Gravid på Humira??

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Gravid på Humira??

Indlægaf KC » 2. maj 2009 15:31

Ved godt at jeg bare kan spørge min læge om det og det er også planen...
Men tænkte på om der er nogen som er blevet gravide mens de har taget Humira???
På indpakningen står der at man ikke må blive gravid før 5 måneder efter ophørt behandling.........
Så det må jo virkelig nærmest være gift i den medicin :roll:

Nogen erfaringer??

Peter Sørensen

Re: Gravid på Humira??

Indlægaf Peter Sørensen » 2. maj 2009 15:54

Hej

Det er medicin, der er opbygget som kroppens egne immunantistoffer.

Langtidserfaring med Remicade , Humira, før og under graviditet og amning med de nye biologiske lægemidler er sparsomme ,vedrørende Crohns sygdom og colitis ulcerosa. Dette gælder specielt Humira . Humira er kun markedsført siden 2007 til behandling i Danmark.
Remicade blev registreret til Crohns sygdom i 1999 og til colitis
ulcerosa i 2005. Derfor har man på nuværende tidspunkt større erfaring med Remicade
behandling ved graviditet og amning end med Humira .

Man anbefaler, at der går mere end 6 måneder efter en endt behandling med biologiske
lægemidler, før patienten bliver gravid.
Skulle en graviditet imidlertid opstå anbefales dog ikke abort, da anti-TNF alfa antistoffet ikke passerer over fosterhinden og påvirker fosteret. Ved amning anbefales udmalkning, og amning kan påbegyndes 8 - 9 timer efter behandling pga. medicinens halveringstid. Større undersøgelser herom savnes dog.

Louise31

Re: Gravid på Humira??

Indlægaf Louise31 » 9. maj 2011 14:09

Hej
Jeg har en kæreste der er i behandling med humira for Morbus Chron. Han har fået medicinen ca 1½ år og jeg tror ikke det påtænkes at han skal stoppe lige med det samme.
Jeg vil gerne vide om jeg må blive gravid med ham mens han er i behandling med humira fortsat. Men egen læge ved det ikke, men hos hans læge på sygehuset sagde de det var ok. Jeg er bare stadig usikker og har egentlig ikke lyst til at være prøveklud. De fleste indlæg jeg kan læse går på at den person der bliver behandlet med humira ikke må blive gravid - men hvordan er det i det her tilfælge ?
På forhånd tak for svaret.
Louise

Peter Sørensen

Re: Gravid på Humira??

Indlægaf Peter Sørensen » 9. maj 2011 14:56

Hej Louise

vi har desværre ingen sundhedsfaglig viden, om disse ting , i er nødt til at få oplysning fra den behandlende afdeling, der har adgang til sidste nye viden omkring den medicinske behandling.
jeg ville ikke selv turde tage andres råd til indtægt for beslutningen.

held og lykke


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster