Skal/Skal ikke

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Marianne Andersen

Re: Skal/Skal ikke

Indlægaf Marianne Andersen » 12. nov 2012 12:47

Hej Birger 34.
Der skal du snakke med din sagsbehandler i din Kommune, vil jeg tro.
Så bliver du jo svensker hvis du flytter og så skal du vel også flytte alle dine papirer og leve efter Deres regler.
Held og lykke med dit nye liv..
Hilsen Marianne Andersen..

LouisePT

Re: Skal/Skal ikke

Indlægaf LouisePT » 12. nov 2012 18:52

Hejsa,
Jeg er en kvinde på 30 år, der har haft pouch siden december 2007. Den fungerer rigtig godt. Jeg har dog haft pouchitis ca.4 gange, men kender nu symptomerne, og en antibiotika-kur får mig hurtigt på ret køl igen. Jeg havde stomi fra april til december, og det var ikke sjovt. Jeg kunne ikke tåle pladelimen, så fik udslæt. Pga. overfølsomheden for stomimaterialerne, fik jeg lavet de sidste to trin i ét (havde altså ikke nogen loopstomi). Jeg blev opereret af Anders Tøttrup i Aarhus, og han er bare dygtig!
Jeg går på toilet 4-5 gange i døgnet, og kan holde mig det jeg vil. Nogen dage går jeg ikke på toilet fra kl.6 til kl.16, og jeg er sjældent oppe om natten. Jeg har aldrig haft et uheld, og spiser lige det jeg har lyst til. Så jeg ville helt sikkert give det en chance hvis jeg var dig. Ja, det er hårdt med operationer, men det kommer man jo over. Jeg har ihvertfald fået mit liv tilbage, og jeg tænker ikke over at jeg har pouch nu.
Håber du kan bruge mit indlæg til noget.
Hilsen Louise
Ps: undskyld eventuelle stavefejl - skriver på IPhone.

Gæst

Re: Skal/Skal ikke

Indlægaf Gæst » 15. nov 2012 19:25

HEJ

Ville høre om nogen ved om hvorvidt man kunne søge om " SU-handicap tillæg", hvis man har fået konstateret colitis ulcerosa, og denne sygdom påvirker ens dagligdag negativt.

Jeg går på en videregående uddannelse, og har lidt svært ved at arbejde i fx. netto el.lign. grundet min problematik med sygdommen som er ny for mig...

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Skal/Skal ikke

Indlægaf Louise PT » 16. nov 2012 19:09

Hejsa,
det kan man godt. Du skal selv skrive hvordan din sygdom påvirker din hverdag (mange toiletbesøg, mavekramper, træthed osv), og din læge på hospitalet skal også lave en medicinsk beskrivelse af dit handicap. Disse to dokumenter skal du vedlægge din ansøgning, som du henter på din uddannelsesinstitution. Nu er det mange år siden jeg gik på universitetet, men jeg fik handicaptillæg i de sidste to år jeg gik der (blev bl.a. opereret i det tidsrum og fik en pouch) - kunne nok også have fået tidligere, men kendte ikke til handicaptillægget på det tidspunkt.
Håber det hjalp dig.
Hilsen Louise


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster