Er der andre end mig??

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
RH

Er der andre end mig??

Indlægaf RH » 12. jun 2008 13:18

Hej alle,

Så er jeg blevet gravid - igen! :D
Jeg glæder mig, men har samtidig hele tiden skrækken i baghovedet om hvad der kan ske de næste par måneder.

Min første graviditet var RIGTIG dårlig - og jeg blev stomi opereret i uge 20. De næste måneder derefter blev endnu værre og jeg endte med at få hende ud 2 måneder for tidligt.

Er der andre der er gravide nu, så ville det være dejligt at kunne dele bekymringer/glæder lige for tiden! :)

Mvh RH

Isa
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf Isa » 17. jun 2008 00:33

Nej er ikke gravid, men har lige fået en dejlig dreng for snart 3 måneder siden... hvis du har lyst så må du gerne snakke med mig ;)

Jeg har Illiostomi hvis det gør nogen forskel;)

Heidi1980
Geografisk sted: Rødovre

Indlægaf Heidi1980 » 18. jun 2008 19:10

Hejsa,

tillykke med graviditeten til RH og tillykke med din søn Isa :D

Jeg er også så heldig at være gravid. :D

Det er første gang, så der er da nogle tanker, der roder rundt - mest omkring at være tvunget til kejsersnit, fordi jeg gerne vil have mulighed for pouch senere. Kunne nu godt tænke mig flere facts om, hvilken risiko jeg løber, hvis jeg vælger at føde almindeligt - men det får jeg mere info om til ultralydsscanning, hvor der også vil blive en lægesamtale...

Er i 14. uge nu, så det værste kvalme er overstået, men jeg synes det har været meget svært med at følge med i væskebalancen... Har ligefrem haft 2 sygedage, det er ellers sjældent det sker :? Jeg er stadig MEGET træt, det er helt ekstremt, troede ikke man kunne blive så påvirket.

Stomien har jeg heldigvis ikke mærket så meget til. Kan da godt mærke at der er lidt mindre plads, og at det trykker mere end normalt, men tror jeg er sluppet billigt indtil nu... Håber det fortsætter sådan, men er glad for at jeg kan få info og luft her - både med andre der er gravide, men også hvordan det går bagefter...

I er altid velkomne til at skrive - også personlig besked

mange hilsner

Heidi

Isa
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf Isa » 19. jun 2008 00:21

Hej Heidi!
Ej tillykke! synes der er så mange der enten er gravide eller lige har fået børn ;)

Da jeg fik afvide til min 20 ugers lægesamtale at jeg skulle have Kejsersnit var jeg grædefærdig... havde læst i den folder jeg fik da jeg blev opereret, at det kun var hvis man havde pouch at man skulle have kejsersnit... Men han sagde det var mit eget valg selvfølgelig, men at de anbefalede det fordi man kan "revne" forkert ved almindelig fødsel og derved ikke opnå fuld kontrol over lukkemuskelen igen... (og den er jo vildt vigtig hvis man skal have pouch) så jeg lod mig skære i en gang til.

Men det med tankerne kan jeg kun nikke til, jeg tænkte også meget. Husk at dele tanker og følelser med manden (og når han bliver træt af at blive ved med at høre om det så gå til dine veninder og dine forældre og hans forældre... måske ikke alle ting til dem alle sammen, men bare få snakket om det for man kan tit blive bekymret om de små ting)

Jeg havde altid en flaske vand stående ved sengen og en pakke kiks... og fik altid fyldt den op midt om natten... og havde vand med alle steder, og frugt og slik, bare fordi jeg tit gik sukkerkold...

hov det blev lidt langt, men hvis I vil snakke kan i nuppe min msn...
hvaderdet@hotmail.com

Isa

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 19. jun 2008 14:03

Hej Heidi,

Stort tillykke med graviditeten! Hold op I er produktive i din familie :D Synes ikke der er gået ret lang tid siden vi var samlet til Skanderborg Festival, men det må det jo være :D
Er helt misundelig. Var det svært at blive gravid?

Håber at du får en problemfri graviditet, og at du skriver lidt en gang imellem herinde om den.

Kæmpe knus fra Louise

RH

Indlægaf RH » 20. jun 2008 09:29

Hej Ida og Heidi,

Og tillykke til jer begge :D

Jeg har en datter fra dec. 2005. Jeg fik også kejsersnit, men uanset om jeg havde haft muligheden havde jeg ikke været i stand til at føde hende selv. Jeg tror bare at jeg har accepteret at jeg skal have kejsersnit igen denne gang. Jeg ville gerne prøve at føde selv, men jeg vil hellere være intakt til hvis jeg vil have en pouch.

Jeg har også været afsindig træt, husker det ikke som så slemt første gang, men der var jeg også allerede sygemeldt og havde ikke et ældre barn at passe :) Glæder mig til at blive lidt friskere….!!

Jeg var i jern underskud så jeg købte nogle stærkere end dem jeg allerede tog, men det resulterede i mavepine i 1 uges tid, så jeg er lige stoppet igen for at se om det var dem jeg ikke kunne tåle.

Jeg tænker meget på, hvordan det bliver når maven vokser. Vil der være plads til tarmene, kan man undgå at de bliver ”lukket af” engang imellem osv. osv.

Isa jeg er glad for at høre at du havde gode oplevelser under din graviditet, jeg håber denne gang går godt og jeg får lov at forberede mig på et barn og ikke kun om sygdom som sidst.

Jeg skal snart til nakkefold (3 juli) er altså i uge 11 nu, så den skal lige overstås først :D

Heidi hvornår er du sat til? Det bliver vist et julebarn!! :D Jeg er sat til 12 januar indtil videre.

Mange hilsener til jer begge
RH :D

Heidi1980

Indlægaf Heidi1980 » 20. jun 2008 22:00

Hej Louise/Isa/RH

ja det er skønt, at der ikke er så lang tid mellem Lotte (min søster, der også var med på Skanderbord sidste år) og jeg. Det bliver desværre ikke til en ny Skanderborg tur med tyk mave - øv bøv! Hun fødte verdens dejligste Sebastian 21. maj - han er bare rigtig skøn og selvfølgelig smiler han allerede nu på alle billeder til sin moster :D

Vi prøvede i 7 mdr. så det betragtes vel som ganske okay tid - selv om vi var temmelig utålmodige til sidst... Jeg var overbevist om, at der var blevet rodet med underlivet, men vupti - så var kvalmen der og en temmelig mærkelig fornemmelse i kroppen :wink:

Isa, det er nogle rigtig gode fif, du kommer med. Jeg er nu bange for, at jeg vil rende mere på toilettet om natten end at sove, hvis jeg skal nå at drikke en hel flaske - synes det er godt klaret af dig! Jeg kan spise konstant, så jeg har altid et eller andet spændende i tasken, men synes nu det er svært at huske at drikke, når tørsten ikke er der, så det har da drænet mig en hel del for energi...

Jeg har vendt det med kejsersnit med min læge på ambulatoriet et par gange før, så jeg vidste det jo godt. Og der er jo netop problemet med at muskelfibrene kan både springe og udvide sig, så det ikke nødvendigvis er et problem om 10 år, men højst sandsynligt om 30 år (kan I høre mig prædike for mig selv...), men jeg synes det er svært at tage den beslutning, da det jo nok er eneste gang, der er mulighed for alm. fødsel, hvis der skal laves pouch bagefter...
Jeg har spurgt til noget statistik eller sandsynlighed for et dårligt resultat, jeg bliver nødt til at have noget mere end bare "stor risiko" og sådan at forholde mig til, det venter jeg spændt på.

Jeg har heldigvis verdens dejligste kæreste (snart mand), en skøn søster og famlie og kolleger, som er gode til at lytte, så der bliver snakket og snakket - men det er nu ikke det samme, som at fortælle det til nogen, der forstår problemet fuldt ud.

RH, jeg skal have lavet blodprøve i næste uge for at tjekke blodprocenten, for jeg burde virkelig blive bare lidt mere frisk nu, så det er nok bare en gang jern, der skal til. Men er da lidt bekymret for det med hård mave, synes der er brok nok, når jeg spiser frugt og rå grøntsager - dér kan jeg godt mærke, at noget er anderledes, det går lidt mere trægt og jeg bliver nødt til at hjælpe det på vej med massage omkring stomien eller en varmepude, men det er til at klare :) jeg kan godt følge dig i tankerne om, hvor meget man kommer til at mærke den mindre pladsforskel, så det er da rart at høre om Isas skønne forløb.

Ellers vil jeg sige, det har været fint indtil nu. Min lugtesans er blevet meget fintfølende, så jeg kan godt få en del kvalme, når jeg tømmer pose, og jeg er ellers ligeglad med lugte, men det er forhåbentlig bare for en periode :wink:

Jeg var først sat til 24. december, men det er nu rykket til 21. december efter nakkefoldsscanningen (som var superfin), så kan man vist roligt kalde det et julebarn.
Jeg har fået at vide, at planlagte kejsersnit laves 14 dage før terminen, for at undgå risiko for at systemet selv sætter igang, så dit ender nok mere med at blive et julebarn end mit :D

Til alle jer, der kigger ind og læser de nyeste indlæg, beklager jeg, at det bliver så langt - ved godt det med den tykke mave ikke altid er lige spændende :wink:

mange hilsner til jer alle og nyd weekenden!

Heidi

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 22. jun 2008 14:45

Hej Heidi,

Igen stort tillykke både med graviditeten og med det kommende bryllup. Jeg er MEGET misundelig, men skal nu nok nå det hele :D

Jeg forstod ikke det der med muskelfibrerne, der kan springe eller udvide sig om 30 år... Hvad betyder det helt nøjagtig?

Knus Louise

Heidi1980

Indlægaf Heidi1980 » 22. jun 2008 22:57

Hej Louise,
jeg skal prøve at forklare det så godt som muligt, men er da ikke helt 100 % sikker på, at jeg har alle de rigtige udtryk og om det er helt korrekt forstået...

Jeg fik fortalt af min medicinske læge, at der jo ikke behøver at ske noget ved fødslen. Der er mange, der kommer igennem en fødsel uden at sprække eller overhovedet at blive påvirket af det. Men der er åbenbart 2 måder at beskadige lukkemusklen på. Muskelfibrene kan blive revet helt over, og de kan blive forlænget. Hvis man gerne vil have pouch, er det katastrofalt, hvis de bliver revet over.
For personer med normal afføring har det ingen betydning at få forlænget fibrene, da man stadig kan træne en del af det op igen - dog ikke 100 %. For os med tynd afføring, har det ikke betydning måske de næste 10 år, men på sigt (eks. 30 år), når musklen automatisk bliver mere slap, så har vi bare dårligere odds, så det vil begynde at sive med alderen.

Det er da temmelig kedeligt at vide på forhånd...

Jeg skal til ultralydsscanning d. 7 august, hvor der også bliver lægesamtale om dette. Så håber jeg, at jeg kan give lidt mere info om det.

Sov godt og god næste uge ;-)

mange hilsner Heidi

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 23. jun 2008 11:20

Hej igen,

Okay nu forstår jeg :) Troede det var maveskindet der kunne blive beskadiget... hehe

Du må også have en rigtig god uge.

hilsen Louise

Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"