Luft

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Luft

Indlægaf AnnePetersen » 30. jul 2011 21:56

Hejsa
Så fik jeg lagt min stomi tilbage og har fået taget pouchen i brug. Operationen gik godt og jeg blev udskrevet 2 dage efter operationen. Nu er jeg hjemme igen og har det sådan nogenlunde. Jeg døjer med mave-smerter, tror det er luft der skal passere tarmene. Det er ligesom kramper, det varer i kort tid, og efterfølgende får jeg trang til at gå på toilettet. Jeg kan holde mig, og disse kramper kommer så bare igen og igen, indtil jeg går derud! Har andre oplevet ligende, håber virkelig det bliver bedre? Kan være jeg er lidt utålmodig, det er trods alt kun 5 dage siden operationen, men nej hvor er det irriterende..
Hilsen Anne

Bent

Re: Luft

Indlægaf Bent » 30. jul 2011 22:23

Hej Anne

Er det muligt, at du måske kunne fortælle lidt om hvordan du har det pt.
Hvor man gange man skal forbi toilettet, og hvor lang tid man kan holde sig. Og måske hvor mange gange du spiser (da det er en faktor der spiller ind i hvor mange gange man skal på toilettet).

Jeg skal (måske) selv have en pouch, men vil gerne lige høre hvordan andre har det efter sådan en operation.

Håber at du vil svare lidt på mine spørgsmål

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Luft

Indlægaf VibekeN » 31. jul 2011 08:48

Hej Anne.

Jeg fik lukket min stomi og taget min pouch i brug den 5.maj og i starten døjede jeg MEGET med luft og jeg lignede nogle gange en der var gravid fordi der stod så meget luft inde i mine tarme, og ja det gør nas. Men tro mig der bliver bedre med tiden :) Da jeg først fandt ud af at få en ordentlig konsistens på min aff. så hjalp det og så gjorde det meget i starten hvad for en kost jeg spiste.

Jeg fandt ud af at hvis jeg lå på min venstre side så kunne jeg lette en del luft og stadig styre om der kom aff. eller ej, synes det var meget svært i starten at lette luften når jeg stod op.
Hvis jeg har luft der sidder og trykker giver det mig en større aff. trang. Men det er alt afgørende for mig hvad for noget mad jeg putter i munden om jeg er generet af luft eller ej.

mvh Vibeke

AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Re: Luft

Indlægaf AnnePetersen » 31. jul 2011 09:46

Hej Vibeke
Tusind tak for dit svar, dejligt at høre at det bliver bedre. Lige nu er min afføring stadig meget tynd og jeg kan endnu ikke kende forskel på det og luft, så må afsted til toillettet en del gange. Ja, jeg ligner også en der er gravid lige nu :-) Det er nu underligt at skulle gå på toillettet igen.

Hej Bent
Nu er alt det med at bruge sin pouch meget nyt for mig - det er under en uge siden jeg blev opereret. Men jeg har det godt, bortset fra de mave-smerter/kramper der kommer når luft passere tarmene. Jeg kan holde mig uden problemer, og har ikke nogen uheld - heller ikke om natten. Min kirurg som lavede min pouch sagde at når min stomi blev lagt tilbage, skulle jeg lade afføringen løbe igennem og ikke forsøge at holde på det i starten, så det er hvad jeg gør lige nu. Jeg tæller ikke mine toillettbesøg, men det vil jeg da prøve at gøre når der er gået lidt længere tid. Af mad spiser jeg (lige nu) havregryn, brød, frugt, ris, pasta, div. slags kød.. egentlig ligner min kost lige nu meget det jeg spiste da jeg havde min loop-stomi, men det er fordi jeg har fået at vide at jeg de første 14 dage skal tage den lidt med ro hht maden. Men glæder mig til at spise rå gulerødder og grøntsager igen :-)
Jeg kan fortælle dig at jeg fik min pouch efter at have haft CU i få uger - det var meget aggressivt, så blev akut opereret, og det kom så til at foregå over 3 operationer. Dit lyder ikke akut - så du kan (hvis du skal) måske nøjes med 2 operationer. Jeg fik min lavet som kikkertoperation, og det betyder virkeligt meget. Ingen store ar på maven, man kommer sig hurtigere efter operationen, der er ingen restiktioner efterfølgende, og vigtigst af alt - for mig i hvert fald - så danner man ikke arvæv og dermed er chancen for at få børn ikke nedsat som det ville være ved en åben operation. Nu er du jo mand, så der betyder det jo ikke noget :-)
Bare skriv hvis du skulle have flere spørgsmål, så vil jeg forsøge at svare så godt jeg kan.

Hilsen Anne

Bent

Re: Luft

Indlægaf Bent » 31. jul 2011 11:04

Hej Anne

Mange Tak for dit svar.... Jeg sætter enormt stor pris på dit svar

Jeg håber at alt vil gå dig vel, og at du igen kan føle dig 100% frisk og rask.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Luft

Indlægaf migo » 31. jul 2011 11:07

Den bedste måde at komme af med luft, specielt i starten hvor man ikke føler man kan kende forskel på luft og afføring, er ved at ligge på maven og skyde bagdelen i vejret. Måske hældende lidt til den ene aller anden side.

Det var hvad jeg fik af vide af min kirurg i sin tid, og har mere eller mindre været den eneste måde, for mig, at få luft ud på, da jeg aldrig lærte at lukke luft ud mens jeg stod/sad op. Luften stod bare og pumpede frem og tilbage i tarmen med deraf følgende smerter.

Hvis man tager det stille og roligt til man styrer det bedre, er det begrænset hvor store ulykker man kan nå at lave. Tror aldrig jeg har oplevet mere end nogen få dråber afføring komme med ud.

Bent

Re: Luft

Indlægaf Bent » 31. jul 2011 12:09

Hej migo

Undskyld jeg spørger, men hvad gør man hvis man fx. er på arbejde (hvor man fx. står op)

Er det kun i starten, at man ikke kan styre den luft der skal ud, eller er det "resten" af livet

Og hvor lang tid kan du holde på afførringen?

Undskyld hvis jeg virker alt for ivrig, men jeg er lidt nervøs for hvordan det vil gå mig, hvis og når jeg skal have en pouch.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Luft

Indlægaf migo » 31. jul 2011 15:27

Jeg var en af de få uheldige hvor det aldrig rigtigt blev bedre, har også siden fået stomi igen, permanent denne gang. De fleste får styr på at kunne lukke luft ud fra deres pouch på "normal" vis.

Kunne sagtens holde mig et par timer, problemet var bare at jeg fik feber hvis jeg holdt mig for længe. Så det undgik jeg. Formoder det var tarmens måde at brokke sig på at den var udspilet af luften.

Jeg sprang morgenmaden over og spiste kun frokost, og det bevirkede at luften normalt kun var et problem om aftenen. De gange hvor det begyndte tidligere gik jeg på toilettet (der var nok plads på toilettet på arbejdet), og lagde mig på knæ og albuer med enden godt i vejret, og så en hånd i maven for at trykke lidt på den. Fungerede nogenlunde, men langt fra så godt som at ligge ned.

AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Re: Luft

Indlægaf AnnePetersen » 31. jul 2011 15:56

Bent - mange tak :-) Er sikker på det nok skal blive godt. Hvornår skal du opereres - hvis du altså skal? Går ud fra du har CU? Du må lige til hvis der skulle dukke flere spørgsmål op. Jeg var ligesom dig rigtig nervøs forud for operationerne, og havde også brug for at høre om andres erfaringer.

Tak for tippet med enden i vejret - det vil jeg helt sikkert prøve migo. Er ked af at høre at pouchen ikke fungerede for dig.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster