ang sexualoplysning og lidt om homoseksualitet

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Janni Pedersen
Geografisk sted: Als

ang sexualoplysning og lidt om homoseksualitet

Indlægaf Janni Pedersen » 9. maj 2008 10:43

jeg sidder lige nu og læser coloplast's pjece Stomi og seksualitet og kunne egentligt godt tænke mig at høre jeres erfaringer med den...kan den bruges? Derudover læste jeg den lille bitte notits om analsex og homosexualitet og fik lidt et chok da jeg end ikke havde skænket det en tanke at man kunne "miste" sin sexualitet på den måde...nogen herinde der har erfaringer på det område? og hvis der er findes der så ikke noget bedre materiale omkring dette end den pjece? Jeg var lidt chokeret over hvor "let" der blev skøjtet hen over denne gruppe mennesker.....
Janni Pedersen
Opgaveskrivende om information til unge efter stomi operation

Peter Sørensen

seksualitet

Indlægaf Peter Sørensen » 9. maj 2008 14:38

Hej Janni

vil lige give dig et link til denne tråd

http://www.copa.dk/forum/viewtopic.php?t=18

Jeg mener at pjecen er informativ i forhold til de pjecer ,der har emnet med ,som underpunkt til de forskellige stomier, den informerer så det kan forstås, men er nødt til at være generel ,blandt andet for at dække så mange som muligt, vil give dig ret i at der mangler fingeraftryk på stoffet fra f.eks unge og homoseksuelle.

Der findes 2 websites for homoseksuelle stomister. Engelsksprogede http://www.ostomyinternational.org/helpfulinks.htm under
Other Helpful Links
Informationen på disse er i store dele kopieret direkte fra en tekst svarende til den i pjecen, og den internationale stomiorganisations ,så det er svært også den vej at finde konkret information.

Jeg giver dig ret i at der er meget lidt information, specielt målrettet homoseksuelle,dels skyldes det at ingen ved ,hvor mange personer det drejer sig om i Danmark ?

Dels at der ikke er personer der har meldt sig og tilbudt at fungere, som rådgivere for andre, og være med til at definere det manglende materiale, ud fra deres egne erfaringer.
hvis der skal udarbejdes materiale, er det vigtigt at den gruppe det laves til, selv er med til at angive ønsker,og udformning af materialet,Det uanset om det er unge, homoseksuelle eller andre grupper med et andet behov.
Ellers bliver det overfladigt ,generaliserende og tages som postulater, som den gængse information, opfattes af nogle.

Producenterne stomiambulatorierne og patientforeningerne, laver i princippet, informationen udfra samme model, der sidder en gruppe og udarbejder materialet, der skal anvendes.

Som du vil kune læse har jeg været i kontakt med landsforbundet, for at sondere et behov og tilbudt at arrangere foredrag om livet med stomi.

Tag f.eks urostomierne , de er en lille gruppe på ca. 500 opererede ud af de 10.000 der lever med en stomi, de har dannet en interesse gruppe der tilgodeser deres behov for at netværke.
Interessegrupperne er selv med til at udarbejde det info materiale der anvendes.

Så en opfordring fra mig, hvis i syntes der mangler information , så dan en gruppe,meld jer som rådgivere indenfor foreningerne, meld jer til dem af producenterne ,der har brugerpaneler, tal med stomisygeplejersken og få dermed indflydelse på informations materialet.

Ramussen

Indlægaf Ramussen » 11. maj 2008 09:28

Som homoseksuel stomipatient må det blandt andet formodes at være mig, du henvender dig til. Du har givet ret i, at der er et problem. Jeg har for få måneder skrevet et indlæg i nærværende konference under overskriften Homoseksuelle med stomi, og hvor redaktør Peter efterfølgende redegjorde for, at han uden held havde søgt kontakt med Landsforeningen af Bøsser og Lesbiske med henblik på kommunikation og oplysning.

For mit eget vedkommende – hankøn på knap 50 år – betød min pludselige status som stomipatient for nogle år siden, at jeg fuldstændig indstillede mit sex-liv. Det havde hidtil været ret omfattende og med mange skiftende partnere, og uanset hvad Peter Sørensen og andre skriver, finder jeg stomi og promiskuøst sex-liv uforeneligt. Jeg har resigneret og noget livstræt vurderet, at jeg i mit første halve århundrede givet har haft den ration sex, jeg har krav på.

Med hensyn til oplysningsmateriale til folk, hvis seksuelle behov ikke kan kategoriseres under strømlinede heteroseksuelle parforholdsrelationer, skrev jeg den 30. marts dette indlæg i denne konference under underoverskriften Det at være ung med stomi, hvor nogle i samme situation som dig søgte oplysninger – vel vidende, at jeg i min alder næppe har været blandt dem, man har søgt kontakt med:

Jeg vil lidt provokerende og muligvis en anelse overdrevet sige, at jeg ikke kunne bruge pjecerne og andet materiale til noget som helst. Jeg fandt materialet fyldt med floskler og med en manglende fokus på de virkelige problemer.

Frem for alt fandt jeg materialet lidt for optimistisk. Hovedudsagnet var, at en stomi betyder forandringer og en vanskelig overgangsperiode, men med lidt hjælp fra partner og omverden skal det nok lykkes. Materialet var meget unuanceret og helt uden forståelse for, at mennesker er meget forskellige. Det ville være langt mere ærligt, hvis man lod forstå, at livet med stomi er meget forskelligt fra person til person. At mange problemfrit kan genoptage det hidtidige liv. Andre kan opnå en god tilværelse, når de erkender, at de må reducere de hidtidige forventninger til tilværelsen. Og endelig vil der også være en gruppe, hvis livsstil og forventninger til tilværelsen er uforenelige med stomi, og som derfor må påregne et klart livskvalitetstab.

I sin beskrivelse af samliv og seksualitet var materialet efter min mening ikke andet end tomme floskler. Kernen var noget med, at man skulle få tingene snakket igennem med sin partner – og hvis man ikke havde en partner, skulle man i sin søgen efter en sådan være meget åben om sin stomi og få tingene snakket igennem, inden man gik i seng sammen første gang. Jeg husker sågar en folder, der nedladende belærte læseren om, at sex jo er andet og mere end den fysiske akt – det har også noget med tryghed at gøre ….

Da jeg læste det, følte jeg mig direkte krænket. Og oprigtig talt: Det er noget vrøvl. Der findes vel ingen enkel definition på sex – det er meget forskelligt fra person til person - og mange af os kender følelsen af, at sex godt må være farligt. Jeg følte mig dybt såret, fordi udsagnet dybest set fortæller, at jeg som stomibærer ikke længere kan forvente at kunne gøre mig i andre seksuelle sammenhænge end i trygge parforholdsrelationer.

Jeg synes, I i jeres fremtidige arbejde med informationsmateriale bør være mere troværdige og understrege, at livskvaliteten for mennesker med stomi er meget forskellige, og at der ikke findes nogen enkel måde at løse problemet på. Derfor tror jeg også, I begår en fejl, når I tror, at folk i en bestemt aldersgruppe har fælles problemer. Selvfølgelig bør I opsøge målgrupper, men spørgsmålet er, om I ikke snarere end at indkredse folk efter alder bør se på deres livsstil.

Jeg skal ikke trætte konferencens læsere med at uddybe dette. Blot svare dig, at jeg endnu ikke har læst nogen skrivelse – hverken fra sygehusvæsenet eller fra COPA – hvor man har forholdt sig til de problemer, jeg som 50-årig bøsse, der ikke ønsker noget fast parforhold, men har en betydelig sex-appetit, kan bruge til noget. Og det er da også muligt, at jeg tilhører en så lille gruppe, at man ikke kan gøre så meget. Jeg synes blot, I skal være opmærksomme på, at al fremtidsforskning peger i retning af, at den såkaldte singlekultur – i øvrigt et rædselsfuldt udtryk – vil stige i de kommende år, og at det alt andet lige vil betyde, at også promiskuøs seksuel livsstil vil blive mere udbredt. Derfor finder jeg det uholdbart, når både sygehusvæsenet og COPA så ensidigt fokuserer på at vejlede patienterne i, hvordan man kan få en stomi til at fungere i et parforhold, eller hvordan man finder en fast partner.

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 11. maj 2008 11:24

Hej Rasmussen

Tak for et velskrevet meget meningsfyldt indlæg.
Jeg er helt enig i at det at få en stomi har en meget individuel indflydelse på vores nye liv. Men når man skal til at informere om et liv med stomi, må man også forholde sig til sammensætningen af den gruppe at personer der er ramt, og i første omgang informere bredt så man dækker så mange som muligt. Derefter kan man lave specifik information til mindre, definerede grupper. Sådan ser jeg det i hvert ifald.

For at kunne lave informationsmateriale må man også have eksakt viden om vilkårene for den specifikke gruppe.

Hvis jeg må vende tilbage til dig, så indgår du i tre minoritetsgrupper: Erklæret single, bøsse, og stomist. Oplysninger om information skal nu findes i fællesmængden for disse tre grupper. Tilbage har vi så en meget lille gruppe. For at få den nødvendige information må alle tre grupper bidrage. Efter hvad jeg har kunnet læse af dit indlæg, har COPA (stomisterne) forsøgt at få noget i gang. Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske har tilsyneladende ikke villet deltage, og findes der overhovedet en organisation for singler?
Jeg synes dit mål er rigtigt, men da du lader til at være en stærk person, kan du selv være med til at inddrage og skabe forbindelse mellem de organisationer, der sidder inde med viden, der kan stykkes sammen til den endelige information.
En ting er helt sikkert. Den rette information kan kun komme fra personer, der har fingeren på pulsen, alt andet vil være gætteværk.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Rasmussen

Indlægaf Rasmussen » 12. maj 2008 14:01

Kære Steen Samuelsen!

Tak for din venlige reaktion på mit indlæg.

Jeg er enig med dig i, at de officielle skrivelser, som hospitalsvæsenet og COPA udsender med henblik på seksualinformation til nyopererede stomipatienter, naturligvis som udgangspunkt må være generelle og derfor henvende sig til modtagerne ud fra en forestilling om, hvordan flertallet af patienternes behov må formodes at være. Jeg forestiller mig ikke, at hver lille sammensat gruppe nødvendigvis kan finde særskilt information. Dertil kommer – som jeg også skrev i mit indlæg – at det sandsynligvis ikke er alle grupper, der som stomipatienter kan forvente, at alt bliver godt igen. Som jeg også skriver, består min foreløbige erkendelse i, at seksuel aktivitet er et afsluttet kapitel for mig – i hvert fald i den form, jeg hidtil har kendt og værdsat. Og det kan hverken sygehusmyndighederne eller COPA gøre noget ved.

Jeg har absolut ingen indvendinger imod, at informationsmaterialet primært og fortrinsvis henvender sig til mennesker – homo- såvel som heteroseksuelle – der enten lever i parforhold eller ønsker at gøre det. Jeg efterlyser blot en nuancering, hvor man udviser forståelse for, at et moderne menneskes seksualitet ikke kun er et spørgsmål om parforhold. Og jeg har ikke læst en eneste skrivelse, hvor man er opmærksom på dette.

Jeg kan nævne et eksempel, der ikke handler om mig selv: De fleste mennesker er på et eller andet tidspunkt i deres liv deres partner utro. Hvordan skal en stomipatient forholde sig, når han/hun får behov for det. Det kan man absolut intet læse om. Det kan vel skyldes mindst tre forhold.

1) Orienteringsskriverne vil ikke vejlede stomipatienterne i adfærd, der i den kristen-puritanske kultur tages afstand fra – i hvert fald på papiret. 2) Det er svært generelt at vejlede i noget, der har så individuel karakter, og som varierer fra situation til situation. 3) Man vurderer, at stomipatienter næppe vil have muligheder for seksuel aktivitet indenfor andet end trofaste og trygge parforhold.

Hvis det første er tilfældet, finder jeg det dobbeltmoralsk. Vi ved alle, at den slags foregår, og derfor kan man lige så godt forholde sig praktisk til det. Derimod har jeg klar en forståelse for de to sidste forklaringer. Det ændrer dog ikke ved, at informationsmaterialet efter min mening bør have den nuance med, at seksuelle behov er meget individuelle, og at hvis man er heldig, vil seksuallivet kunne fortsætte mindst lige så godt som hidtil, mens der omvendt er nogle – forhåbentlig ikke ret mange – hvis seksualliv forringes eller i værste fald ophører.

Steen, du skriver, at jeg tilhører tre minoritetsgrupper. Ja – de homoseksuelle er formodentlig en gruppe, hvis forholdsmæssige størrelse forbliver ret uændret. Antallet af stomipatienter? Nogle siger, vi bliver færre, efterhånden som den medicinske udvikling muliggør bedre behandling af MC- og CU-patienter. Omvendt siger andre, at der bliver flere, når den kirurgiske udvikling giver mulighed for at helbrede kræftpatienter, der tidligere ville dø. Under alle omstændigheder er det dog en minoritet. Jeg er mere skeptisk, når du betegner de enlige som en minoritetsgruppe. Under alle omstændigheder er det en gruppe, der – som jeg også skrev i går – forventes at blive større, og derfor må man også formode, at antallet af borgere med en promiskuøs seksuel adfærd udenfor parforhold vil blive større. Og jeg må fastholde, at det bør de mennesker, der skal vejlede nye stomipatienter, også forholde sig til.

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 12. maj 2008 22:29

Hej Rasmussen

Jeg er glad for at vi er enige langt hen ad vejen. Omkring de tre punkter du opstiller, er jeg enig i dig vedrørende punkt 1. Hvorimod punkt 2 og 3 ikke adskiller sig væsentligt fra den unge der skal ud og gøre sin første erobring efter stomien. Der kunne der drages paralleller hvis man altså ønskede det (punkt 1?).

Det kan godt være at singlegruppen er større en jeg umiddelbart anser den, men det ændrer ikke på princippet om at hvis man har behov for information og er stomist samtidig med at man er en del af andre grupper med sociale relationer der adskiller sig fra majoriteten, så er det stadig fællesmængden vi skal have fat i, og dermed have indhentet viden fra de grupper der bidrager til fællesmængden.

Tak for en god debat.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gæst

Indlægaf Gæst » 13. maj 2008 21:26

Hej Rasmussen

Er der mulighed for at kontakte dig?

Janni Pedersen

Indlægaf Janni Pedersen » 14. maj 2008 09:00

Hvor er jeg glad for dit neuancerede syn på sagen Rasmussen. Jeg sætter pris på din ærlighed og på at du forsøger at skabe bedre forhold for dig selv og folk i din situation!

Jeg må indrømme at jo mere jeg graver i emnet stomi jo mere interesseret bliver jeg! Desværre er min opgave fyldt med begrænsninger idet det er et eksamensprojekt.

Jeg overvejer dog at grave videre og se om jeg kan skabe noget nyt materiale der kan bruges af folk i alle aldre, men med en mere direkte indgangsvinkel...

Det ville blive materiale for stomipatienter med fokus på hvad man selv kan gøre for at skabe livskvalitet og overkomme problematikkerne (ikke en løsningsmodel men en kickstarter til at man forhåbentligt kan begynde at tage hånd om eget liv og velvære)

Planlægningen er meget løs pt idet eksamen lige skal overståes først :roll:

Dette spørgsmål er meget personligt og ønsker du ikke at svare er det fint med mig.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om de tog hensyn til at du eventuelt kunne være den modtagende part da man opererede dig? Har du fået en snak med nogen om konsekvenserne ved stomien i forbindelse med dit sexualliv?

Derudover vil jeg da lige komme med en anbefaling til læsestof jeg tror du måske kunne bruge til noget. Du virker meget tænkende og debaterende og derfor tror jeg måske du kan bruge Carl Marbeks bog: Introduktion til den motiverende samtale til noget. Den giver et godt indblik i hvordan man sætter tingene i perspektiv.

derudover Kan jeg anbefale Arson Antonovskys Bøger, dog vil jeg sige at man skal finde en der fortolker ham først :roll: Han er liiiidt svær at finde hoved og hale i, hvis ikke man har hans grundteorier på plads først.

Begge Personer bruger jeg som udgangspunkt i min opgave og jeg synes de begge kan hjælpe til at gennemtænke scenarier og forholde sig til info (Dette siger jeg selvfølgeligt som rask person, idet jeg ikke selv har en stomi. Derfor må også udledes at jeg kan tage fejl idet jeg kun kender stomiproblematikkerne udefra)

Det blev en længere smørre men jeg blev så glad da jeg læste dine konstruktive indlæg her på siden!

Med venlig Hilsen
Janni Pedersen

Rasmussen

Indlægaf Rasmussen » 15. maj 2008 17:41

Jeg takker for reaktionerne på mine indlæg.

To indlæg – Gæst og Jannie – har stillet mig konkrete spørgsmål.

Kære Gæst!

Du spørger, om du kan kontakte mig. I princippet må du naturligvis gerne. Jeg vil dog ikke over konferencen afsløre min identitet. Jeg er meget lidt åben om min stomi – kun mine fire-fem nærmeste venner kender min hemmelighed – og jeg vil ikke oplyse nogen adresse eller andet, der kan identificere mig. Jeg ved ikke, om der via konferencen er mulighed for anonym dialog mellem to parter?

Kære Janni!

Jeg besvarer gerne spørgsmål. Jeg vil dog bede dig uddybe spørgsmålet: Men jeg kunne godt tænke mig at vide om de tog hensyn til at du eventuelt kunne være den modtagende part da man opererede dig? Jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener: Hvad betyder den modtagende part?

Peter Sørensen

anonym

Indlægaf Peter Sørensen » 15. maj 2008 17:48

man kan sende private beskeder ,hvis man er oprettet som bruger.

og kan ved oprettelsen af sin profil, krydse af så ens mailadresse ikke er synlig for andre brugere.

Gæst

Indlægaf Gæst » 15. maj 2008 19:28

Rasmussen skrev: Kære Gæst!

Du spørger, om du kan kontakte mig. I princippet må du naturligvis gerne. Jeg vil dog ikke over konferencen afsløre min identitet. Jeg er meget lidt åben om min stomi – kun mine fire-fem nærmeste venner kender min hemmelighed – og jeg vil ikke oplyse nogen adresse eller andet, der kan identificere mig. Jeg ved ikke, om der via konferencen er mulighed for anonym dialog mellem to parter? [/i]

Hej Rasmussen

Forstår dig ganske udmærket. Hvis jeg på nogen måde kan kontakte dig, er du velkommen til at skrive.

Janni Pedersen

Indlægaf Janni Pedersen » 16. maj 2008 13:37

Rasmussen skrev:Jeg takker for reaktionerne på mine indlæg.

To indlæg – Gæst og Jannie – har stillet mig konkrete spørgsmål.

Kære Janni!

Jeg besvarer gerne spørgsmål. Jeg vil dog bede dig uddybe spørgsmålet: Men jeg kunne godt tænke mig at vide om de tog hensyn til at du eventuelt kunne være den modtagende part da man opererede dig? Jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener: Hvad betyder den modtagende part?

Jamen jeg uddyber gerne, men ville i første omgang ikke skrive for konkret fordi jeg var usikker på om det blev for personligt

Som jeg har forstået det er der i visse tilfælde mulighed for at efterlade dele af endetarmen, så der for stomipatienter stadig er mulighed for at dyrke analsex.

Denne skånsomme procedure bibeholder de følsomme nerver i endetarmen så der stadigt kan opnås nydelse.

Der er mange faktorer der spiller ind for at denne procedure kan lade sig gøre, bland andet hvilken sygdom der ligger til grund for stomien, samt om der er fare forbundet ved at lade endetarmen forblive (her tænker jeg cancer, morbus crohn og colitis).

For at kunne tage hensyn til dette er det selvfølgeligt også vigtigt at personalet oplyses om ens sexuelle orientering og dermed ved at anus og endetarm har en stor betydning for ens sexualliv....

Det jeg funderer over er hvorvidt du har haft en snak med personalet om det inden din operation? om i har snakket om evt. at lade endetarmen forblive?

Kort og godt: er der forsøgt taget hensyn til at du stadig vil kunne være den modtagende part under analsex?

Jeg ville i første omgang ikke skrive det så konkret idet jeg er klar over at det er meget personlige spørgsmål.

Men når jeg vælger at spørge skyldes det også at du svarer så villigt på de første spørgsmål og informationer fra netop "din gruppe" er meget sparsomme. Det er ærgerligt fordi det gør det sværere for os at hjælpe og støtte og også vejlede når vi møder jer i det virkelige liv. Håber mit svar giver mening..... :wink: [/list]
Janni Pedersen

Rasmussen

Indlægaf Rasmussen » 18. maj 2008 14:23

Kære Janni!

Det anede mig nok, at det var det, du skrev om. Jeg ville bare være sikker. Det havde unægtelig været lidt pinligt, hvis jeg var begyndt at skrive om analsex, og det i virkeligheden var noget andet, du mente.

Min endetarm er bevaret. Jeg har ikke kendskab til, om det på et tidspunkt indgik i overvejelserne også at fjerne den. Sandt at sige var jeg i dagene op til operationen meget svag og svækket. Endetarmen blev bevaret – også med den mulighed for øje, at der senere kunne foretages en tilbagelægning eller en j-pouch. Overvejelserne på det område er i øvrigt ikke afsluttede, og jeg har derfor fortsat et håb om en tilbagevenden til normal tilstand.

Kirurgerne indgik ikke i følelsesmæssige spørgsmål. De forholdt sig strengt medicinsk til problemstillingen. Mine bekymrede spørgsmål blev henvist til de i øvrigt både dygtige og venlige stomisygeplejersker. Jeg mener ikke, at jeg i samtalerne med kirurgerne nævnte mine seksuelle præferencer, men jeg lod helt givet forstå, at en stomi ville være en frygtelig begrænsning af mine seksuelle udfoldelsesmuligheder, og jeg bad dem undgå stomien, såfremt det overhovedet kunne lade sig gøre. Efterfølgende blev det klargjort, at min tyktarm var så syg, at den ikke stod til at bevare.

I øvrigt, Janni: Jeg vil vældig gerne besvare spørgsmål over konferencen, men jeg vil også gerne kontakte dig, hvis du ønsker en mere personlig samtale. Jeg fornemmer, at du arbejder seriøst på at forbedre forholdene for stomipatienter, hvis behov ikke kan kategoriseres indenfor firkantede parforholdsrammer, og hvis jeg kan være nogen hjælp, vil det kun glæde mig. Forudsætningen er naturligvis din diskretion om min identitet.

Rasmussen

Indlægaf Rasmussen » 18. maj 2008 15:49

Anonymous skrev:
Rasmussen skrev:

Hej Rasmussen

Forstår dig ganske udmærket. Hvis jeg på nogen måde kan kontakte dig, er du velkommen til at skrive.

Jeg kontakter dig naturligvis gerne, hvis du opgiver postbox, mailadresse, telefonnummer, eller andet.

Rasmussen

Gæst

Indlægaf Gæst » 18. maj 2008 21:02

Hej Rasmussen

Mit tlf.nr. er: (tlf.nr. fjernet efter anmodning fra forfatteren, red.). Jeg håber at du respekterer at jeg også er diskret.

Janni Pedersen

Indlægaf Janni Pedersen » 19. maj 2008 09:34

Tusind tak for svar Rasmussen!

Som sagt er jeg klar over at emnet er meget personligt , hvilket også gør det svært at samle data. Man skynder sig jo ikke lige og interviewe en stomipatient, hvis man opdager at personen er homoseksuel. Oftest er hele indlæggelsessituationen kaotisk nok i sig selv og indspørgen til så personlige emner ville virke malplaceret. Desværre hæmmer det også vores viden om netop dette område.
Du har ganske givet ret i at jeg oprigtigt interesserer mig for dette emne og jeg arbejder seriøst med tanken om at skabe noget læsestof til folk med "andre" behov end nære parforholdsrelationer. Disse behov finder vi hos unge der endnu ikke er etablerede og måske endnu ikke har haft en seksuel debut, men vi finder det også i singlekulturen, som du siger med rynket næse :wink: og så sandeligt også inden for den homoseksuelle verden. Mit ønske er at få lavet noget materiale, der kan bidrage til at man kan forlige sig med sin stomi. Dermed mener jeg at det skal indeholde redskaber og oplysninger og være realistiske. Jeg ønsker ikke at lave en ny coloplast pjece. Disse er gode for den helt nye patient, da de er simple og dermed lette at fordøje, men der mangler noget mere dybtegående materiale mener jeg.

Jeg vil meget gerne tage dig på ordet og "bruge" dig i min research når den tid kommer, men vi taler lige lidt ude i fremtiden. Jeg har eksamener frem til sommerferien og drager derefter til udlandet på camping med min familie. Så jeg vil være ganske ærlig og sige at den helt store fremdrift i forbindelse med materialet vil først komme efter august, hvis jeg kan finde nogen der kunne have interesse i at udgive det, enten online eller i pjeceform. Må jeg vende tilbage til dig til den tid?

Jeg lover at lave en overskrift der viser at de er dig jeg vil snakke med :wink:

jeg har lidt mere at skrive men bliver lige nu krævet andetsted så dette vender jeg tilbage med
Janni Pedersen

Janni Pedersen

Indlægaf Janni Pedersen » 21. maj 2008 22:36

Hej rasmussen. Du er ikke glemt, men vi har desværre haft en person der stod os nær som valgte at afslutte sit liv i en meget ung alder. Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig om flere boldte på en gang lige nu og må lige koncentrere mig om min opgave idet den skal være færdig til onsdag kl 12. efterfølgende har jeg lidt frier hænder omend den næste eksamen er lige rundt om hjørnet. Jeg har ikke tænkt mig at lade denne samtale hvile forevigt. Jeg finder den interessant og givende og meget lærerrig.

Jeg vil dog i mit fravær anbefale dig at læse lidt på goffmans teorier om stigmatisering. jeg tror du her vil finde mange spænende teser og evetuelt et par aha oplevelser du kan bruge

det er ikke en bog med gyldne sandheder, men en bog med filosofier der får en til at kigge på sit samspil med omverdenen. netop i dit tilfælde hvor du tilhører to grupper der i nogens øjne falder uden for normen tror jeg den både vil give dig et par åbenbaringer, samt noget skyts til brug i dine debatter. God læsning. Teorierne er virkeligt værd at stifte bekendskab med. En rigtig god introduktion til emnet er bogen

sociologi og socialantropologi af elisabeth brodtkorb m.fl. Kap. 4 omhander emnet social afvigelse og social kontrol

tag ikke overskriften for mere end den er, da forfatteren forklarer grundigt hvorfor denne overskrift har sin ret.

M.V.H. Janni pedersen
Janni Pedersen

Peter Sørensen

sexualitet

Indlægaf Peter Sørensen » 22. maj 2008 00:42

Hej janni og andre interesserede

På det danske website for fagligst selskab for stomisygeplejersker på

http://www.dsr.dk/msite/frontpage.asp?id=69

kan man under nordiske stomistandarder se hvad der har været gængs politik og anbefaling siden 2004. hvor den blev udarbejdet for at sikre en information til den enkelte, når det angik stomi og seksualitet.

Hvis der er konkrete ønsker eller mangler som jeg kan læse vedr. informationen til grupper ,der falder uden for den store masse, mener jeg det ville være en rigtig god ide at kontakte det faglige selskab, hvor de special sygeplejersker, der møder patienten kan få det indbygget i de samtaler man skal tage med kommende stomister.

Stomisygeplejerskerne udarbejder størstedelen af det materiale, der senere anvendes af producenter og foreninger, til information af stomister

Rasmussen

Indlægaf Rasmussen » 25. maj 2008 16:14

Kære Janni!

Du kan naturligvis skrive, når du får tid. Jeg skal nok holde øje med indlæg på nærværende konference. Hvis du eksempelvis placerer et indlæg under denne underoverskrift, vil jeg uden tvivl lægge mærke til den.

pigen

Indlægaf pigen » 31. maj 2008 23:49

Jeg har også et problem med sex og den pjece... min kæreste vil meget gerne have analsex med mig, jeg er illiostomi opreretet på 5 år og håber at få lagt pouch... men må vi så gerne uden at det ødelægger mine muligheder for fremtiden... nogen der ved noget...?

Peter Sørensen

anal sex

Indlægaf Peter Sørensen » 1. jun 2008 14:12

hej pigen

Jeg tør simpelthen ikke svare dig omkring dette, det afhænger af mange ting, som kun din læge kan svare på.

hvilken sygdom du har, risiko for bylder og fistler, den blind lukkede endetarm kan have trukket sig lidt sammen, da den ikke udvides af afføring, er din slimhinde sygdoms fri, samt status for dine lukkemuskler.

Jeg ved godt at det grænseoverskridende, at skulle tage det op med en læge, eller stomisygeplejerske, men du er nok nødt til at tage det op med dem.

Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"