Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
bentbang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. okt 2009 11:23

Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf bentbang » 16. okt 2011 12:37

Hej

Jeg har haft pouch siden maj 2010. Jeg er særdeles glad for den i forhold til stomi. Jeg oplever at have ganske mange flere afføringer end gennemsnittet, mellem 10 og 20 dagligt. Ikke sjældent oplever jeg at have afføringstrang, omend der ikke altid kommer så meget.

Jeg forsøger at "tykne" min afføring med Husk. Gør I også det? Er der andre gode råd dertil?

Er der gode råd til kost, som virker at sænke "tempoet" i tarmsystemet?

Er der gode råd til kost, som det kan være en god ide at holde sig fra, da det kan højne "tempoet" i tarmsystemet?

Hilsen Bent Bang

Peter Sørensen

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Peter Sørensen » 16. okt 2011 16:17

Hej Bent

Du kan faktisk anvende de samme råd som der gives til ileostomi opererede

http://www.copa.dk/raadgivning/kost-og-stomi/

jeg syntes du har mange afføringer, så du burde vende det med lægen, fordi irritation ,pouchitis eller en forsnævring kan give disse gener.

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Thomas S » 17. okt 2011 20:54

Hej

Jeg ligger nogenlunde på samme niveau, men der er kun fem uger siden, jeg har taget min pouch i brug, så jeg håber på, at det bliver bedre de kommende uger og måneder. Det går i hvert fald i den retning, og lægerne siger, at det nok skal blive bedre for mig endnu. De første par uger efter operationen havde jeg 30 afføringer i døgnet. Jeg havde fået noget imodium med hjem, men oplever ikke rigtigt den store effekt af det. Jeg prøvede også Husk, men det gav heller ikke meget - til gengæld er jeg i tvivl om, om det mon skyldes, at jeg tog det i kapsler. Jeg oplevede, at nogen af kapslerne kom ud uden skallen var blevet nedbrudt, og så er der ikke meget effekt.

De sidste par uger har jeg prøvet Husk med kalk. Husk'en suger væsken i afføringen og kalken neutraliserer irritationer. Måske skulle du have en snak med en læge, om det var noget for dig? Jeg havde ikke den store effekt den første uge, men efter jeg sidste uge begyndte at sætte dosis lidt op, giver det nok noget. Jeg har aftalt med hospitalet i dag, at jeg gerne må skrue dosis længere op og se, hvor meget jeg kan få ud af produktet.

Husk med kalk er ikke et produkt, der findes på markedet. Det skal blandes af kalkpulver og Husk. Hospitalerne uddeler pjecer om dette. Jeg har linket til et par af dem længere nede du kan se på. Jeg havde dog ikke noget held med at få apoteker til at sælge mig kalkpulver. To apoteker anede ikke, hvad jeg talte om, selvom jeg havde pjecen fra Hvidovre Hospital med - det sidste havde det blandede produkt, men ville ikke sælge til mig uden recept. Så jeg fik min praktiserende læge til at lave mig en. Det blandes kun på Glostrup og Skanderborg Apotek, så der kan være noget leveringstid på det på andre apoteker. Det koster 240 kr. per halv kilo. Et halvt kilo vil holde ca. 50 dage, hvis du ikke behøver at sætte dosis op i forhold til de doseringsforslag, der står i pjecerne.

Men vend det med en læge, der har forstand på det. Du kan jo evt. printe nedenstående ud og tage med.

Links til Husk med kalk-pjecer.
http://www.aalborgsygehus.rn.dk/NR/rdon ... ingdoc.pdf
http://www.hosp.dk/webpjecer.nsf/0/C257 ... penElement

Hvad angår mad er jeg stadig rundt på gulvet. Godt kogte ris giver en behagelig afføring, men ikke nødvendigvis mindre. Det samme med banan og grovvalsede havregryn. Kød og hvidt brød giver ikke så meget afføring, synes jeg, til gengæld bliver den let meget tynd og ubehagelig. Det er så langt jeg er nået endnu.

Gæst

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Gæst » 18. okt 2011 11:25

Hej Bent og Thomas

Jeg tog min pouch i brug 24. Februar 2011 og oplever som jer, at have talrige aff. Dog er jeg blevet klogere på, hvad der i hvert fald ikke er godt for mig....
Ting der giver hyppigere, tynde og af og til sviende aff: alkohol, juice, citrusfrugter, stærk mad, fed mad, store måltider, store mængder sukker, stegt mad, kål, rå løg, porre, vindruer.
Jeg var hos en diætist et par gange, der anbefalede mig at spise hyppige små måltider fremfor f.eks tre store måltider. Jeg spiser alm fiberrig kost men uden for mange hele kerner. Levebrød laver mange gode produkter også uden mange kerner som har et højt fiberindhold. Derudover spiser jeg et knækbrød der hedder delikatesse, der også indeholder mange kostfibre samt bananer, der alt sammen virker godt på maven. Desuden opfordrede diætisten mig til evt at skifte husk ud med havregryn, da det har samme virkning på tarmen. Det kan jo også bruges til at bage med, hvis man har lyst til at have nogle boller til et nemt mellemmåltid.
Imodium har heller aldrig haft nogen overbevisende effekt for mig.
Mht HUSK med calcium er det IKKE rigtigt, at apoteket skal have en recept for at udlevere det. Jeg ved godt nogle apoteker beder om det, men det er fordi de ikke ved bedre mm det er lavet om helt for nyligt. Jeg er også blevet bedt om en recept, men efter jeg insisterede på, at jeg plejede at få det bestilt hjem fra Skanderborg apotek uden recept, slog hun det op, og det viste sig at jeg havde ret i, at det ikke krævede recept.

Vh Pernille

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Thomas S » 18. okt 2011 17:32

Tak.

Ifølge min læge på hospitalet skulle det også være til at få fat på Husk med Kalk på Glostrup Apotek, hvis man bor i nærheden af det. Da de laver det selv kender de udmærket reglerne. Men som Hvidovre Hospital skriver i deres pjece kan det bare være svært at finde et apotek, der kan og vil levere produktet.

Jeg var ved at gå til i frustration over ikke at kunne blive forstået på den anden side af skranken, så for mit blodtryks skyld fandt jeg, at recepten var den letteste måde at blive hørt på. Jeg ringede til min læge om morgenen, og et par timer senere kunne jeg få, hvad jeg ville have. Det er fjollet, men det lettede.

thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf thorling » 21. okt 2011 09:31

Hejsa
Jeg har haft pouch i 5 år nu og har altid kæmpet meget med hyppige afføringer. Det blev forsøgt mange tiltag og tilsidst endte jeg på Riget til second opinon. De mente jo nok at det var mc istedet for uc, hvilket forklarede mange af problemerne. Jeg opstartede med noget behandling for det ,men fik også hjælp til de mange afføringer. Jeg får nu entocort og Humira pga min mc og kodeinsaft pga de mange afføringer. Det hjælper ganske udemærket. Jeg bruger det som regelen i forbindelse med aftensmad og til natten da det typisk er her problemet er størst. Eller inden lange bilture eller andre situationer hvor det måske kan være vanskeligt at komme på et toilet. Man opdager jo også hurtigt at antallet af toilet besøg hænger nøje sammen med at man spiser noget. Bare man helt kunne droppe mad, gik alt meget lettere hvad angår toiletbesøg. :lol: Det er jo bare umuligt. Men jeg har experimenteret og fundet en løsning der virker rimeligt for mig i kombination med kodeinsaften. Jeg skulle på en 5 timers ridetur i marsken hvor der ikke var så meget som et græsstrå at gemme sig bag hvis jeg skulle.... Så jeg prøvede nogle gange hvor jeg havde nogle aftaler , at droppe alm mad og spise en nupobar. Smager gyseligt ,men man får lidt energi og meget lidt der fylder i maven . Jeg tager også en med i lommen hvis jeg bliver træt og sulten undervejs. Tro mig , det virker glimrende. Rideturen gik uden problemer. Jeg havde både energi og klarede 5 timer uden toilet. Det er da værd at prøve og ganske fredeligt. Nyd det skønne efterårsvejr og prøv evt en lang gå tur i skoven i kombi med nupobar og ellers tom mave. Efter arrangementet kan man jo bare spise som vanligt når man igen er i nærheden af et toilet.

Gæst

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Gæst » 28. okt 2011 15:43

Hej thorling

Jeg har som dig døjet meget med hyppige afførringer og oplever også, at det eneste der virker, så jeg får ro i maven aften og nat er kodein. Jeg får det dog som tbl, da jeg ikke kan døje smagen af miksturen. Hvor stor er den dosis du tager, og tager du det to gange om dagen? Jeg har forsøgt at undvære det, men får så til gengæld ikke megen søvn pga natlige toiletbesøg. Hvis jeg skal i byen og spise aftensmad, er det også det eneste der hjælper, hvis jeg ikke har lyst til at tilbringe aftenen på toilettet. Har lægen nævnt for dig, om det er okay, at man tager det dagligt gennem lang tid? Hører gerne fra dig.

Venlig hilsen Pernille

thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf thorling » 28. okt 2011 16:50

Hej Pernille
Jeg tager faktisk både kodipar tbl og kodeinsaft. Dosis ca 50 mg et par gange dagligt, men altså primært til nat og til måltider og f.eks biograf og andet hvor det er upraktisk at skulle på toilet hele tiden. Jeg har faktisk aldrig drøftet med min læge om langtids behandling. Jeg har fået det i 3 år nu med virkelig god effekt. Jeg har naturligvis talt mange gange med lægen om at jeg tager det og om hvordan det hjælper. Jeg bliver fulgt meget tæt på hospitalet med kontroller ca hver 2 måned pga Humira behandling og prednisolon behandling og at der næsten altid er aktivitet i sygdommen. Kodein er med til at gøre livet tåleligt for mig og det er en stor hjælp.Jeg har ingen bivirkninger af det. Det var lægerne på Riget der ordinerede det da jeg var til grundig udredning pga de konstante og vedvarende problemer med hyppige afføringer og betændelse i pouchen. De mente jeg havde MC istedet for CU. Jeg har meget mere ro på min sygdom nu og meget højere livskvalitet. Jeg er ikke være nervøs ved at tage det.
mvh lotte

Gæst

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Gæst » 2. nov 2011 15:49

Hej Lotte

Tak for svar. Det lyder foruroligende meget ligesom jeg har det. Jeg har netop fået at vide, at jeg blot må leve med det som det er nu, og det eneste, der gør det tåleligt er langtidsbehandling med ciproxin samt kodein tabletterne. Er på vej til at blive afklaret til fleksjob. Hvad med dig, er du i stand til at passe et job?

Vh Pernille

thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf thorling » 2. nov 2011 17:06

Hej Pernille

Desværre har jeg måtte stoppe med mit arbejde som sygeplejerske for snart 4 år siden. Jeg har fået tilkendt førtidspension. Det er selvfølgelig på mange måder en lettelse , men det var jo ikke lige sådan jeg havde regnet med at det skulle gå. At stoppe på arbejdsmarkedet som 42 årig var slet ikke hvad jeg havde forestillet mig. Jeg forsøgte også med flexjob , men måtte erkende at jeg ikke kom op på tilstrækkeligt højt timetal til at det kunne lade sig gøre. Jeg håber for dig at det kan lade sig gøre. Det er jo også vigtigt at det er et arbejde hvor du kan komme på toilet når det er nødvendigt (det er altså svært som sygeplejerske )og som ikke er alt for belastende.Held og lykke med det.

Lotte

Gæst

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Gæst » 2. nov 2011 22:59

Sjovt.....jeg er også sygeplejerske. I et ambulatorium så jeg har nogle rimeligt gode arbejdsforhold. Er oppe på 12 timer nu og havde håbet at kunne yde tiden yderligere, men jeg føler i forvejen jeg bevæger mig på kanten af hvad jeg kan holde til. Trænger til at få lidt ro på omkring min arbejdssituation, så jeg kan koncentrere mig om at leve med sygdommen og bevare en rimelig livskvalitet samtidig. Hvordan hjælper det dig at få humeira og prednisolon? Kan du prøve at beskrive hvordan døgnrytmen er for dig nu mht antal toiletbesøg, træthed, hvilebehov osv....jeg synes det er en kamp for mig sidst på dagen og det går hårdt ud over mit familie- og øvrige sociale liv.... Jeg er også ret bekymret for, hvad der skal ske, hvis jeg ikke længere kan tåle antibiotikabehandlingen, da det langt fra var tåleligt før jeg fik den.

Vh Pernille

thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf thorling » 3. nov 2011 15:21

Hej Pernille

Jeg arbejdede de sidste 4 år som projekt sygeplejersken,så også her var der gode betingelser. Det var alligevel svært og jeg nåede som dig op på ca 12 timer. Det er bare ikke nok til et flexjob. Omkostningerne blev for store for familie m.m og trætheden var enorm. Idag har jeg lettere ved at planlægge min tid og kan hvile når jeg har behov. Jeg hviler typisk et par gange om dagen, har ca 10 toiletbesøg og også et par gange om natten. Prednisolon og humira hjælper med at holde min mc i skak og dæmper sygdomsaktiviteten meget. Jeg fik som dig bjerge af ciproxin og det hjalp da lidt , men er ikke nogen holdbar løsning. Hvis du har lyst må du gerne skrive til mig privat på mail: lottethorling@gmail.com.
Så kan vi skrive lidt mere personligt og komme lidt mere i dybden med det hele.
vh Lotte

gæst

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf gæst » 16. nov 2011 19:21

Hej Thomas og andre bruger husk,

Jeg blev opereret for sidste gang for 5 uger siden og man kan vel sige at jeg har taget min pouch i brug :D Egentlig går det okay, men jeg har ca. 10-12 afføringer i døgnet og de 3 som regel om natten. Jeg er lige begyndt at tage husk og synes allerede jeg kan mærke en effekt. Men jeg vil gerne have større effekt - så jeg kan sove lidt mere sammenhængende om natten, så jeg kan begynde på arbejde igen.

Mit spørgsmål er derfor hvormeget husk I tager? Thomas. du skriver at du har sat dosis lidt op - hvad er det så til? Og hvormange gange om dagen tager I det?

Jeg forstod på min læge/kirurg at jeg ikke kunne tage for meget. Men jeg synes virkelig det smager grimt og det har en væmmelig konsistens. Så indtil videre har jeg kun kunne drikke eller spise 5 g af gangen. Jeg har prøvet at opløse det i lidt vand, putte det i havregrød og i yogurt. Hvad gør i andre? Har i nogle gode fif, hvor det ikke er så fremtrædende i smag eller skal jeg bare vænne mig til det.

Hilsen Diana

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf mfj » 16. nov 2011 20:27

Hej Diana

Nu tager jeg ikke selv HUSK (endnu) men jeg har da set at man kan på apoteket kan få HUSK med smag. Mener at det var med lime/lemon og noget bær- smag. Det er vist lidt dyrere end det almindelige og jeg ved heller ikke om det smager bedre.

Mvh Mette

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Steen Samuelsen » 16. nov 2011 21:04

Hej

Jeg kan heller ikke fordrage Husk (R) og har heller ikke haft nogen særlig effekt af det. Mit personlige vidundermiddel hedder havregryn. Enten som havregrød eller havregryn med mælk. Det stabiliserer tarmfunktionen og giver afføringen en passende konsistens. Jeg spiser det som daglig morgenmad, og hvis jeg skulle springe over et par dage, f.eks. i weekenden hvor jeg gerne vil have et rundstykke og blødkogt æg, kan jeg tydeligt mærke forskellen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf migo » 16. nov 2011 21:35

Da jeg spiste HUSK, hældte jeg det i en ½L saftevand (rød saft). Det gjorde det meget lettere at få ned.

LouisePT

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf LouisePT » 17. nov 2011 15:20

Hejsa,
Jeg tager husk 1-2 gange dagligt, altid om morgen (kan tydelig mærke hvis jeg glemmer det), og når jeg husker det om aftenen efter aftensmad. Jeg tager rigeligt (to spsk.) i et plastikbæger fylder det med vand, rører hurtigt men grundigt rundt, og skynder mig at drikke det. Derefter drikker jeg et glas umiddelbart efter. hvis man drikker det hurtigt efter vandet er kommet i, så er det ikke så gele-agtigt, og nemmere at sluge synes jeg.
Jeg har vænnet mig til at drikke det, og det rører mig ikke mere. Men det var da ikke rart i starten.
Jeg bruger også husk i bagværk.
Hilsen Louise

LouisePT

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf LouisePT » 17. nov 2011 15:25

Jeg drikker et glas VAND umiddelbart efter indtagelsen af husk.

Plejer man ikke at kunne redigere i sine indlæg? Kunne ikke finde knappen.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf migo » 17. nov 2011 18:48

LouisePT skrev:Plejer man ikke at kunne redigere i sine indlæg? Kunne ikke finde knappen.

Kun nogle få minuter. 5 min var åbenbart for meget.Knappen, når den er der, sidder ved siden af "Citer" knappen.


EDIT: nu 50 min senere er Rediger knappen der stadigvæk. Kan måske også afhænge om andre har læst indlægget og den derefter låser det.

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Thomas S » 20. nov 2011 12:50

(Man kan vel kun redigere i sine indlæg, hvis man er logget ind med en oprettet bruger. Det ser ikke ud som om Louise er det.)

Til spørgsmålet om, hvor meget jeg har sat Husk op - så har jeg sat det så meget op, jeg kan. Det vil sige til kvalmegrænsen. Jeg vil tro, det cirka er en dosis på 10 gram, hvoraf selve husken så udgår cirka de syv, da det er Husk med kalk, jeg tager. Jeg tager det inden mit morgenmåltid og inden mit aftensmåltid herhjemme. Jeg har tillige købt et urinprøverør på apoteket til syv kroner, der passer til ca. en dosis, som jeg har liggende i min jakkelomme - så kan jeg altid smutte i 7eleven og købe en lille yogurt og tage den ekstra dosis, hvis min mave den dage føles ekstra løs, eller hvis mit dagsprogram ender med at være sådan, at jeg ikke kommer hjem til aftensmaden.

Jeg spiser det med yoghurt. Det er svært at drikke, når der er kalk i. Jeg hælder yoghurt i en skål, husken udover, og så rører jeg det sammen og skynder mig at spise. Hvis det får lov at stå bare et lille minut begynder husken at suge af yoghurten, og så er det ikke til at få ned. Jeg har også fundet en yoghurt med en smag, der gør, at jeg kan klare det (Arla Yoggi Samoa), som jeg køber fast. Der er andre yoghurt'er, hvor jeg ikke kan få det ned.

Siden jeg skrev i tråden her, er jeg tillige begyndt på kodeinsaft. Det virker fantastisk, men det går ud over mine åndsevner, så jeg bruger det stort set kun om natten, så jeg får en god nattesøvn. Om dagen foretrækker jeg mange toiletbesøg og at være klar i hovedet istedet for det modsatte.

Grunden til at Husk virker er fordi det indeholder et stort antal vandopløselige fibre. Så jeg har også på det seneste eksperimenteret med det. Folk uden tyktarm skal være opmærksom på fiberindholdet af det, de spiser, er jeg ganske overbevist om efter at have prøvet mig frem og sat mig lidt ind i tingene. Desværre er der kun på varedeklarationer oplyst mængden af fibre, men det dækker over to forskellige typer, der ikke giver samme resultat for os.

De vandopløselige fibre holder på vandet, giver form til afføringen, sænker gennemløbet og mildner output, så det ikke bider så meget bag i. Det findes i blandet havre- og bygflager, kogte ris, kartofler og en del frugt.

De ikke-opløselige fibre giver derimod kun en smule form til afføringen og sætter hastigheden på gennemløbet op. Dem finder vi blandt i en masse kornprodukter, såsom brød bagt på hvede o.l.

Jeg er begyndt at gå meget op i at have et fornuftigt (højt) indtag af de vandopløselige fibre og ikke for meget af de ikke-opløselige. Jeg tror ikke, det er med til at nedsætte mit output (måske tværtimod), men det er med til at give mig et meget behageligere output, der ikke giver mig ondt bagi og som er til at holde på, når der ikke er toiletter i nærheden. Indimellem kan jeg godt springe noget husk over, hvis jeg har fået en god mængde vandopløselige fibre andetsteds fra.

Som mange andre har påpeget så er havregryn en guldgrube. Det er sprængfyldt med vandopløselige fibre. Jeg bruger de grovvalsede slags, men jeg har også noget ekstra fiberrigt fra Urtekram, hvor fiberindholdet er 50 pct. højere. Det bruger jeg dog primært til bagning.

Jeg har dog også prøvet at få for mange vandopløselige fibre. For et par weekender siden bagte jeg nogle boller på bl.a. byg- og havreflager. Dem spiste jeg så af, samtidig med jeg tog min husk og mine aftensmåltider var baseret på ris. Det medførte at jeg om mandagen vågnede klokken seks og inden en time havde jeg været på toilettet fem gange. Inden frokost ti gange og inden jeg gik i seng tyve gange. Det var ikke ubehagelig afføring, men fint "formet" afførring, så jeg var sådan set på arbejde uden problemer udover ekstra toiletbesøg, men der kom ingen smerter. Men hvert toiletbesøg var en stor mængde afføring, så det var ganske imponerende. Jeg ved ikke hvor stort mit output endte med at være den dag, men det havde været til en rekordbog. Jeg havde simpelthen fyldt hele mit system med vandopløselige fibre, der havde suget så meget væske til sig, at det var vokset helt enormt i mængde. Vandopløselige fibre kan binde væske i op til 12 gange sit eget omfang.

I dag har jeg bollerne i fryseren, så de hurtigt kan smides i mikrobølgeovnen og føles nybagte. Sammen med husk, havregryn og nogle færdige grødblandninger fra Irma er det sådan, jeg styrer mit indtag af vandopløselige fibre i løbet af dagen.

Hvis jeg skal ud om aftenen, og jeg ved det sådan, at jeg kan planlægge dagens måltider efter det, så flytter jeg morgenhavregrynene til om aftenen. Jeg kan ikke spise havregryn to gange om dagen, hvis jeg samtidig tager husk, for så får jeg for mange vandopløselige fibre. Men jeg kan ændre mit morgen måltid sådan, at det består af Husk med yoghurt og en af bollerne og noget normalt brød og så spiser Husk og havregryn om aftenen istedet. Frokosten bliver måske spist lidt tidligere end ellers, så den er gennem systemet inden aften. Så har jeg et roligt system om aftenen. Jeg skal stadig på toilettet en gang hver 1-2 timer, når grynene begynder at nå igennnem systemet, men der er ingen hast på, og jeg skal ikke sidde og bide smerter fra en bidende afføring i mig, og kan istedet koncentrere mig om at være sammen med de mennesker, jeg nu er sammen med.

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Diana » 20. nov 2011 14:18

Tak for jeres svar. Jeg har afprøvet en del af det :D

Jeg har prøvet med saftevand og det hjælper lidt, så det fortsætter jeg med. Yogurten har voldt mig problemer, fordi det bliver så hurtig klumpet, men jeg må øve mig i at spise hurtigt :lol: Jeg synes jeg har en god effekt af husken og skal nu kun op 1-2 gange om natten. Den anden gang er som regel ved 6 tiden, hvor jeg normalt står op hvis jeg skal på arbejde. Så i dagligdagen vil det være okay. Jeg sover også bedre nu, ikke så meget uro i maven, så nu kan det vist ikke vare længe før jeg skal på arbejde igen :-)

Thomas: Tak for dit lange svar. Jeg tror du har ret i at kosten har en stor betydning. Jeg opnåede faktisk inden jeg fik pouch at spise mig tli mindre betændelse i "endestumpen", ved at undlade foreskellige fødevarer, bla. svinekød, hvedemel, pasta og ris. Jeg spiser stort set kun kylling, fisk og grønsager. Det har også medført at jeg idag slet ikke spiser pasta, ris og kartofler. Og prøver at holde mig fra brød. Men jeg kan godt læse fra dit og andres indlæg at jeg måske skal prøve at bage lidt brød med husk. Det må kunne bruges om eftermiddagen på arbejdet, måske istedet for at drikke husken der.

Lige nu tager jeg husk 3 gange om dagen, efter de store måltider. Jeg kan ikke helt gennemskue om min mave har bedst af at tage det inden eller efter jeg spiser, men jeg har også kun taget det en uge nu.

Det lyder logisk med de vandopløselige fibre, men også lidt uoverskueligt som du selv skriver med varedeklarationer. Men det er bestemt noget jeg vil prøve at finde ud af mere om.
Har du måske lyst at dele din opskrift på bollerne?

Hvad gør kodeinsaft? Der er flere der har skrevet om det, men min læge har ikke nævnt det overhovedet. Men det må jo have en stoppende effekt, siden det er godt om natten.

Jeg vil eksperimentere videre, for jeg vil så gerne have en hverdag der ikke er styret af toiletbesøg og hvor jeg kan gå ud og spise om aftenen, gå lange ture i skoven osv.. Min mand har inviteret mig i biografen iaften og jeg frygter det lidt, men det skal jo afprøves :D og de har jo toiletter.

God søndag til jer alle.

Diana

Peter Sørensen

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Peter Sørensen » 20. nov 2011 14:57

Hej Diana
Kodein er i familie med opium og morfin men er ikke så kraftigt virkende.
Hyppigste bivirkning: giver ofte forstoppelse, det er den effekt man udnytter til at sløve tarmbevægelserne.

Midlet kan medføre opstemthed (eufori) og såvel psykisk som fysisk afhængighed ved indtagelse af store doser i længere tid. Dog er det mindre afhængighedsskabende end morfin. Er afhængighed opstået, vil pludseligt ophør med indtagelse af midlet udløse abstinenssymptomer, der viser sig ved almen utilpashed, gaben, tåreflåd, snue, nysen, svedudbrud, gåsehud, diarré, hovedpine, rysten på arme og ben og evt. kramper. Desuden kan der opstå en stærk trang til atter at indtage stoffet.

OBS
Alkohol forstærker midlets sløvende og åndedrætshæmmende virkning.

Samtidig anvendelse af andre lægemidler
Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, du tager.
Den sløvende og åndedrætshæmmende virkning af Kodein "DAK" kan øges af sovemidler og beroligende midler.
Kodein "DAK" stærk opløsning indeholder alkohol og må ikke anvendes sammen med disulfiram (Antabus®).

Trafik
Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Thomas S » 20. nov 2011 15:04

Jeg vil da gerne dele min opskrift. Det er en jeg har fundet på nettet og passet lidt til. Jeg tror stadig den kan forbedres lidt. Det er ikke med Husk - jeg tror ikke man kan bage med den husk, jeg bruger, der er tilsat kalk. Men du kan søge på forummet, jeg har set andre skrive bagetips med husk her på forum.

Boller med byg og havre:
Kog 1½ dl bygflager i 6 dl vand i ca. fem minutter. Lad det nedkøle til 37 grader. Hæld vandet fra bygflagerne og opløs 2 dl yoghurt og 50 g gær i vandet. Tilsæt bygflagerne igen. Tilsæt 1 tsk. groft salt, 2 dl havregryn, 2 dl grahamsmel, 7 dl hvedemel. Tilsæt op til 1 dl frø fx hørfrø, solsikkekerne, sesamfrø eller en blanding. Ælt dejen sammen. Dejen skal være klistret. Lad den hæve lunt i en time.
Rul den til ca. 20-25 boller (jeg gør det med hænderne, som jeg overhælder med mel). Lad bollerne hæve til ca. dobbelt størrelse.
Bages midt i ovnen ved 200C i ca . 20 min.

Man skulle også kunne bruge opskriften til ca. 2 brød, så skal den have 45 min. Det har jeg ikke prøvet. Jeg fryser dem ned efter bagning og tør dem op i mikrobølgeovnen.

Om kodeinsaft: Kodein er et opiat ligesom morfin, heroin og faktisk også loperamid, der er det virksomme stof i medicin som Imodium og Imolope. Kodein er smertestillende ligesom morfin (du kender kodein som "kodi"-et i kodimagnyl), men opiater har den effekt, at de forårsager forstoppelse. Teknisk set er det noget med at den afslappende virkning påvirker muskelbevægelserne i tarmen. Og det er selvfølgelig den effekt, vi er ude efter. Kemisk set er kodein dog methylmorfin, så den har en del morfinlignende virkninger, ligesom en del af kodein omdannes til morfin i kroppen. Så det er vanedannende og sløvende for en del, selv om det ikke er lige så stærkt som morfin. Men jeg kan betstem godt mærke de effekter hos mig.

Om biografen: Jeg bestiller billetter på nettet og forsøger at få dem til at være yderst, så jeg kan smutte på toilettet uhindret. Hvis jeg er i tvivl om det er den rette placering, spørger jeg i billetsalget. Det giver mig den mentale ro til at kunne nyde filmen, at jeg bare kan smutte ud uden at forstyrre folk, når jeg vil.

Nogle biografer har udgange markeret på sædeoversigten på kino.dk, når man bestiller billetten, andre har ikke. Jeg skrev til kino.dk og spurgte, om de ikke kunne få det gennemført på alle sale i alle biografer og fik et langt venligt svar, at de godt kendte til folk, der havde det ønske, og at det gerne ville efterkomme det, men at det var teknisk vanskeligt, da det er den enkelte biograf, der har ansvaret for at opdatere oversigten.

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Diana » 20. nov 2011 15:19

Tak for opskriften - Jeg må i køkkenet :D

Kodein lyder som en skrap medicin her i starten, det er nok derfor min læge ikke har nævnt det. Jeg tror jeg prøver om jeg kan få ro i maven og antallet af afføringer ned med kosten og en masse fibre. Jeg googlede lige vandopløselige fibre - og der er meget af det jeg spiser normalt der er omtalt, som f.eks. bønner og broccoli, så jeg skal nok bare finde tålmodigheden frem og lade min mave/tarm finde en balance. Jeg vil gerne have det hele går hurtigt, jeg er ikke god til at gå herhjemme og "være syg". Jeg havde min stomi i 4 år og blev egentlig glad for den og de muligheder den gav mig, så jeg føler mig lidt sat tilbage fordi mine tanker om hvor der er et toilet pludselig er tilbage - dem havde jeg nu ikke savnet :( . Men som med stomien, så vænner jeg mig nok til det og så snart jeg er tryg ved at jeg selv kan kontrollere bare lidt, så tror jeg det vil hjælpe mig meget.

Med hensyn til biografen: så har vi bestilt billetter yderst på en række, så jeg kan snige mig ud hvis det bliver nødvendigt. Men godt fif med at kigge efter udgangene - det er jo ikke altid man tager den lille lokale bio som vi gør idag.

Thomas, et sidste spørgsmål (måske har du svaret tidligere i denne tråd): Hvormange afføringer har du om dagen? Du virker som du har godt styr på det her med fibre og jeg er jo lidt nysgerrig for hvor langt ned man kan komme.

/Diana

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Thomas S » 20. nov 2011 15:28

Jeg er næsten lige så nyopereret som dig - det må være niende uge nu, jeg kører på. Så jeg håber ikke, at jeg allerede er, hvor jeg ender. Der var komplikationer, der gjorde, at jeg var et år om at tage min pouch i brug fra den blev lavet, så den er en dårlig starter. Jeg havde 20-30 afføringer dagligt de første uger, nu er jeg nede på 8-10 på de dage, hvor jeg holder disciplinen, og 10-20 på de dage, hvor det går galt. Men jeg synes ikke rigtigt, man kan få meget brugbar information om fødevarer, når man er pouchpatient med mange afføringer, derfor har jeg lavet en del research selv.

Kodein er jeg kun lige begyndt på for et par uger siden. Det var nemlig ikke lige noget lægen ville hive op af hatten lige med det samme.

Jeg havde forleden nat den første nat, siden jeg fik min stomi, hvor jeg ikke skulle op for at komme af med afføring (jeg skulle så tisse en enkelt gang). Så jeg er glad og sikker på, at det går den rette vej og bliver bedre endnu. Pouch'er skulle gerne blive bedre hee det første år. Først efter halvt år har man det nogenlunde niveau for, hvor man ender.

Jørgen,24

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Jørgen,24 » 20. nov 2011 15:40

Hej alle......

Der er godt gang i samtalerne herinde....
Ville lige høre, hvordan det står til med et evt. arbejde (fuldtidsarbejde)

Er lidt bange for at få foretaget en pouch operation, hvis jeg ikke ville kunne holde et fuldtids arbejde!

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Diana » 20. nov 2011 15:41

Ja, så er vi jo næsten lige langt i vores erfaringer :D Jeg har de sidste dage med husk 3 gange dagligt været nede på 8 afføringer, så det er faktisk meget godt. Men der er stadig plads til forbedring - håber jeg. Også for dig! Min læge sagde også det med det halve år - men det er det der med tålmodigheden.

Det er generelt svært at finde information om hvordan kost kan hjælpe, hverken på stomi eller puochoperede - jeg har fået en del gode råd fra en zoneterapeut jeg har gået hos i forhold til kost og betændelse. Og det har som skrevet virket rigtig godt. Men dejligt at du deler din research, det er jo en lidt anden situation nu. Og jeg skal selvfølgelig nok dele den anden vej, som jeg opdager noget nyt.

Fantastisk med en nat uden at af med afføring. Det har jeg ikke prøvet i 4 1/2 år, og ulempen er jo netop at man har vænnet sig til at skulle tisse om natten. Men det forhåbenlig ændres det også, hvis du bliver vant til at sove igennem. Jeg krydser fingre for dig.

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Thomas S » 20. nov 2011 15:42

Hej Jørgen,

Jeg passer mit fuldtidsarbejde og har gjort det siden ca. 3½ uge efter operationen. Men det er afgørende, at jeg har et job, hvor jeg kan komme på toilettet igennem dagen.

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf Diana » 20. nov 2011 15:47

Jeg er stadig sygemeldt, men håber at begynde på arbejde igen inden for kort tid. Min fornemmelse lige nu er bestemt at jeg godt kan fortsætte med mit fuldtidsjob (og nogle gange lidt til), men jeg har også kontorjob så jeg er i nærheden af et toilet hele tiden.

Diana

margret1993
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. apr 2012 02:42

Re: Råd ift. at nedbringer antallet af afføringer?

Indlægaf margret1993 » 12. apr 2012 17:17

Jeg tager husk hver eneste dag. Jeg blev opereret i april 2011 og fik lavet en j-pouch.
Men tager dog IKKE husk i kapsler fordi det bliver ikke fordøjet, men tager det som pulver (med smag, vis man vil det) ca. 3 skeer i halvt glas vand og så drikker jeg et glas vand der efter.

Det virker rigtig godt hos mig, og er kun på toilettet vedg. afføring 3-4 gange om døgnet.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst