hjæææælp gravid og stomi!!!

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gæst

hjæææælp gravid og stomi!!!

Indlægaf Gæst » 9. aug 2009 14:55

Hejsa!!

Har liiige fundet ud af at jeg er gravid!! fantastisk da det er et stort ønskebarn- MEN pludseligt tænker jeg på hvordan kan man være gravid med en stomi pose på maven?? Når maven bliver kæmpe stor kan man så nå ned til pladen og posen?? kan ens krop klare en graviditet efter operationen?? det er kun 3 mdr siden....
Nogen som vil dele erfaringerne med at være gravid med en pose på maven???
Tak,tak....

Peter Sørensen

Re: hjæææælp gravid og stomi!!!

Indlægaf Peter Sørensen » 9. aug 2009 21:05

Hej

Først et stort tillykke
Jeg håber der er nogle med erfaringer om hvordan det er,at være gravid med stomi, der giver dig nogle tips og erfaringer.
Det er rigtigt at det kan være svært at se stomien når maven fylder, men det kan klares med et spejl der kan placeres, så man kan se stomien.
Nu ved jeg ikke årsagen til din stomi, men normalt vil man blive fulgt i et samarbejde mellem mavetarm læge og fødselslæge, hvis man er gravid med morbus crohn eller colitis ulcerosa,hvis man har stomi af andre årsager vil fødselslægen være opmærksom på det, og aftale forløbet udfra det.

Endnu en gang tilykke

Gæst

Re: hjæææælp gravid og stomi!!!

Indlægaf Gæst » 11. aug 2009 20:12

Hej,

Først et stort tillykke herfra!

Jeg blev stomi opereret i 2005 da jeg var i 20. uge med vores første barn, det var en slem omgang og kan ikke anbefales :!:

I januar i år, fødte jeg vores lille søn og alt i graviditeten gik efter bogen. Jeg blev scannet hver 3. uge efter den 20. uge. Jeg fødte ved planlagt kejsersnit da jeg håber at kunne blive opereret tilbage igen en dag.

Jeg oplevede et prolaps (tror jeg nok det hedder) en enkelt gang da jeg var i bad uden pose og plade pga. hudproblemer. Min tarm faldt længere og længere ud og vi kørte på skadestuen, det gjorde ret nas! Men det hele faldt på plads igen endda inden lægen nåede at se på mig! :)

Peters råd mht. spejl er godt. Jeg købte et lille make-up spejl som jeg brugte til at se under stomien med og det fungerede fint.

Jeg tror at hvis din krop er "rask" nok til at blive gravid så er den også klar til graviditeten, så du skal ikke være urolig, lægerne holder helt sikkert godt øje med dig!

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål, så skal jeg se om jeg kan besvare dem! :D

Held og lykke!
Mvh RH.

jic
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. mar 2008 13:15
Årgang: 1961
Stomi siden: 1968
Geografisk sted: Herning

Re: hjæææælp gravid og stomi!!!

Indlægaf jic » 12. aug 2009 07:59

Hej og Stort tillykke med graviditeten, jeg er den lykkelige mor til to som begge er født efter jeg har fået min stromi, både graviditet og fødsler gik helt efter bogen, blev dog kontroleret noget oftere. der var dog også en fordel med den store mave for et smilehul ved siden af stromien forsvandt og gjorde påsætning af poser meget nemmer :D jeg brugt at stå foran et spejl som var ophængt på væggen når der skulle sættes poser på, dette gjorde at jeg jo havde begge hænder fri.

Så glæd dig og held og lykke :D
jic 1961

Gæst

Re: hjæææælp gravid og stomi!!!

Indlægaf Gæst » 15. aug 2009 20:54

tak for jeres svar!!

Uha jer kunne jeg da godt tænke mig at sludre lidt med - er det muligt???
Send gerne jeres tlf så ringer jeg hvis i har lyst til en snak - kzaballos@hotmail.com


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster