Er man helbredt med en pouch?

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Bang

Er man helbredt med en pouch?

Indlægaf Bang » 31. okt 2011 14:04

Hej alle

Nyligt mener jeg at have læst her på siden, at det er lidt af en skrøne, at man er "helbredt", når man har fået pouch. Er det rigtigt forstået?

Jeg mener at huske, at der stod noget om et vedvarende forringet immunforsvar!!!!! Måske jeg husker forkert.

Bang

Peter Sørensen

Re: Er man helbredt med en pouch?

Indlægaf Peter Sørensen » 31. okt 2011 16:49

hej Bang

Det er nok dette du tænker på

http://www.copa.dk/raadgivning/komplika ... taendelse/

Nogle mærker intet til disse følgesygdomme ved CU, hvad enten de har tyktarmen intakt eller fjernet som ved pouch operationer, andre snupper flere af dem også efter de er opereret.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Er man helbredt med en pouch?

Indlægaf migo » 31. okt 2011 21:40

Er nok to forskellige ting der snakkes om her:

1) Når man få fjernet tyktarmen og får lavet en pouch har de mere eller mindre fjernet sygdommen (f.eks CU). Afhænger lidt af hvor meget den har spredt sig. Specielt ned i endetarmen kan det være et problem at fjerne hele det inficerede tarm hvis der skal laves pouch. Så teknisk set vil du være kureret for din sygdom, men:

2) Uden tyktarm mangler man et par meter tarm (som godt nok funktionsmæssigt overtages af pouchen) og deraf potentielle problemer med f.eks at optage nok næring fra det man spiser og drikker i forhold et normalt tarmsystem.

Så selv om man i princippet er helbredt for f.eks CU, kan man sagtens lide af f.eks vitamin/mineral mangel som følge deraf.

Peter Sørensen

Re: Er man helbredt med en pouch?

Indlægaf Peter Sørensen » 31. okt 2011 21:46

Ja ,men selve grundsygdommen der sidder i immunsystemet kan give følgesygdomme hos nogle, selv om den syge tarm er fjernet.
Der er en del CU patienter der fortsat har eller får ,specielt ledsmerterne og trætheds symptomerne, selv om de har fået pouch eller permanent ileostomi.

Gæst

Re: Er man helbredt med en pouch?

Indlægaf Gæst » 2. nov 2011 15:45

Jeg blev pouchopereret for knapt et år siden, og havde også fra medicinsk afdeling fået at vide, at så var man rask, når man havde fået fjernet den syge tarm. Efterfølgende har jeg fortsat store problemer med træthed og muskelsmerter samt kronisk pouchit, og jeg har netop fået kirurgens ord for sort på hvidt, at sygdommen sidder i immunforsvaret og ikke fjernes ved operation. Dog er der mange patienter, der føler sig raske efter operation, men der er altså også sådan nogle som mig der fortsat må leve med følgesygdommene og langt fra føler sig rask.

Vh Pernille


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster