Er vitamintilskud nødvendigt????

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
BB

Er vitamintilskud nødvendigt????

Indlægaf BB » 18. dec 2011 00:11

Hej alle
Jeg har haft pouch i knap 1½ år. Jeg fik at vide, at jeg skulle indtage kalktilskud, idet kalkoptaget grundet fjernelsen af tyktarmen ville være begrænset. Desværre har jeg oplevet min mave meget, meget sart ift. vitamintilskud. Min kirurg Niels Qvist fra OU har nyligt meddelt mig, at vitamintilskud ikker er nødvendigt ved varieret kost!!! Så bliver jeg altså forvirret. Hvad har I andre fået at vide?

Peter Sørensen

Re: Er vitamintilskud nødvendigt????

Indlægaf Peter Sørensen » 18. dec 2011 02:22

Det eneste jeg ved man skal være ekstra OBS på er B12 vitamin, da man ikke længere har det stykke tyndtarm der kan optage det, det er det sidste stykke af tyndtarmen hvor den går over i tyktarmen,der bruges til anlæggelsen af ileostomien.
B12 mangel medfører træthed og blodmangel.

Derudover gælder de almindelige regler hvad enten man har ileo, colo eller pouch, ved en almindelig varieret kost er kost/vitamin tilskud ikke nødvendige.

hvis man som følge af operationer eller grund sygdom føler at man spiser ensidigt,( der er jo ingen facit liste over hvad den enkelte tåler), så kan man få sin læge til at tage en blodprøve, hvis man er usikker på om man mangler vitaminer/mineraler.

Peter Sørensen

Re: Er vitamintilskud nødvendigt????

Indlægaf Peter Sørensen » 18. dec 2011 12:40

Lige en opfølgning, der ligger en gammel undersøgelse fra 1991 der viser normal calcium optagelse hos 16 ud af 17 j-pouch patienter man har undersøgt, så det er formentlig et individuelt problem hvis man ikke optager nok fra kosten.

BN

Re: Er vitamintilskud nødvendigt????

Indlægaf BN » 19. dec 2011 00:50

Jeg har nyligt lidt af mangel på B12-vitamin, hvilket gav sig udslag i blodmangel og følgende træthed m.m. Således modtager jeg fremover injektioner med B12-vitamin.



Peter Sørensen skrev:Lige en opfølgning, der ligger en gammel undersøgelse fra 1991 der viser normal calcium optagelse hos 16 ud af 17 j-pouch patienter man har undersøgt, så det er formentlig et individuelt problem hvis man ikke optager nok fra kosten.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster