Hej KC,
Det er gennem din egen læge du skal henvises til speciellæge. Jeg mener allerede man kan blive henvist når man har prøvet 1 år. Men som stomist kan man faktisk blive henvist før. Du kan formentlig blive henvist til fertilitetsklinikken på Riget - der faktisk skule være rigtig god.
Jeg har Colitis og har haft stomi siden juni 2007. Min mand og jeg har været hele turen igennem med fertilitetsbehandling (insemineringer og reagensgalsbehandlinger), desværre uden held. I følge de undersøgelser fertilitetsklinikken lavede, var der "ikke noget i vejen med nogle af os". Min medinske læge mener ikke at colitis'en har nogen indflydelse på det, men fertilitetslægerne mener at det har indflydelse i mit tilfælde. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, men faktum er at jeg efter at have forsøgt i 4 år, ikke er blevet gravid (vi var igang inden jeg fik stomi). Jeg har selv den tanke at colitis jo gør, at jeg har et øget immumforsvar, så kroppen måske frastøder de opsatte æg, da æggene var af god kavlitet. Men det er kun mine tanker

MIt råd, er at du får en henvisning gennem din læge og I begge bliver undersøgt. Så får I klarhed og man kan ikke komme for tidligt igang. Når først man har forsøgt i mange år, så bliver det en kamp - og det kan være en meget hård følelsesmæssig kamp. I skal dog også vide, at vores erfaring er at når man først går igang med udredelsesforløbet og måske behandling bagefter, så kommer jeres liv til at handle MEGET om fertilitet og det kan som skrevet være hårdt. Så man skal tænke det hele igennem.
Held og lykke med det - jeg krydser fingre for jer

Diana