Imodium og graviditet

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Imodium og graviditet

Indlægaf VibekeN » 29. jun 2012 21:01

Hej...
Har haft pouch nu i et godt år og ville rigtig gerne prøve lykken om det kunne lade sig gøre for os at få et barn. Jeg har bare den hindring at jeg ikke kan slippe mine imodium. Min læge siger ingen graviditet så længe jeg tager dem, men hvad nu hvis jeg ikke kan slippe dem nogensinde? Jeg har være igang med en større kostomlægning her de sidste 2 mdr forbi jeg har været plaget meget af pouchitis og har siden kostomlægningen ikke haft et udbrud(7-9-13 og bank under bordet) :D og er endelig begyndt at ha en fast afføring. Så derfor har jeg prøvet at trappe lidt ned på mine imodium men det fungere ikke, 2 dage med kun 1-2 piller og min mave og hud er fuldstændig ødelagt og antallet af aff. stiger drastisk ( tager mellem 3-5 imodium normalt i døgnet).

Hvad pokker har i andre gjort når i skulle ha børn?

Min læge vil ha jeg skal stoppe med pillerne den dag vi beslutter at begynde at prøve, men så kan jeg jo ikke føre en normal tilværelse og det bliver et helved for mig.
Tager også HUSK 3 gange dagligt så det er svært at få det til at hjælpe mere.

Vil meget gerne høre hvad i har gjort, for synes det er lidt frustrerende det her!

Hilsen Vibeke

LouisePT

Re: Imodium og graviditet

Indlægaf LouisePT » 30. jun 2012 15:12

Hej Vibeke,

Jeg har haft pouch siden december 2007. Jeg har fået en dejlig datter mens jeg har haft pouch, og tog som dig imodium inden graviditeten. Jeg kan dog nøjes med én pille om morgenen sammen med Husk. Da jeg blev gravid stoppede jeg med imodium, og det gik fint. Alle gravide får jo lidt hård mave, og det gjorde at min mave bare blev okay. Jeg kunne sagtens undvære imodium under graviditeten. Vi er også gået i gang med projekt baby nr.2 så småt, og jeg tager imodium indtil jeg står med en positiv test efter aftale med min mavetarmkirurg. Man ved jo ikke hvor lang tid det tager (det tog 4 mdr. med min datter), så at undvære imodium fra man forsøger synes jeg lyder barsk og unødvendig. Grunden til at man fraråder imodium i DK til gravide er, at man ikke har en større undersøgelse på det område. Man ved faktisk ikke om det overhovedet er skadeligt for et foster. I USA frarådes gravide ikke at tage imodium, dvs. Man kan fortsætte med imodium under graviditeten og mens man ammer. Så jeg er altså ikke så bange for at tage imodium indtil der er en positiv test. Under min sidste graviditet tog jeg en enkelt gang en imodium under sygdom med diarré, og det skete der jo så ikke noget ved. Så slå koldt vand i blodet og så ville jeg hvis jeg var dig fortsætte med at tage imodium indtil du ved du er gravid. Evt. Begynde at trappe lidt ned som du allerede gør. Øg samtidig dosis af Husk med flere doser om dagen, det kan også hjælpe. Må man spørge hvilken kostomlægning du har lavet - bliver helt nysgerrig (selvom min mave/pouch fungerer rigtig fint).
God fornøjelse med projekt baby, jeg håber I hurtigt får bid.
Sommerhilsner fra Louise

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Imodium og graviditet

Indlægaf VibekeN » 30. jun 2012 21:47

Hej Louise.
Tak for dit svar.
Jeg havde også tænkt på det der med at vente med at stoppe helt med imodiun til testen viste positiv, vil prøve at se om jeg ikke kan få lægen med på det for som det ser ud nu så har jeg nok ikke mere end 25% chance for selv at kunne blive gravid, så det kan blive længe at gå uden medicin hvis det ikke lykkedes.

Og ja du har ret kan jo skrue mere op for HUSKen det er jo så uskadeligt og kun godt for maven :D

Jamen efter at have fået 4 omgange antibiotika på 5 mdr hvor den sidste kur skulle vare en mdr besluttede jeg mig for at søge andre veje. For sygehuset tænkte ikke i andre baner end bare at give mere og mere antibiotika. Så jeg kontaktede en klinik inde i Kbh som jeg havde hørt om der hedder Nordic clinic, hvor der er læger og diætister tilknyttet som tænker lidt anderledes. Så lige pt er jeg igang med en stivelsesfri kost. Det vil sige jeg spiser ingen kartofler, pasta, kogte gulerødder, rodfrugter, kornprodukter eller frugt og alm sukkerholdige ting. Men derimod får jeg en masse grønsager og masser af protein (kød og æg). Det er selvfølgelig svært at holde 100% for det kræver meget forberedelse og madlavning hele tiden men forsøger så godt jeg nu kan. Og indtil videre er jeg sluppet for smerte i pouchen og irritation, stort set ingen luft der genere og en fastere aff. Kan mærke med det samme de dage hvor jeg er træt og har arbejdet meget og måske ikke lige orker at så i køkkenet når jeg kommer sent hjem fra arb, hvor jeg så "synder" at så bliver mine mave oppustet og genere og giver tyndere aff. Men vigtigst af alt jeg har ikke haft nogen form for betændelse i pouchen siden så det er bare skønt :)

Udover det har de givet mig nogle urtepiller, probiotika og noget d-vitamin som er nemmere for min krop at optage.
Så jeg klør på og håber det var det sidste jeg har set til alle de gange med betændelse i pouchen.

Og held og lykke med jeres projekt baby håber det lykkedes for jer igen...

Hilsen Vibeke

mette eeg

Re: Imodium og graviditet

Indlægaf mette eeg » 12. jul 2012 20:32

louise beskriver lige det jeg ville skrive:-))
troede også jeg ville have svært med at blive gravid, det tog 5 mdr...så åbenbart ik:-).
vil sige en graviditet er en god ting til cu, pouch og tynd mave, har aldrig haft det bedre.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst