Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Gæst

Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Indlægaf Gæst » 10. nov 2011 00:21

Jeg fik lavet en ileostomi den 20 juli i år efter - 4 uger forinden - at have fået konstateret CU. Hele min tyktarm er væk, men jeg er blevet opereret så det er muligt at lave en pouch senere (jeg har bl.a. stadig en syg endetarmsstump). Ileostomien fungerer rigtig godt.

Nu har de så lagt op til at jeg skal overveje pouch, og da jeg gerne vil være så forberedt som muligt, vil jeg gerne høre hvilke ting jeg skal tage med i mine overvejelser.

Så godt som jeg har det nu - med min ileostomi - skal der meget til for at jeg tør lade mig operere igen, og jeg er nok mest ked af stomien på grund af det kosmetiske og frygten for uheld.

Hilsen

lnr

AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Re: Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Indlægaf AnnePetersen » 11. nov 2011 13:06

Hej Inr

Jeg har pouch efter jeg sidste år fik UC. Jeg nåede kun at have det i et par uger inden jeg blevet opereret og fik stomi, efterfølgende blev pouchen lavet og for et par måneder siden blev den så taget i brug.
Nu ved jeg ikke om du er mand eller kvinde og om du har børn. Hvis du skal have lavet pouch med åben operation dannes der meget arvæv og muligheden for at få børn på naturlige måde nedsættes. Laves operatioen med kikkert dannes mindre arvæv.
Man skal helt sikkert være klar på at blive opereret igen da det er en stor omgang. Jeg blev også syg i min endetarmsstump, og fik forskelligt medicin som ikke hjalp, jeg blev derfor rådet til at blive opererert og få pouchen lavet. I dag har jeg det rigtig godt og glad for ikke at have stomien længere, jeg synes det var svært at leve med.
Hvis du har nogle specifikke spørgsmål eller andet jeg måske kan hjælpe med skal du bare skrive.

Hilsen Anne

Gæst

Re: Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Indlægaf Gæst » 20. nov 2011 01:00

Hej Anne.

Nåh ja. Det glemte jeg: Jeg er en kvinde på 42 år. Som det fungerer nu, tømmer jeg posen når jeg alligevel er på toilettet, og det vil sige at jeg ikke har ekstra toiletbesøg. Det vil jeg vel få, hvis det er rigtig forstået at tømningerne af pouchen sker 7-8 gange om dagen og at der er afføringstrang lige som inden jeg blev opereret. Eller hvordan?

Hilsen

lnr

AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Re: Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Indlægaf AnnePetersen » 20. nov 2011 20:37

Hej igen
Jeg tror det er meget forskelligt hvor mange afføringer man har. Jeg har mellem 4-6 toilletbesøg i døgnet, nogle dage er der mindre - 2-3 gange. Jeg tager ikke noget for at komme ned på det antal og spiser lige hvad jeg har lyst til. Jeg oplever at have afføringstrang som inden jeg blev opereret, og kan fint holde mig til jeg er i nærheden af et toillet.
Hilsen Anne

ths
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20. jan 2006 15:37

Re: Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Indlægaf ths » 21. nov 2011 20:20

Hej Ihr
Jeg var i samme situation som dig da jeg fik min stomi som 43-årig. Efter 2 år med stomien og mange overvejelser blev det pouchen og det har jeg ikke fortrudt. Jeg har 5-6 afføringer om dagen og holder mig fint til jeg finder et toilet. Du kan også ringe til copas sekretariat i Ringsted og bede om at snakke med en eller flere rådgivere om det at få lavet en pouch, det gjorde jeg, og det fik jeg meget ud af.

lnr
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. nov 2011 00:03

Re: Overvejelser ifm evt. pouch-operation

Indlægaf lnr » 26. nov 2011 02:02

Hej ths og Anne.

Tak for jeres svar. Det er heldigvis ikke noget der haster og jeg er glad for at det er gået godt for jer. Og så kunne det da være fristende...

Hilsen
lnr.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster