Søger kontakt med andre singler

Få kontakt med andre som har stomi/reservoir eller andet.
Forumregler
Kig også forbi din lokalforening, hvis du ønsker kontakt med andre
dja65
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. okt 2011 20:42

Søger kontakt med andre singler

Indlægaf dja65 » 14. okt 2011 13:09

Hej alle!
Jeg er en 46-årig kvinde fra Nordjylland.
Jeg fik en colostomi for snart 2 mdr. siden efter at have fået fjernet en stor tumor i bækkenet, jeg var blevet informeret om, at det kunne blive en nødvendighed at anlægge stomien - men som I alle ved - er det alligevel en kæmpe omvæltning i ens liv, og det tager nok lige lidt tid inden man helt har vænnet sig til sin "nye" krop.
Og det med den "nye" krop er netop problemet, jeg er singel og hvordan er det så liiiige man får det fortalt til en evt. ny kæreste, så jeg tænkte om der var andre singler herinde på min alder eller yngre - mænd/kvinder - det er ligegyldig som har noget erfaring inden for det område.
Er du fysisk aktiv evt. løb/spinning ville det også være super, vil gerne have bekræftet at det fortsat kan lade sig gøre at leve et aktivt liv :)
vh Dorte

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf mfj » 14. okt 2011 17:10

Hej Dorte

Jeg har en ileostomi og jeg dyrker sport. Så det kan skam sagtens lade sig gøre.Jeg går selv i fitness center og dyrker både zumba, spinning og bruger også løbebåndet, crosstrainer og de forskellige maskiner der nu er i et fitnesscenter. Det er foreløbig gået fint og uden uheld. Man kommer jo selvfølgelig til at svede så der er jo risiko for at pladen (som jeg bruger) kan løsne sig, men jeg har været forskånet for dette mens jeg har dyrket sport.

Jeg har fået lagt et program af en af instruktørene i fitnesscentret og han har taget hensyn til at jeg har stomi. Jeg har f.eks ikke øvelser hvor jeg skal ligge på maven. Det kan man sikkert godt, men jeg bryder mig ikke om det.

Mvh Mette

123mio

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf 123mio » 16. okt 2011 14:05

Kære single med colostomi

Nu har jeg ikke prøvet at være single efter stomi anlæggelse, - men jeg har samme alder som du og har i halvandet år levet med colostomi.
Jeg irrigerer hver dag og benytter consealprop og aldrig pose. Mit aktive liv med løbe og fitness er ganske upåvirket af, at jeg har den der prop i livet. Svømning er heller ikke noget problem, - og man kan overhovedet ikke ane proppen under min badedragt og højtaljede bikini.
Min forholdsvis nye mand, der dog var inde i billedet, da jeg fik anlagt colostomi, oplever ikke de store forandringer ved mig som kvinde, - der er jo bare et lille rundt stykke propplaster på maven.

Hilsen
Mio

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf Ginger » 16. okt 2011 22:19

Hej...

Jeg fik Colitis for 20 mdr. siden og i Marts i år kunne min tyktarm så ikke mere, så jeg har fået stomi. Jeg er 23 og single. Jeg kan sagtens dyrke motion osv. som før... Er dog ikke kommet så meget i gang igen som inden jeg blev syg (trænede 6 gange om ugen i fitness), da jeg har en lille datter nu.. Men det kommer :) Jeg følger lige med i indlægget her, da jeg slet ikke ved hvordan jeg skal fortælle det til en evt. kommende kæreste-.

dja65
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. okt 2011 20:42

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf dja65 » 17. okt 2011 09:53

Hej Mette og Mio
1000 tak for jeres svar. Det er rigtig dejligt at høre, at I på ingen måde føler jer begrænset i, at dyrke den motionsform som I har det godt med, det giver mig HELT sikkert mod på bare at komme i gang med mit løb og spinning igen :) .
Min stomisygeplejerske har anbefalet mig SenSura Mio fra Coloplast er der nogle af jer, der har erfaring med dem?

Ginger, jeg har det på nøjagtig samme måde som dig, hvordan får man nogensinde sagt til en kommende kæreste og hvornår er det rigtige tidspunkt at få det sagt!!!!!!.
Dejligt for dig at du er begyndt på fitness igen :)
vh Dorte

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf Jesper » 17. okt 2011 18:45

Hej.

Jeg er også single, mand, 31 år. Har haft stomi i 3½ år nu.

Ang motion, så er det for mig gåture i skoven en tur på cyklen og videre i den dur, i den sammenhæng gør min stomi jo ingen forskel, jeg har altid nydt de lange gåture i naturen, med musik i ørerne og fred til at tænke. Lige der er der altså ingen forandring, hvilket er rart.

"Dating" er en hel anden sag, dater som sådan ikke mere, er vel mere bare venskaber der udvikler sig. Forskellen for mig udmønter sig i at jeg lærer folk meget bedre at kende inden, på den måde er jeg mere tryg ved at fortælle dem hvordan og hvorledes jeg har det, hvad det vil sige at have stomi osv. Dette har nok også gjort man sorterer lidt mere i hvem man lærer at kende.

Når man så når dertil med folk hvor det bliver mere intimt, så har jeg faktisk oplevet at de er "lidt ligeglade" med at man har stomi, måske har jeg været heldig, måske er mennesker bedre end jeg frygter, hvem ved, men mine oplevelser er at selv der er det mig selv jeg har det sværest med.

Anderledes, men ikke umuligt :)
/Jesper

dja65
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. okt 2011 20:42

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf dja65 » 17. okt 2011 23:04

Hej Jesper
Tak for din fine måde at beskrive dit synspunkt ang. dating på, jeg syntes det er en rigtig god indgangsvinkel at have - det vil jeg tænke en del over - og prøve at være lidt mere afslappet og bare lade tingene ske på en stille, rolig og helt naturlig måde, tror bare det er lidt lettere sagt en gjort :)
Det tager tid. . . . og måske skal jeg først selv acceptere min "nye" krop inden jeg "kaster" mig ud i dating livet :)
Dorte

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf migo » 17. okt 2011 23:34

Har også kastet mig ud i dating livet for nylig. Har blandt andet oprettet en dating profil hvor det direkte i overskriften fremgår at jeg har stomi, og der mangler da ikke besøg på profilen, eller interesse. Kan selvfølgelig også være de ikke aner hvad en stomi er ;) Tror ikke det at man har stomi betyder det store for de fleste, men selvfølgelig er da da nogen der ikke kan håndtere det. Men hvad, dem undgår man da forhåbentligt når det står i overskriften.

Kunne være man skulle lede efter en stomist. Så har man da i hvert fald en ting til fælles ;)

dja65
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. okt 2011 20:42

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf dja65 » 18. okt 2011 09:09

Hej Migo
Jeg syntes det er meget modigt af dig af oprette en dating profil, hvor du tilmed offentliggør du har en stomi - men du har jo ret i - at man må gå ud fra, det er noget de har taget stilling til om de kan håndtere inden de kontakter dig.
Måske bliver jeg selv så modig en dag . . . . . :?

Tjahh, på mange områder ville det HELT sikkert være lettere, at finde en som selv havde en stomi :wink:

123mio

Re: Søger kontakt med andre singler

Indlægaf 123mio » 19. okt 2011 18:34

Hej igen dja65

Har din stomisygeplejerske talt med dig om irrigation, - er det en mulighed for dig?
Idet jeg jo ikke selv er single, er det rent hypotetisk, hvordan jeg ville gribe en sådan situation an i forbindelse med dating. Det er jo en temperamentssag. Men umiddelbart ville jeg fravælge at hænge min identitet op på et handicap, - forstået på den måde, at jeg ville finde ud af om matchet er godt på alle de nødvendige fronter, - og skulle der opstå den rigtige fornemmelse for et godt kæreste potentiale og en god tryg atmosfære, så ville jeg, inden det kom til seksuelt samvær, fortælle, at jeg ikke var skruet sammen som folk er flest. I dating sammenhæng forventer jeg heller ikke af en potentiel partner, at han nødvendigvis fortæller om eventuelle skavanker ved første, anden eller tredie date. Man har lov til at mærke efter, om man føler en tryghed ved betroelsen, før man indvier andre i sit "skjulte" handicap.
Een af mine venner tilbragte for nylig en hel aften i godt selskab med en smuk og interessant kvinde. Først ved afskedsknuset opdagede han, at hun manglede det meste af sin ene arm. Det, der så imponerede ham, var netop, at denne skønne kvinde levede så meget i harmoni med sin skavank, at den slet ikke fik fokus på noget tidspunkt.
I dette forum har jeg ofte forsøgt at "sælge" irrigationsmodellen, - og det vil jeg fortsat gøre, - håber at det kan være en mulighed for dig.
Held og lykke med at blive fortrolig med stomien ( for mig er det endnu ikke lykkes, og jeg retter min interesse mod eksperimenter for kunstige endetarme/lukkemuskler).
Mio


Tilbage til "Kontakt med andre"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster