fjernelse af ar fra operationerne

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
margret1993
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. apr 2012 02:42

fjernelse af ar fra operationerne

Indlægaf margret1993 » 4. jun 2012 02:44

Er der nogen her inde der har fjernet ar af pouch opereationen?
Nu er jeg en pige på 19 år der har fået disse operationer og de ar generer mig mega meget. Føler lidt som om at alle stirer fordi jeg har et ar. Min plan er så (mest for min egen skyld) at få det fjernet. Enten med en tatoo over stomi arret eller få det fjernet på en eller anden måde. Nogen der kender til lignende? og føler sig ikke så godt tilpas med de ar?

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: fjernelse af ar fra operationerne

Indlægaf Jesper » 4. jun 2012 10:23

Hej.

Mine ar er heldigvis noget af det eneste som ikke irriterer mig, men for ikke så længe siden tegnede jeg en tatovering til en kammerat som nu dækker et stort ar han har, synes personligt resultatet blev ret flot. Man kan godt se der er et ar, men man skal tæt på eller vide det, synes faktisk det dækker ret godt, også fordi aret ligesom blev integreret på en måde, fik en "streg" til at følge aret, så det på en måde blev en del af mønsteret. (Om det giver mening)

Vil bare sige som med alle andre tatoveringer, vælg med omhu :)

:)
/Jesper

ts

Re: fjernelse af ar fra operationerne

Indlægaf ts » 6. jun 2012 21:05

Man kan få lavet ar meget lidt synlige. Det kræver at der skæres op igen og en plastikkirurg syet såret sammen på en bestemt måde, så det heler igen meget lidt synligt. Jeg vil tro du skal tale med din læge om en henvisning til den slags.

maamco2

Re: fjernelse af ar fra operationerne

Indlægaf maamco2 » 7. jun 2012 15:42

Hej
Arrene var også det jeg nærmest var mest ubekvem ved ift operationerne.
Men efterfølgende fik en af mine venner lavet sit ar, og hans blev faktisk ikke pænere end før. Det forlængede den periode hvor arret var rødt og synligt i, og samtidig, så blev arret også strukket ud igen. Altså der hvor det sys sammen er jo altid en meget smal streg, som bliver bredere når stingene/clipsene tages ud. Og hvis det gamle arvæv så er fjernet væk, vil du have endnu mere chance for at dit ar bliver strukket ud, pga den mængde hud du har fået fjernet.
Jeg kender dog ikke til alle metoder, så det er muligvis muligt at få det til at se pænt ud,
jeg er dog også rimelig sikker på at man skal have en grund som at ens ar generer en fysisk, for at man kan få det bevilget, det fortalte min læge mig ihvertfald. Men det er ikke sikkert alle afdelinger kræver dette, ellers kan man selvfølgelig sige at det generer fysisk også.

Men jeg ville bare fortælle dig, at min ar nu her halvandet år efter, er blev meget lyst i farven, og rigtig pænt. Husk at hvis du får det ændret, så vil det blive rødt igen og du vil skulle undgå solen, plus at det ville kræve ekstra smerter ved operationen.

Håber du finder en løsning der er god for dig:)

Hilsen
M

margret1993
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. apr 2012 02:42

Re: fjernelse af ar fra operationerne

Indlægaf margret1993 » 11. jun 2012 20:42

Der er ingen der kender til at få fjernet et ar med laser behandling evt?
Da jeg fik min pouch i brug, lavede de en så kaldt "høserøv" der hvor stomien var, som var et fint lille rundt hul, men det gik op og nu har jeg et stort rundt ar midt på maven, og det er det der generer mig mest.

Ja tattoo har jeg overvejet meget og selv tegnet mig en som jeg vil have lavet vis jeg ikke finder en anden løsning. Tænker bare på at når man bliver engang gravid vil tattoo jo strækkes ud :P


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster