Kan man lave en J pouch af tyktarmen?

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Ron
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. mar 2011 18:36

Kan man lave en J pouch af tyktarmen?

Indlægaf Ron » 10. dec 2011 10:38

Jeg fik for et år siden fjernet en cancer i den sidste del af tyktarmen med en kikkertopertation, tarmene blev sat sammen og på 4.dogn blev der konstateret en utæthed.
Jeg fik at vide at jeg ville få anlagt en stomi som måske ville blive permanent.
De tog med en ny kikkertoperationen en del af endetarmen hvor der nu er ca. 8 cm. tilbage.
Efter operationen var der betændelse i endetarmen i cirka en måned, så der er en del arvæv i den.
Jeg fik så i sidste uge at vide at den eneste udvej for at blive stomifri er en operation og få lavet en
J pouch.
Lægen sagde at man bare kan fjerne hele tyktarmen og have et godt liv med det. Jeg var lidt overrumplet da jeg havde en tro på, at få stomien lagt tilbage på almindelig vis. og derfor ikke nåede at spørge ham om hvordan operationen ville forgå.
Spørgsmålet er så om man kan lave en pouch af tyktarmen?, jeg har jo stadig ca. 1 meter tyktarm tilbage. Og kan det laves som kikkertoperation?
M.v.h. Ron

Peter Sørensen

Re: Kan man lave en J pouch af tyktarmen?

Indlægaf Peter Sørensen » 10. dec 2011 12:18

Hej Ron

man kan lave det man kalder en anastomose hvor man syr tyndtarmen sammen med tyktarm/endetarm, men det lader ikke til at det er det man vil tilbyde dig, der kan være mange årsager til at man foreslår en J-pouch , men ved en cancer diagnose i tyktarmen kan årsagen være at man er nervøs for at du vil få tilbagefald, ondartet tyndtarms cancer er derimod meget sjældent det udgør 1 % af samtlige tilfælde i mave tarm kanalen.

J-pouch laves kun med tyndtarm, og kan laves som åben eller kikkert operation,det afhænger af den enkelte patients sygehistorie, hvordan man opererer, så du er nødt til at høre lægen om hvad og hvordan.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster