Hej
Tak for dit svar

Det lyder som en hård omgang, du har været igennem!
Jeg ved, at en del af dem, der får pouch, får det ved fejldiagnosticering, hvor lægerne tror, de har colitis og først bagefter operationen finder ud af, at det er crohn - ligesom i dit tilfælde.
Mit tilfælde er lidt anderledes. Jeg fik i løbet af et hårdt sygdomsforløb konstateret crohn og endte med stomi, da intet medicin hjalp. Nu, 2 år efter operationen, har jeg selv spurgt til muligheden for at få pouch (selvom jeg godt ved, man sjældent laver det på crohn-patienter). Min læge vil ikke fraråde mig en pouch-operation, men mener, at der i mit tilfælde et gode chancer for, at en pouch vil fungere. Dog kan han intet love og siger, at jeg kan risikere diverse komplikationer og i værste fald tilbagelægning af stomien. Så jeg er meget i tvivl, om jeg skal få lavet en pouch eller ej...
På den ene side fungerer min stomi upåklageligt og begrænser mig på ingen måde. På den anden side vil et liv uden stomi være min største glæde (forudsat der ikke opstår komplikationer).
Så jeg vil rigtig gerne høre, hvordan andre med crohn og pouch oplever det. Det lyder ikke til, at du er særlig glad for din pouch. Er det pga. komplikationer (fistler, bylder, pouchitis) eller har du også andre gener med den?
Har du kendskab til andre, der har crohn og pouch? Jeg ved, at min læge har foretaget en del af den slags operationer, men jeg synes, de mennesker der har crohn og pouch er virkelig svære at finde.