Imodium under graviditet - erfaring?

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Imodium under graviditet - erfaring?

Indlægaf Louise PT » 20. feb 2009 07:49

Hej alle,

Jeg tager med succes imodium hver dag - en pille morgen og en pille sent eftermiddagen. Det fungerer godt. Nu er det, at jeg gerne vil være gravid. Da jeg snakkede med min kirurg til den årlige samtale sagde han, at jeg ikke måtte tage imodium, når jeg blev gravid. Han sagde samtidig (idet han ikke tror jeg bliver gravid ad naturmetoden...) at jeg måtte tage imodium, indtil jeg opdagede, at jeg var gravid. Hvis det kom så langt, som at jeg skulle i fertilitetsbehandling, så skulle jeg stoppe med imodium når den startede.

Dette medførte, at jeg faktisk prøvede at stoppe med imodium, ligesom for at se om det kan lade sig gøre. Efter stoppet har min afføring være tyndere og faktisk med blod nogen gange! Det svier også mere når jeg på toilettet. Antallet af gange er ca. det samme.
Det skal lige tilføjes, at jeg prøver at spise bananer og mere HUSK for at kompensere for det manglende imodium.

Blodet har fået mig til at tvivle om jeg ikke skal tilbage på imodium igen, og så blot håbe, at det ikke skader et eventuelt foster de få uger det eksisterer uden jeg ved det (altså indtil jeg opdager, at jeg er gravid).
Det er da dumt, hvis min kirurg får ret, at jeg ikke kan undfange ad naturmetoden, at undvære medicin der hjælper så godt.

Omvendt er det dumt at tage imodium, hvis nu det skader et eventuelt foster... Man må ikke tage imodium under graviditet, da lægerne ikke endnu ved, hvordan det kan påvirke et foster.

Så nu vender jeg mig mod dette forum i håb om, at der er nogen, der kan fortælle mig, hvad deres erfaringer med imodium under graviditet er.
Har du taget det under din graviditet uden det skadede dit barn? eller har du ikke gode erfaringer med imodium under graviditet? Håber der er nogen med noget erfaring, da jeg virkelig er i tvivl.

Hilsen Louise

Peter Sørensen

Re: Imodium under graviditet - erfaring?

Indlægaf Peter Sørensen » 20. feb 2009 12:43

Hej Louise

jeg tror at du skal tale med både fertilitetslæge + kirurg og mave tarm mediciner, for at være 100 % sikker i din beslutning.

producentens produktresume ,kan ses her http://www.janssen-cilag.dk/product/det ... me=imodium

Graviditet og amning
Graviditet:
Bør kun anvendes på tvingende indikation, da erfaringsgrundlaget for anvendelse til gravide er ringe. Dyreforsøg indicerer ikke teratogene eller embryotoksiske egenskaber.
Amning:
Bør ikke anvendes i ammeperioden, da små mængder loperamid udskilles i modermælk.

Jeg tror at tarmsystemet er så påvirket under en graviditet, pga. plads mangel og forandringer,så risikoen for at imodium fremkalder tarmstop forhøjet, man kan have forsnævringer og sammenvoksninger som følge af sygdommen, det er derfor man påpeger at ved kronisk tarmsygdom bør midlet kun tages efter aftale med læge.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Imodium under graviditet - erfaring?

Indlægaf Louise PT » 22. feb 2009 15:15

Hej Peter,

Tak for hurtigt svar. Jeg vil helt sikkert snakke med lægerne når jeg en gang bliver gravid. Jeg kan umuligt blive den førte gravide med kronisk "tynd mave"...

Håber stadig at andre mødre/kommende mødre eller andre vil give deres besyv med. Der må være alternativer til imodium (medicin, naturmedicin eller lign.) til gravide i min situation.

Hilsen Louise

elisa

Re: Imodium under graviditet - erfaring?

Indlægaf elisa » 1. aug 2011 21:19

Jeg står selv i samme situation, hvor jeg gerne vil blive gravid, men samtidig bruger jeg imodium plus et par gange i ugen, grundet irriteret tyktarm.
Jeg føler ikke jeg kan undvære mine piller, men vil heller ikke have at min almindelige lidelse skal stoppe mig i jagten på et barn.

LouisePT

Re: Imodium under graviditet - erfaring?

Indlægaf LouisePT » 2. aug 2011 08:50

Hej igen,
Jeg blev gravid (endda ved naturmetoden!) og har en dejlig datter i dag, som snart fylder to. Undervejs i min graviditet brugte jeg kun en enkelt gang (i starten) en imodiumpille, og ellers ikke. Det viste sig at den der hårde mave alle gravide får pga. bl.a. jerntilskud gjorde min mave "normal", så jeg behøvede ikke imodium under graviditeten. Efter fødslen havde jeg store problemer med at få maven i gang igen, og det trak tænder ud, hvor jeg måtte tilbage til stomikost en overgang osv. Men det er vist også normalt efter en fødsel, så efter et par uger kom maven op at køre igen stille og roligt. Nu er jeg tilbage til en til to imolope/imodium piller dagligt, men vil da smide dem igen lige såsnart jeg eventuelt bliver gravid igen.
I USA anbefales det ikke, at man SKAL smide imodiumpillerne under graviditet - grunden til at det er en anbefaling i Danmark er, at man simpelthen ikke ved nok om konsekvenserne ved indtagelse af imodium under graviditet i Norden/Europa. Der mangler undersøgelser der kan sige noget om dette.
Nå, men bare lige min kommentar til imodium og graviditet. Det kan være potentielt farligt for fosteret - man ved det ikke.
Hilsen Louise


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst