Pouch operation

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Pouch operation

Indlægaf martin85 » 6. jul 2011 16:19

Hej.

Så kom dagen, imorgen skal jeg have lavet min pouch operation. Jeg vil prøve at holde jer opdateret herinde om hvordan forløbet kommer til at foregå. Jeg modtager også meget gerne gode råd som kan hjælpe mig det næste stykke tid med min loop stomi.

Jeg blev opereret for et år siden efter et forholdsvis kort forløb med CU. Jeg har ikke haft problemer efter jeg fik min stomi, jeg har kunnet alt hvad jeg kunne inden jeg blev syg. Men alligevel vil jeg give pouchen en chance, da tanken om at det kan blive endnu bedre er meget tiltalende. Jeg har selvfølgelig også haft det i mine tanker at det kan gå den anden vej. Men jeg håber på det bedste. Men som sagt så vil jeg prøve at opdatere løbende hvordan mit forløb bliver.

Mvh Martin

mikkel

Re: Pouch operation

Indlægaf mikkel » 6. jul 2011 18:57

Hej Martin

Det skal nok blive godt med pouch, det næste stykke tid med Loopstomi kan godt være sur, pga der er hurtig gennemstrømning af afføring.

Ved du hvor længe du skal gå med stomien? Jeg skulle selv gå 4 måneder, og her 4 år efter har jeg det godt med min pouch.

Der er self dage hvor det hele er træls, men for det meste er det gode dage :) Jeg kan da passe mit fleksjob på 25 timer om ugen uden nogen store problemer.

Gæst

Re: Pouch operation

Indlægaf Gæst » 6. jul 2011 22:34

Hej Martin
Held og lykke imorgen, håber det hele kommer til at gå godt. Vil glæde mig til at høre om dit videre forløb.

Mikkel - har du lyst til at fortælle lidt om den sidste operation, altså der hvor stomien lægges tilbage og pouchen tages i brug. Jeg har selv fået lavet pouch i december, og står nu overfor den sidste operation om et par uger.. Er meget spændt på hvordan det hele mon skal gå, og om jeg kommer til at kunne alle de ting jeg kan idag..

Kærlig hilsen
Anne

REH

Re: Pouch operation

Indlægaf REH » 7. jul 2011 10:47

Hej Mikkel,

Må jeg spørge hvorfor du er i flexjob?

Mvh REH

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Pouch operation

Indlægaf martin85 » 8. jul 2011 19:50

Så er operationen vel overstået.
Alt gik planmæssigt og jeg er allerede begyndt at komme til kræfter igen. Så nu skal den næste uges tid bare gå så jeg kan komme hjem igen:)

Peter Sørensen

Re: Pouch operation

Indlægaf Peter Sørensen » 8. jul 2011 19:55

God bedring :)

Gæst

Re: Pouch operation

Indlægaf Gæst » 8. jul 2011 20:09

Hej Martin
Dejligt at høre at alt er gået vel. Håber du snart er på benene igen :-) Har det været en åben operation?
God bedring herfra i hvert fald

Hilsen Anne

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Pouch operation

Indlægaf martin85 » 8. jul 2011 20:15

Mange tak.

Nej det er foretaget som en kikkertoperation af Anders Tøttrup, på Århus hospital. Jeg kan kun rose personalet heroppe, alle er flnke og meget kompetente.

Gæst

Re: Pouch operation

Indlægaf Gæst » 8. jul 2011 20:26

Det lyder godt. Jeg er også selv pouch operert med kikkert, og det betyder virkelig meget. Man kommer sig hurtigere ovenpå operationen ift en åben operation. Så du er sikkert hurtig på benene igen :-D
Jeg står selv overfor den sidste operation, altså der hvor pouchen tages i brug, om nogle uger - det blir spændende..

Anne :-D

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: Pouch operation

Indlægaf Ginger » 8. jul 2011 23:47

Er der nogle der kan forklare mig hvordan pouch operatonerne forgår? Kan se det ikke kun er 1 operation?

Peter Sørensen

Re: Pouch operation

Indlægaf Peter Sørensen » 9. jul 2011 01:24

Hej du kan se en beskrivelse her


http://www.ccf.dk/j_pouch.pdf

mikkel

Re: Pouch operation

Indlægaf mikkel » 12. jul 2011 14:39

Anne:

Det gik meget hurtigt for mit vedkommende, Jeg havde også sat mig for at jeg bare VILLE komme mig hurtigt. Et par dage og du er hjemme igen. Den første tid er lidt hård ved numsen pga den ikke er vant til den nye slags afføring.

REH:

Hvorfor jeg er i fleksjob? Ja nok pga jeg ikke kan have et job på alm vilkår, det plejer at være derfor man får tildelt fleksjob. Jeg har mistet 4 jobs på år pga min pouch er utrolig dårlig til at håndtere stress. Jeg er næsten på weekendbasis igang med Ciproxin for at kunne have det bare nogenlunde normalt i en hverdag med arbejde.

Gæst

Re: Pouch operation

Indlægaf Gæst » 12. jul 2011 19:55

Hej Mikkel
Du skriver at den første tid er hård ved numsen, og kan give hudproblemer. Har hørt at der findes nogle cremer man kan smøre med, har du nogle erfaringer med hvad der er godt? Tænker nemlig at købe noget forud for operationen så har det herhjemme, klar til brug :-)
Hvis du eller har gode råd at øse ud af vil det være dejligt :D
Hilsen Anne

mikkel

Re: Pouch operation

Indlægaf mikkel » 12. jul 2011 20:44

Det kan godt svide i en DEL i den første måned, huden deromme bagi skal jo lige vænne sig til det hele. Jeg kan ikke anbefale nogen cremer, jeg har engang brugt den barriere creme man kan få med hjem fra hospitalet, ellers bruger jeg kun kartoffel mel. Ja det lyder lækkert, men det har stortset samme virkning som baby pudder :)

Mit råd til dig vil være at du skal opsøge en diætist så snart du kan, så kan i få lavet en kost som passer til DIG. Det har utrolig meget at sige du får det rigtige og spise, og at du ikke får noget som kan bringe din baktiereflora i ubalance :)

Og så kan du bruge baby pudder eller kartoffel mel, med det der barriere creme i starten, så burde du komme nogenlunde smertefrit i gennem det :)

Hvis der er andet du vil vide, kan du tilføje mig på facebook: Mikkel Saugmann Jensen skal du bare søge efter.

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Pouch operation

Indlægaf martin85 » 22. jul 2011 18:51

Så er det 2 uger siden jeg blev opereret. Den først uge gik det stille og roligt fremad, og jeg blev udskrevet efter 1 uge. Min loop stomi har dog voldt mig rimeligt store problemer indtil videre, jeg har meget svært ved at få gang i maven. Jeg prøver at gå nogle ture hver dag, men når der bliver aften kommer der mavekramper og jeg får kvalme.

Er der nogle som ligger inde med nogle gode råd til hvordan man får kickstartet maven?

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Pouch operation

Indlægaf Gittar » 23. jul 2011 13:39

Hej Martin

Jeg havde efter min kræftoperation en aflastende loop-ileostomi i 10 dage. I løbet af de 10 dage nåede mine tarme at gå totalt i stå hele to gange, med enorme mavesmerter, kvalme og voldsomme opkastninger til følge.
Anden gang det skete, fik jeg en zoneterapeut til at møde op på hospitalet for at give mig en behandling. Behandlingen fik jeg først på eftermiddagen og om aftenen kom der gang i tarmene.

Måske det kunne være et forsøg værd at prøve med sådan en behandling?

Håber for dig, at du snart får gang i maven, for det andet er næsten ikke til at holde ud.
Held og lykke med det!

Gæst

Re: Pouch operation

Indlægaf Gæst » 31. jul 2011 08:48

Mikkel.....du skriver du er på ciproxin på weekendbasis. Vil du uddybe det lidt nærmere. Jeg tog min pouch i brug for 5 mdr siden, og har også været i ciproxinbehandling flere gange og er aktuelt blevet sat i beh i 3 mdr. Jeg har haft det rimelig godt under og lige efter behandlingerne men frygter sådan at det bliver en tilbagevendende begivenhed at jeg skal have det, for at have det godt. Håber du ser dette indlæg eller andre med erfaringer i den retning.

Vh Pernille

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Pouch operation

Indlægaf martin85 » 24. okt 2011 17:02

Så er det vist på tide at jeg opdatere lidt.

Tiden efter min pouch operation var temmelig hård, jeg havde ret store problemer med at få maven igang og jeg tabte mig en del.

Men det er heldigvis overstået nu. For 2 uger siden fik jeg sat min pouch igang, og denne operation gik rigtig godt. Jeg var hjemme fra hospitalet dagen efter, og havde det forholdsvis godt. Pouchen har fungeret rigtig godt indtil videre. Jeg har ca. 6 afføringer i døgnet, så det er jeg egentligt meget godt tilfreds med. Jeg tager ikke noget HUSK eller imodium, overvejer at prøve HUSK på et tidspunkt for at se om det kan blive endnu bedre. Nogle som har gode eller dårlige erfaringer med det produkt?

Nu er jeg sikker på at det har været den helt rigtige beslutning at træffe at få pouch, i hvert fald for mig. Jeg har nemlig været meget i tvivl om jeg skulle have en pouch, da jeg havde det rigtig godt med min stomi. Selvfølgelig har det ikke været særligt sjovt med loop stomi'en og den store operation var da heller ikke sjov. Men er nu rigtig glad for at jeg gjorde det.

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Pouch operation

Indlægaf Thomas S » 26. okt 2011 19:48

Tillykke! Jeg fik min lagt tilbage for seks uger siden. Jeg skal på tønden dobbelt så meget som dig, men er også glad for jeg gjorde det - selv om jeg nu håber på, at det bliver bedre med tiden.

Der kan så vidt jeg ved ikke ske noget ved at prøve Husk - medmindre du har tendens til forstoppelse, så skal du huske at drikke væske nok, så du ikke laver yderligere forstoppelse i systemet. Men det har du næppe med 6 afføringer. Hvis din afføring er tynd, kan Husk suge væsken og give det fylde. Jeg tager en del Husk to gange om dagen, og især om morgenen, i kombination med havregryn, giver det en rigtigt god effekt. Jeg har noget sværere ved at få samme effekt ud af det om eftermiddagen/aftenen.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster