graviditet, ileostomi og tarmslyng

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Malene Sørensen

graviditet, ileostomi og tarmslyng

Indlægaf Malene Sørensen » 31. aug 2009 11:45

Hej,
Jeg er gravid i snart 4. måned og har netop været igennem en tarmslyng, som heldigvis gik i sig selv igen. Jeg har læst på Copa's info side at netop Crohn patienter, som allerede er blevet opereret en del gange, har øget risiko for tarmslyng under graviditeten. Jeg har desværre været udsat for tarmslyng en hel del gange i løbet af de sidste 10-15 år, heldigvis er de fleste dog gået i sig selv igen. Men tanken om at risikoen nu er yderligere forstørret pga. graviditet er ikke nogen rar tanke og alle som har prøvet det vil vide at man er parat til at gøre meget for at undgå det igen. Jeg dyrker forholdsvis meget motion og prøver at spise sundt og varieret, men det er svært at spise rigtig meget grønt og frugt hvis man er bange for eftervirkningerne i form at tarmstop.

Er der nogen der sidder i samme situation og som har gode råd mht. kost og tarmslyng. Jeg vil jo gerne indtage en masse sundt til mit foster :) - Hedder det da smoothies og kogte grøntsager?

Hilsner
Malene

Peter Sørensen

Re: graviditet, ileostomi og tarmslyng

Indlægaf Peter Sørensen » 31. aug 2009 12:28

Hej Malene

Tillykke først og fremmest.
jeg ville helt sikkert ty til ,smoothies og blendede grøntsager for at få de gode ting derfra, og undgå de lange fibre der kan klumpe sammen.
Når du har tendens til stop i forvejen ,syntes jeg også det er en god ide at vende det med lægen, om du skal have ekstra kosttilskud, vitaminer etc. i takt med ,at du måske spiser mindre frugt og grønt.


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster