Pårørende til colostomibrugere

Få kontakt med andre som har stomi/reservoir eller andet.
Forumregler
Kig også forbi din lokalforening, hvis du ønsker kontakt med andre
lenerose

Pårørende til colostomibrugere

Indlægaf lenerose » 15. dec 2008 17:49

Min mand skal have en colostomioperation i denne uge, og jeg vil gerfor gerne i kontakt med andre pårørende til brugere af colostomi.

Hvilke begyndervanskeligheder skal jeg være forberedt på?

Hvor længe skal jeg regne med at måtte trække det tunge læs = sørge for alle indkøb?

Da jeg selv har en kronisk rygskade, har min mand sørget for indkøb af de tunge varer, og da jeg ikke har kørekort, skal alt transporteres på cykel eller til fods.

Jeg håber at høre fra nogle pårørende.

Lene

Peter Sørensen

Re: Pårørende til colostomibrugere

Indlægaf Peter Sørensen » 15. dec 2008 18:10

Hej Lene

Din mand må ikke løfte tunge ting, mere end 1 kilo i hver hånd i et par måneder plejer man at sige, men det varierer efter hvor stor operationen er, og hvordan den udføres.
Det kan i få konkret at vide på afdelingen efter operationen.
Det er vigtigt at du gør opmærskom på ,at du ikke kan klare de tunge løft, så der kan søges om hjælp til indkøb
kontakt afdelingen på sygehuset og få afklaret om de allerede før operationen kan søge om hjælp.

Med hensyn til begyndervanskeligheder, så vil din mand og evt. dig selv blive undervist i stomipleje,under indlæggelsen, alternativt er der også nogle der får hjemmesygepleje til stomien i den første tid, indtil man selv er fortrolig med den.


Tilbage til "Kontakt med andre"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster