Dalacin (Clindamycin) og pouch

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
LouisePT

Dalacin (Clindamycin) og pouch

Indlægaf LouisePT » 14. aug 2014 07:54

Hejsa,
Jeg har haft en velfungerende pouch (pga. Colitis Ulcerosa) siden december 2007. Jeg døjer dog med en del betændelse diverse steder bl.a. i øjnene og ved livmoderhalsen. For at komme det sidstnævnte betændelse til livs, er jeg blevet ordineret Dalacin (clindamycin) vaginalt i 7 dage. På indlægssedlen står der at man "ikke må bruge Dalacin hvis man har haft tyktarmsbetændelse (Colitis)". Nu er min tyktarm jo væk, så er der nogen der har nogle erfaringer med dette middel og ved om jeg må bruge det alligevel? Kan læse mig til på en canadisk hjemmeside, at en patient derovre med j-pouch har brugt, så man kan jo håbe at det er okay.
Nogen erfaringer derude?
Hilsen Louise

Marianne Andersen

Re: Dalacin (Clindamycin) og pouch

Indlægaf Marianne Andersen » 14. aug 2014 22:29

Hej Louise.
Det spørgsmål skal du rette til din læge eller den sygehus afd. som du hører til når du har de problemer.
Hilsen
Marianne..

Farmaceut

Re: Dalacin (Clindamycin) og pouch

Indlægaf Farmaceut » 15. aug 2014 22:56

Hej LouisePT,

grunden til, at man prøver at undgå Dalacin (Clindamycin) når man har colitis ulcerosa (tyktarmsbetændelsse) skyldes simpelthen, at dette antibiotikum har en større risiko for at iritere tyktarmen fremfor andre antibiotika - så hvis en persons tyktarmsbetændelse er kommet under kontrol og man lige pludselig skal behandles med dette antibiotikum, da kan tarmen blive irriteret og blødning kan forekomme.

Men i og med, at du ikke har en tyktarm (og dermed betændelse, forhåbentlig heller ikke i tyndtarmen- Crohn's) så skulle der ikke være noget problem i at anvende medicinen, Dalacin. Den læge der har skrevet recepten - ham/hende skal du altid udfordre - har forhåbentligt vurderet, at medicinen ikke burde volde dig problemer da du - 100%- havde colitis ulcerosa og ikke Crohn's. Du kan jo altid spørge om et alternativ, men igen det variere meget fra person til person.

Medicinen fungere på følgende måde:
Dalacin (Clindamycin) kan ændre den normale bakterieflora vi mennesker har i vores tarmsystem, hvilket kan resultere i en forøget vækst af en vis bakterie,Clostridium difficile. Denne bakterie producere toxiner, som kan resultere i inflammation i tarmsystemet som igen kan resultere i en svær diarre samt svære mavekramper.

Jeg ville sige, at du roligt kan tage medicinen, men hvis du ser nogle bivirkninger såsom mavekrampe, diarre (hvilket er almindeligt når man får antibiotika) m. blod/slim el.lign. så stop med at tage medicinen.

Husk, at du altid kan spørge farmaceuten på apoteket om det enkelte præparat. Den ret har du:-)

LouisePT

Re: Dalacin (Clindamycin) og pouch

Indlægaf LouisePT » 17. aug 2014 09:28

Tak for jeres svar. Jeg henvendte mig til Anders Tøttrup, og han sagde også, at det kunne jeg roligt tage. Hans svar var meget lig med farmaceutens - colitis Ulcerosa skyldes ikke bakterier, og det var den slags colitis (som skyldes en bestemt slags bakterie) som dalacin kunne fremprovokere (ligesom al anden slags antibiotika). Så jeg vil trygt tage dalacin, og så selvfølgelig holde øje med min mave.
Jeg må sige, at jeg er altså imponeret over Anders Tøttrup - at han her 7 år efter at han opererede mig stadig tager sig tid til at besvare en mail på denne måde. Jeg kan (igen) kun anbefale ham som kirurg. Han er en fantastisk læge der tager sig tid til sine patienter.
Hilsen Louise


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster