Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Kakaofugl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. sep 2008 16:07

Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Kakaofugl » 3. sep 2008 14:00

Hej hej...

Jeg vil hører om der er nogen, der har viden eller historier om, at blive gravid efter en pouch-operation... :roll:

Jeg er en pige på 25 år. Fik fjernet hele min tyktarm og lavet stomi den 30.juni 2008, efter 5 år med svingende Colitis Ulcerosa. Jeg skal nu til at tage stilling til operation nr. 2(pouch).... men men men, kan jeg blive gravid bagefter??? Jeg har læst og læst, og ved nu at pouch-operationen nedsætter muligheden for at blive gravid på naturlig vis... og reagensglas/kunstig befrugtning, her er løsningen...
Men hvad har andre valgt, og findes der nogen der er blevet naturlige gravide efter operationen??? Jeg vil meget gerne hører fra jer, hvis I selv har været i situationen, eller kender nogen???

Emnet børn fylder utrolig meget hos min kæreste og jeg, så jeg har simpelthen så svært ved at træffe et valg, da jeg osse bare gerne vil af med stomien hurtigts mulig. Venter stadig på min samtale med kigrurerne i Århus...

Skal jeg beholde stomien, for at stifte familie..??? Eller er der nogen herinde, der har god erfaring og gode oplevelser med graviditet - efter pouch??? :?:

Helle/Kakaofugl

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Dorte73 » 3. sep 2008 14:17

Hej Kakaofugl

Jeg er ikke ekspert i sammenhængen mellem fertilitet og de forskellige typer operationer.

Jeg er selv reagensglas-befrugtet med ileostomi. Overlægen på fertilitetsklinikken mente dengang, at jeg havde nedsat fertilitet pga arvæv fra mine stomioperationer (har haft to), som lukkede for gennemgang i æggelederne. Jeg blev derfor tilbudt reagensglasbehandling uden at skulle igennem alle de indledende forsøg med almindelig insemination, som ellers er standardbehandlingen.

Jeg har derfor altid troet, at risikoen for nedsat fertilitet lå i at få stomien - og ikke i pouch'en. Men selvfølgelig, jo flere operationer i det område, jo større risiko, ikke?

Jeg ved ikke helt, hvor meget kirurgerne holder sig opdateret på det her område (som jo ligesom ligger efter de har været i gang). Hvis jeg var dig, ville jeg ud over kirurgerne prøve at spørge lægerne på fertilitetsklinikken. Det er jo dem som "samler op" på os efterfølgende.

Jeg blev i øvrigt gravid i første forsøg. Så det behøver altså ikke at være så besværligt, når man først er kommet i gang med behandlingen :-)
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Kakaofugl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. sep 2008 16:07

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Kakaofugl » 3. sep 2008 15:16

Hej Dorte!!!

Tusind tak for din besked...

Det fylder utrolig meget i mine tanker lige nu, så er glad for så hurtig respons...
Jeg vil så inderlig gerne af med den stomi - men ønsket om børn er lige så stor, hvis ikke større... Har så svært ved at tage en beslutning.

Må jeg spørge om I forsøgte lang tid inden, da overlægen gav dig/jer muligheden for kunstig befrugtning, eller om det var en fast beslutning pga. af dine stomioperationer???

Gjorde reagenglasbehandlingen ondt, og hvor lang tid er det siden???
Håber det er okay ,at jeg spørg??

Kakaofugl!!!

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Dorte73 » 3. sep 2008 15:46

Hej igen

Min dreng er 2 år i dag.

Vi havde forsøgt 1 år, da jeg gik til min praktiserende læge. Vi havde fra andre hørt, at man først kan komme i behandling efter 1 år uden held. Vi var ret obs på at gå til læge med det samme, da jeg havde hørt stomien kan betyde sænket fertilitet.

Derefter fulgte nogle undersøgelser hos gynækolog, som ikke fandt noget. Derefter kunne vi henvises til Riget, som har en superfertilitetsklinik. For at komme på ventelisten til Riget skal du og din mand have lavet nogle undersøgelser og test - det bør din gynækolog have styr på. Det er vigtigt, at I har fået gennemført alle test før I henvender jer...ellers bliver I bedt om at starte forfra (og det er ret øv). Der er desværre ventetid både på diverse test og undersøgelser og på at komme i reagensbehandling. Vi ventede ca 1 år fra det første møde med praktiserende læge til vi fik den første reagensglasbehandling. Alternativet er naturligvis at betale sig fra det på en privatklinik!

Nej du kan ikke blive automatisk henvist pga stomi eller pouch! Du er nødt til at få lavet samme test som alle andre. Men da vi først var inde på Riget kunne vi hoppe nogle af standardbehandlingerne i form af inseminationer over. Det var kun fordi overlægen faldt over min journal (jeg var med i et forsøg derinde), og sagde at det var ok at gå direkte til reagensglas.

Om reagensglasbehandling gør ondt er vist ret individuelt. Jeg har en veninde, som ikke kunne mærke noget. Jeg syntes til gengæld, at det gjorde megamonstermeget ondt - både at få taget æg ud og få det lagt op. Lægen havde svært ved at komme til pga meget arvæv, så måske var det derfor. Alt det er naturligvis glemt nu efter det er lykkedes, så det bør ikke være afgørende for din beslutning :-)
Mange hilsner

Dorte

Ileostomi siden '88

Peter Sørensen

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Peter Sørensen » 3. sep 2008 20:28

Hej Kakaofugl

Jeg kan se at du har studeret læsestoffet om graviditet og tarmsygdomme.
du skal evt. prøve at få et møde istand mellem din kirurg og en fødselslæge, hvor du kan få besvaret dine spørgsmål om de forskellige muligheder.
Som Dorte skriver så er det afgørende punkt i mange tilfælde , hvor meget man er opereret, ved fjernelse af endetarm og anlæggelse af pouch kan livmoderen ændre stilling , som gør det svært at blive naturlig gravid.

Om der findes en bruger her i forummet der er eller har været i samme dilemma , kan godt blive svært, der var i 2005 ,siden 1987, kun pouch opereret 200 patienter.(iflg pouch registret).

Men omvendt tror jeg at der må være nogle der er blevet naturligt gravide blandt disse.

Der kan yderligere findes en del info på http://jpouch.org/ (engelsksproget) der er flere i forummet der, der er blevet naturligt gravide :)
En nævner blandt andet at lægen havde sagt at chancen for en graviditet og et godt forløb var større ,end den var mens sygdommen var i udbrud.

Kakaofugl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. sep 2008 16:07

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Kakaofugl » 3. sep 2008 21:26

Tusind tak for jeres svar...

Jeg vil forsøge at komme i kontakt med kirurgerne i Århus hurtigst mulig - venter svar fra min henvisning (sendt fra Herning, hvor jeg havde min første opration), så håber på det bliver snarest.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Louise PT » 6. sep 2008 15:20

Hej,

Jeg havde de samme overvejelser. Jeg valgte pouchen, og er så forberedt på det værste, nemlig at skulle have hjælp. Jeg overvejede nemlig, hvordan en graviditet med stomi kan være problematisk, og at jeg faktisk ikke vidste om fertiliteten allerede var svært nedsat efter min stomioperation, eller hvis den ikke var, om fertiliteten overhovedet blev nedsat efter en pouchoperation. Da jeg skulle have lavet pouchen, fik jeg bagefter at vide af min kirurg, at jeg ikke havde dannet ret meget arvæv efter min stomioperation, så nu håber jeg på, at jeg også efter den sidste operation (pouchoperation) ikke har dannet meget arvæv. Kan da også mærke i maven omkring arret, at det er helt blødt mm. (ved dog ikke om arvæv på den måde kan mærkes udefra...)
Min kirurg på Århus Sygehus THG fortalte han mig flere ting. Dels var min fertilitet efter en stomi operation statistisk set faldet med 15 %, og efter en pouch operation er den faldet til 50 %. Dette er da meget, men har da læst om flere der er blevet naturligt gravide efter en pouchoperation. Jeg fik også at vide, at jeg måtte starte projekt baby efter 6 måneder efter pouchoperationen, og efter 6 måneders forsøg (dvs. et år efter operationen) kan jeg blive henvist til fertilitetsklinik. Man skal altså ikke forsøge i mere end 6 måneder inden man kan blive henvist, mod de 12 måneder hos "almindelige" par. Du skal derudover højst sandsynlig have kejsersnit (dette generer nu ikke mig), da man ikke vil risikere noget med ringmusklen...

Jeg er blevet opereret i december 2007, og selvom det nu er muligt, er min kæreste og jeg ikke startet på projekt baby endnu, men til den tid vil vi da give naturmetoden en chance... Men vil selvfølgelig have i baghovedet, at hvis det ikke lykkes indenfor et år til halvandet år, skal vi henvises hurtigst muligt.

Hvis I får problemer, kan det jo faktisk også være din kærestes sædkvalitet der er for dårlig (dette er jo mere og mere udbredt blandt den mandelig del af befolkningen), så husk at have dette i mente, hvis det ikke går så hurtigt. Måske er du helt i orden efter pouchoperationen.

Håber at du og din kæreste får snakket alt igennem, både det positive og det negative ved begge muligheder.

Jeg er så glad for min pouch, og det er min kæreste også. Så jeg er naturligvis glad for mit valg, også selvom det betyder lidt hjælp fra en fertilitetsklinik.

Med venlig hilsen
Louise (25 snart 26 år)

j-pouch opereret

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf j-pouch opereret » 9. sep 2008 09:37

Hej!
Jeg er en pige på 25 år som har forsøgt at blive gravid i mere end 4 år... uden held. Jeg er j-pouch opereret, men pouchen er ikke aktiv, pga. defekter i pouchen. jeg er opereret i maven 6 gange, og ved via gynækologen at den ene æggeleder ikke fungerer. Min kæreste er testet, og han fejler intet. Jeg fik engang at vide at pouchen nedsætter fertiliteten med op til 75%, og det viser sig, at jeg nok er en del af den statistik.
Gynækologen siger dog at det er et skræmme billede med de 75%. Jeg er selv patient i Århus og er blevet anbefalet at jeg får de børn jeg skal have og så får de endelige operationer..... men spørg de dygtige kirurger i Århus!

Kakaofugl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. sep 2008 16:07

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Kakaofugl » 1. feb 2010 21:21

Hej alle sammen!!!

Så er der gået længe siden sidst, og jeg har fået lavet min operation den 1. juni 2009... Jeg valgte J-pouch-operationen, da jeg på ingen måder følte for at blive gravid med stomi - nu jeg havde et valg!

Efter operationen har jeg haft det helt fantastisk godt... Selvfølgelig med nye ar og ting, man skulle vænne sig til... Har haft betændelse i pouchen en enkelt gang siden, men det forsvandt hurtig med noget antibiotika!
Der er nu gået et halvt år, og vi er gået igang med projekt Baby... Min kirurger har hele tiden sagt at Pouch operationen gik super godt, og at jeg danner meget lidt arvæv, så det er jeg selvfølgelig rigitg glad for at hører.... Nu må vi se hvordan det hele går... Jeg vil jo som alle andre gerne kunne overraske mine nærmeste den dag, jeg fortæller om graviditeten... og vil så inderligt håber det lykkes på naturligt vis inden længe, så jeg ikke skal til at dele med noget, at vi skal igennem hjælp til det! Har altid drømt om dagen, hvor jeg skulle fortælle om "maven". Jeg arbejder med baby/børnetøj og ser skønne små og glade forældre på fuldtid... og man er både glad, spændt og nervøs indeni, for hvordan det skal gå hjemme i vores lille "familien". Nu man ser hvor glade andre er, og ikke selv vil dele det med nogen, før det lykkes... Er det forkert... Jeg taler fantastisk godt med mig kæreste :-)

Jeg skriver herind igen, fordi jeg gerne vil dele med nogen, at vi forsøger, men at jeg samtidig er super nervøs for at det ikke lykkes. Ved det ikke gavner noget, at fylde kroppen med spekulationer, og vi er egentlig også meget afslappede... og min kæreste og jeg taler utrolig godt sammen. Han er meget lyttende og glæder sig som jeg, til at det en dag bliver vores tur til at fortælle venner og familien, om "mave og lille ny"...

Skriv endelig, hvis du går med baby-kuller indeni, er blevet gravid med pouch... eller bare har noget på hjertet. Jeg vil nyde, at dele og hører om andres oplevelser, håb og forventninger!!!

Søde babytanker fra Kakaofuglen!

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig vis?

Indlægaf Louise PT » 2. feb 2010 11:30

Hej igen,

Jeg valgte som dig J-pouch operationen, men havde de samme tanker. Fik den i december 2007.

Da min kæreste og jeg begyndte med projekt baby, tog det os kun 4 måneder at blive gravide, og i dag har vi den dejligste lille 3-måneders pige :D

Så jo, der er nogen der bliver naturligt gravide efter en J-pouch :D Jeg fik at vide, at jeg ligesom dig ikke dannede meget arvæv, så det har nok spillet en rolle.

Fik at vide inden J-pouch operationen at det var 50% nedsat fertilitet efter operationen statistisk set, men under mit kejsersnit, var min kirurg med, og der sagde han til de andre på operationsstuen, at kun 20 % kunne blive naturligt gravide efter pouch-operationen... Ved ikke hvad der lige er rigtigt, men undrede mig da.

Men der er altså helt sikkert succeshistorier med hensyn til pouch og graviditet på naturlig vis - jeg er ihvertfald en af dem.

Hilsen Louise

Glæde dig over at din pouch fungerer så godt, og hvor godt du har det. Jeg havde ikke nogen forventning om at det kunne lykkes at blive naturlig gravid, så da det skete blev jeg super lykkelig. Tror at det at jeg ikke forventede noget, gjorde at min krop slappede af, og bedre kunne blive gravid.

Kakaofugl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. sep 2008 16:07

Re: Kan jeg blive gravid efter pouch-operation på naturlig v

Indlægaf Kakaofugl » 10. jun 2010 12:17

JUBIIII... Er blevet gravid på naturlig vis, og jeg er SIMPELTHEN SÅ GLAD!!!

Jeg ville lige dele min og kærestens lykke med jer herinde, og sige tak for alle de gode råd og kommentarer ved mit tidligere indlæg - Kommentarer, som fik mig til at finde ro og give tingene tid!

Vi har kun vidst det i et par dage, så det hele er MEGET NYT, og er kun 5 uger henne.. Vi har forsøgt siden Januar, og med alt det vi har været igennem med min sygdom siden 2003, troede vi næsten ikke på, at noget så godt kunne lykkes for os!

Er der nogen herinde, der som jeg er gravide... og kan fortælle lidt om, hvordan graviditeten med pouch har været???!! Ved vi er forskellige alle sammen, men måske der er noget, jeg skal være ekstra opmærksom på... ellers kan forvente! Det er jo som sagt meget nyt... og jeg vil så gerne, at barnet har det bedst muligt.

Jeg har fået fjernet hele tyktarmen, og haft stomi... Stomien blev lukket juni 2009, og jeg har det rigtig godt! Jeg er tryk med min pouch, og sover igennem om natten. Har dog til tider lidt problemer med pouchitis, hvor det render lidt om natten... Nogen der ved, hvad man må ta' for dét under graviditet???
Har selvfølgelig en tid ved min kirurger i Århus senere på sommeren, men måske nogen herinde har erfaring med pouchitis under graviditet

Ville også bare dele mine glæde med jer... og vil MEGET GERNE hører hvordan andre har haft det, og flere gode råd!

Hilsen
Kakaofugl


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster