Pouch og graviditetsproblemer

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Pouch og graviditetsproblemer

Indlægaf Louise PT » 2. sep 2009 12:04

Hej,

Jeg fik min velfungerende pouch lavet i december 2007. Jeg er nu i 7.måned (30 uger og 3 dage) i min graviditet, som indtil nu har forløbet helt glidningsløst. Men i fredags og i går aftes samt natten til i dag har jeg haft store smerter hele vejen hen over den øverste del af maven. Det føles som de smerter jeg i sin tid havde ved stomistop - altså ret stærke smerter. Heldigvis har de forsikret mig på Skejby, at det ikke er noget med min baby, som har det rigtig godt i maven stadigvæk. Så nu venter jeg på, at blive kontaktet af min mave-tarm kirurg på THG, for lige at blive tjekket af ham også.

Mit spørgsmål er, om I andre pouchopererede mødre/gravide også har oplevet denne smerte en håndsbredde bred hen over maven over navlen? Lægerne på fødeafdelingen på Skejby tror det måske kan være babyen, som i sagens natur er blevet større, og dermed presser på mine tarme, samt at lidt arvæv kan gøre dette mere smertefuldt end hos "almindelige" gravide. Worst case er tarmslyng. Jeg har endnu ikke haft (bank under bordet) tarmslyng, og ej heller er disse smerter noget jeg har oplevet inden graviditeten. Så dette virker på mig som en mulighed. Men desværre kan der jo ikke gøres meget ved det så...

Ja, men håber nogen vil reagere på denne forespørgsel, samt dele ud af deres erfaringer med komplikationer ved en graviditet med pouch.

Hilsen Louise

Annemette

Re: Pouch og graviditetsproblemer

Indlægaf Annemette » 3. sep 2009 12:37

Hej Louise

Jeg har selv lige fået pouch for fem uger siden. Puha, hård omgang! Nå, men jeg har en dejlig dreng på to et halvt. Min Colitis blev opdaget i forbindelse med min graviditet.

Om du kan bruge dette svar til noget ved jeg ikke, da jeg ikke havde pouch da jeg var gravid.
Men de sidste par måneder inden fødslen havde jeg også smerte/en pressende fornemmelse over navlen. Jeg kan huske at jeg hele tiden sad og holdte ud i min BH, for jeg synes det var rigtig ubehageligt.Jeg kunne heller ikke holde ud at have sele på i bilen, for den pressede også. (jeg gjorde det dog alligevel) :D
Jeg fik af vide at det bare var baby der pressede på det hele, og da han blev født gik det væk igen med det samme. Iøvrigt var og er han en sund og velskabt dreng, på trods af min sygdom og høje prednisolon dosis.

Held og lykke med det hele. Det er helt fantastisk og ubeskriveligt at blive mor.

Vh Annemette

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Pouch og graviditetsproblemer

Indlægaf Louise PT » 5. sep 2009 17:11

Hej Annemette,

Tak for svaret :-) Ja, det gør ihvertfald ondt! Fik at vide af min mave-tarm-kirurg, at det meget vel kunne være noget arvæv der gjorde det ekstra svært at vokse opadtil. Men det var ikke farligt, hverken for mig eller den lille, og det var blot en overgang. Han havde ihvertfald ikke nogen erfaring med at det skulle gøre ondt over navlen i en håndsbredde tværs over maven hos de gravide med pouch, som han havde som patienter. Det er da en lille trøst. Skulle gå tilbage til stomikost et par dage og se om ikke det ville virke. Det er også gået i sig selv igen nu. Så håber det ikke kommer igen.

God weekend.

Hilsen Louise


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster