se på det som om at jeg har 50% chance FOR at blive gravid, og ikke 50% chance for IKKE at blive gravid.

Men er der ikke en anbefaling for hvornår man tidligst må blive gravid efter sådan en operation? Synes ikke jeg kan finde det, og vil ærlig talt ikke forstyrre min læge med det, når der ikke er andet i vejen.

Hilsen Annemette :D

Peter Sørensen

Re: Hvornår må man forsøge at blive gravid?

Indlægaf Peter Sørensen » 19. okt 2009 14:20

Hej Annemette
Det er ikke at ulejlige din læge,kontakt afdelingen der foretog operationen og har din journal,og få deres anbefaling, det er ikke muligt at give et klart generelt svar , fordi der er forskellige faktorer omkring årsag til pouchen og forskellige operations metoder der kan variere svarene.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Hvornår må man forsøge at blive gravid?

Indlægaf Louise PT » 19. okt 2009 15:07

Hej,

Jeg fik pouch over to omgange. Dvs. først ileostomi og derefter pouch uden loopstomien.
Jeg blev bedt om at vente mindst 6 måneder inden vi måtte forsøge at blive gravide.

Jeg forventede ærligt talt ikke at kunne blive gravid vha. naturmetoden, men der blev jeg glædeligt overrasket. Jeg blev gravid efter kun 4 måneder, og havde/har lidt endnu en helt fantastisk graviditet uden ret mange gener. Skal føde d.28 okt. på Skejby vha. kejsersnit, og glæder mig meget til at se vores lille baby.

Men jeg ville altså også lige forhøre mig på sygehuset inden I går i gang med projektet. Min kirurg svarer på mails samme dag, så du kunne evt. sende en mail i første omgang til din mave-tarm kirurg, hvis vedkommende svarer på sådanne - ellers ring derind.

Held og lykke med projekt baby,

Hilsen Louise

Annemette
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. sep 2009 13:32

Re: Hvornår må man forsøge at blive gravid?

Indlægaf Annemette » 19. okt 2009 17:53

Tak for jeres svar.

Det kunne godt tyde på at jeg lige skal have fat i sygehuset...

Held og lykke Louise med dit kejsersnit. Håber at du på et tidspunkt efter fødslen får tid til at fortælle om din oplevelse med kejsersnit og så det at have pouch.

Gæst

Re: Hvornår må man forsøge at blive gravid?

Indlægaf Gæst » 20. okt 2009 23:46

Hej Annemette!

Jeg ved gdot at pouch operationen er et større indgreb end "bare" stomi operatioenen, men jeg fik af vide at efter ca 3 mdr skulle man være godt helet og der kan man begynde at overveje en evt graviditet. Jeg blev gravid ja... lige 3 mdr efter min stomi operation!! Er nu kun i 16 uge men alt ser ud til at gå fint. Har termin med kejsersnit i april!! Det er dog en anden graviditet end mine 2 andre da jeg også liiiige skal forholde mig til stomien... men jeg synes at jeg klarer den meget godt.

Held og lykke med projektet og som nongen skrev til mig herinde - når du bliver gravid så er det fordi din krop nu er klar og parat til det - så det er bare om at komme igang- det er jo aldrig til at vide hvor hurtig det kommer...

Lad os høre hvordan det går....


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster