Prævention efter fjernelse af tyktarm

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Emilie-Marie

Prævention efter fjernelse af tyktarm

Indlægaf Emilie-Marie » 2. sep 2009 19:29

Jeg har gennem flere år fået p-piller for at undgå menstruations smerter, men efter at have fået fjernet min tyktarm(som er det sted p-piller optages) holdt mine p-piller op med at virke. Hvidovre hospital anbefalede p-piller med højere østrogen indhold. Men min læge mente at det var at udsætte sig selv for en unødig forhøjet risiko for bryskræft og blodpropper og fortalte at der findes andre måder at tilføre kroppen den lille mængde hormon der er i almindelige p-piller. Jeg er nu skiftet over til p-plaster og dette virker efter hensigten. Derfor vil jeg anbefale andre med samme problemer at prøve enten p-plaster eller p-ring i stedet for p-piller med forhøjet hormon indhold. Det er er helt unødvendigt, man kan jo sagtens optage hormonet - bare det sker et andet sted end i den manglende tarm.
KH Emilie

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: orævention efter fjernelse af tyktarm

Indlægaf geniebambi » 2. sep 2009 20:05

Hey Emilie,

Jeg kontaktede også min læge efter jeg fik fjernet tyktarmen for at finde ud af om p-pillerne stadig ville virke og der fik jeg at vide at mine allerede optages tidligere og derfor stadig kan bruges.
Jeg bruger "Yasmin", der skulle have et meget lille indhold af østrogen i forhold til mange andre p-piller, så det kan altså stadig lade sig gøre at tage p-piller (der virker efter hensigten :D) uden tyktarm!

/Genie
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Gæst

Re: Prævention efter fjernelse af tyktarm

Indlægaf Gæst » 3. mar 2011 23:16

jeg havde samme problem og min alm læge måtte "ringe til en ven" så han kontaktede bagvagten på gyn på OUH, derfra fik jeg beskeden at p piller ikke ville virke, så for mig hedder det p plaster.

willirob

Re: Prævention efter fjernelse af tyktarm

Indlægaf willirob » 6. mar 2011 21:08

Hold da op, det er der da aldrig nogen der har fortalt mig.

Og jeg har brugt p-piller siden jeg fik fjernet tyktarmen januar 2010 - og de virker da efter hensigten eller er jeg vist gået kraftigt over tiden.

Må vist hellere lige smide en mail til min kære kirurg og høre om det virkelig kan passe, han har glemt at fortælle mig det.

Willirob

Gæst

Re: Prævention efter fjernelse af tyktarm

Indlægaf Gæst » 7. mar 2011 17:13

Måske jeg også blev lidt overrasket der:o)

Men det forklarer da lidt hvorfor jeg ikke synes at p-pillerne virker helt så godt som før.
Der har da heldigvis ikke været en smutter;o)

Mvh
Lene


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster