Chancen for graviditet med J pouch???

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Cille
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. aug 2009 20:29

Chancen for graviditet med J pouch???

Indlægaf Cille » 24. aug 2009 21:15

Jeg er en pige på 25 år, som blev gift for 2 måneder siden!! :D - Min mand og jeg har nu prøvet at blive gravid og der nu gået ca 7 måneder, men der er ikke sket noget endnu :(

Jeg ved ikke om det er for tidligt?? om vi "bare" skal blive ved med at forsøge eller?? ( Men det er bare en meget store skuffelse gang på gang, når der ikke sker noget :x )

Her er lidt info;
Jeg fik Colitis Ulcerosa som 17 årig, og derefter opereret J pouch i 2005, over 3 omgange!!
Min læge/kirug sagde dengang at chancen for at blive gravid kunne for nogen blive forringet efter pouchen!

Er der nogen som har nogle flere info omkring J pouch og graviditet!!

Jeg har læst noget om kunstig befrugtning!! - Hvor længe skal man have forsøgt at blive gravid før man kan blive kunstig befrugtet!! Og er det noget man selv skal betale for?? - Hvem skal man snakke med omkring dette er det kirugen som operede mig dengang eller er det min egenlæge??

Jeg er ny her på siden - og håber ikke at det er nogle dumme spg som jeg stiller :?

Håber at der er nogen som har nogle svar!!

Fanni
Indlæg: 18
Tilmeldt: 2. jan 2009 14:05

Re: Chancen for graviditet med J pouch???

Indlægaf Fanni » 24. aug 2009 22:22

Hej Cille.

Jeg skal ind og have lavet pouch på onsdag, og har i den forbindelse snakket en del graviditet med min læge. Hun sagde det samme som din læge har sagt, at ens fertilitet forringes meget når man har fået denne operation pga arvæv omkring livmoderen og æggestokkene. Hvis jeg skulle få problemer med at blive gravid, skal jeg blot henvende mig på mit sgehus, og jeg vil få hjælp til graviditet med det samme, da der jo er en grund til mit problem. Jeg vil foreslå dig at henvende dig hos din læge og få en snak om problemet og høre om ikke du kan få hjælp.
Håber du kan bruge mit råd.

Hilsen Tanja

Peter Sørensen

Re: Chancen for graviditet med J pouch???

Indlægaf Peter Sørensen » 24. aug 2009 23:03

Hej Cille

Der ligger en artikel her på siden

http://www.copa.dk/raadgivning/tarmsygd ... g-foedsel/

og den originale tekst på lægesprog ,her http://www.dsog.dk/files/tarmsygdomme_o ... oedsel.pdf

men det vigtigste er som Tanja skriver ,at du taler med din egen læge eller mave tarm læge og får en henvisning til en gynækolog/obstetriker.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Chancen for graviditet med J pouch???

Indlægaf Louise PT » 25. aug 2009 21:52

Hej Cille,

Først et Stort tillykke med brylluppet :-) Hvor dejligt - skal selv giftes i maj 2010.

Dernæst vil jeg komme med min erfaring og historie. Jeg er meget snart 27 år, og har haft min pouch siden december 2007 pga. Colitis Ulcerosa.

Jeg var som dig meget bekymret over mine chancer for at opnå graviditet efter en pouch, og overvejede længe om ileostomien skulle blive indtil de ønskede antal børn var kommet. Men jeg fik hudproblemer, og endte med kun at have stomien fra april måned til december. Jeg snakkede derefter med min kirurg om denne problematik (Det skal siges, at det var helt mit eget valg at få lavet pouchen - jeg undgik loopstomien pga. hudproblemerne), og fik at vide, at når jeg og kæresten havde prøvet i et års tid (som alle andre par) uden succes, så skulle jeg ringe til ham, og han ville så omgående henvise mig til Skejby for fertilitetsbehandling. Jeg fik at vide, at jeg først måtte blive gravid efter et halvt år efter sidste operation, pga. heling. Dette accepterede jeg.
Min kirurg fortalte også at chancerne for en naturlig undfanget graviditet var faldet med 15 % efter stomioperationen, og yderligere en hel del (kan ikke huske det eksakte tal) efter pouchen. Jeg blev dog enig med ham i, at kunstig befrugtning var en rigtig god mulighed, hvis vi ikke kunne undfange selv.

Uden de store forventninger til at det ville kunne lykkes, gik kæresten og jeg i gang med projekt baby 11 måneder efter pouchoperationen. Allerede efter 4 måneder var der gevinst, og jeg er nu i 7.måned i en meget smertefri graviditet.

Så altså, det er kun statistik når de kommer med de tal. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor meget arvæv der dannes efter operationerne. Jeg dannede ikke meget efter den første operation (kunne de konstatere ved operation nummer to, som blev den sidste), og må ikke have dannet meget efter opration nr. 2, eftersom det lykkes ret hurtigt for os.

Hvis vi ikke havde haft held i sprøjten så at sige, havde vi fortsat ufortrødent i det år, og derefter prøvet fertilitetsbehandling. Man kan sige, at jeg faktisk accepterede at skulle i fertilitetsbehandling, da jeg sagde ja til pouchoperationen. En naturlig undfangelse betragtede jeg (og gør det stadig) som et stort uforventet plus.

Når alt dette er sagt, så så jeg ikke frem til at skulle i fertilitetsbehandling - det var noget jeg kunne blive nødt til. Og i sidste ende overvejede vi også adoption i hele dette forløb inden pouchen.

Jeg tænkte, inden jeg sagde ja til pouchen, at det jo ikke var sikkert jeg kunne blive gravid sammen med kæresten af andre årsager. Måske passede vi ikke sammen. Måske havde han dårlig sædkvalitet. Der kan være så mange ting i vejen for en naturlig undfangelse, at jeg vejede mit eget helbred over mit ønske om naturligt undfangede børn - uden at afskrive at kunne blive mor selvfølgelig.

Håber dette indlæg kan puste lidt håb ind i jer igen. Det kan godt lade sig gøre, og ellers er kunstig befrugtning der jo til formålet - og de børn der bliver kunstig undfanget er lige så sunde og raske og dejlige som de der er undfanget naturligt.

Pøj pøj med projektet.

Hilsen Louise

Cille
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. aug 2009 20:29

Re: Chancen for graviditet med J pouch???

Indlægaf Cille » 25. aug 2009 23:32

Hej alle sammen!!

Mange tak skal I have :D

Jeres indlæg har været til store nytte for mig!!

Har snakket med min læge og har fået en tid hos gynækologisk ambulatorium, så jeg kan blive tjekket om der skulle være noget arvæv mm, omkring æggestokkene eller livmoderen - til hindring for at jeg kan blive gravid på den narturlige måde.

Jeg vil gerne tjekkes i god tid - idet jeg gerne vil vide om der skulle være noget der hindre graviditet!! -det er et stort psykologisk pres at skulle igennem for mig (Altså ikke at vide om der er noget glat)
Viser undersøgelsen på sygehuset - at der ikke er noget glat for naturlig udfangelse - fortsætter vi jo selvfølgelig i den retning :) - Kan I forstå mig eller?? - for jeg er ikke desperat for at blive gravid - jeg er jo som sagt kun 25 (Ok 24 år og bliver 25 om et par måneder) - så biologsik skulle der jo ikke være noget til hinder for det!! - det ved jeg nemlig!!
Jeg ved at jeg før jeg fik pouch kunne blive gravid med min mand!! ( Min kæreste på det tidspunkt som nu er min Mand - Vi var begge kun 17 år, så vi valgte ikke at beholde barnet, idet vi selv var børn og det var en uønsket graviditet)

Så det er det jeg er så bekrymeret for - om jeg har ødelagt mine chancer for at få børn ved at få en pouch!!

Louise: Du sagde at din læge havde sagt, at du ikke dannede så meget arvæv, men jeg fik dengang efter min operation at vide - at jeg dannnede usædvanlig meget arvæv - så det er lidt bekrymret for!!

Jeg skriver alt dette i dette forrum - for at høre om der er andre der har været i nogenlunde den samme situation, som jeg?? - Vil nemlig gerne høre om andres oplevelser!!

Jeg er meget glad for at have fundet dette forum!! - Man føler virkelig at folk herinde kan forstå den situation man er i og derfor komme med nogen gode, konstruktive feedbacks.

Hilsen

Cille


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst