Blødning fra endetarm

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Marco Andreasen

Blødning fra endetarm

Indlægaf Marco Andreasen » 10. feb 2011 22:30

Hej Alle.

Jeg har fået lavet en J-Pouch d 10/9-2010.
Alle mine forgående operationer er gået rigtig ritgig godt og er komet mig meget hurtig efter alt, undtagen den sidste. Altså tilbagelægningen af stomién.
Har oplevet 20-30 afføringer om dagen den første mdr til 1½. Og nu knap 4 mdr efter er jeg stadig på 10 stykker, måske 15 på de meget dårlige dage.
Jeg har prøvet ALT. Min største problem er ikke så meget maven, men enden.
Har prøvet de første 900 cremer og rense cremer og skidt og møg, bruger pt doloproct både creme og stikpiller.
Men lige meget hjælper det. Min ende tarm GØR ONDT. De flder ligesom lidt ud når jeg er på toilettet og kan være svær at få op igen. Det lyder måske værre end det er, men det gør vildt ondt.
Den sviger og bobler og syder når jeg tørrer mig og smører med creme, og bløder ALTID. Jeg er klar over det selvfølgelig hænger sammen med jeg tørrer mig så meget. Men det er altså slemt nu. Før hen blødte det først når jeg havde tørret mig meget, men nu er det hele tiden. Er bange for det CU tilbage i den stump endetarm der er tilbage, kan det være tilfældet?
Jeg spiser imolope for at atyre afføringen. Imodeum har absolut ingen effekt, af en eller anden grund.
Jeg har konsulteret Hvidovre med et tidligere, men de sagde at det var meget normalt.
Jeg har siden September sovet en hel nat 4 gange, og alle gange på sove medicin. IKKE noget jeg er glad for.¨
Nogen gange gør det så ondt at jeg bliver nød at spise morfin, ikke nogen holdbar løsning i længden.
Jeg har samtidig oplevet merter i hele ubderlivet i musklen, kan jeg vist best beskrive det, det strammer og gør ondt i ballerne og musklerne omkring der.
Jeg håber der er nogen kloge mennesker herinde.

Mvh Den meget trætte. :)

migo
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Blødning fra endetarm

Indlægaf migo » 10. feb 2011 23:37

"Men lige meget hjælper det. Min ende tarm GØR ONDT. De flder ligesom lidt ud når jeg er på toilettet og kan være svær at få op igen. Det lyder måske værre end det er, men det gør vildt ondt."

Mener du at tarmen kommer med ud når du er på toilettet, og den skal skubbes ind igen ?

Hvad er det der bløder ? Et åbent sår på huden rundt om endetarmsåbningen ? Eller mener du det kommer fra tarmen af ?
Hvis det er blod fra tarmen af burde det vel kun komme ud sammen afføringen og ikke hele tiden.

Når man går rigtig mange gange på toilettet kræver det først og fremmest meget blødt toilet papir. Det billige virker som rent sandpapir.

Jeg har selv prøvet at bruge creme, men droppede det mere eller mindre med det samme. Problemet var at jeg tørrede mig meget mere, fordi jeg ikke føltes tør før al cremen også var væk. Og så har det ligesom den modsatte virkning.

En anden ting der hjalp var at sidde så kort tid som muligt, i hvert fald under et minut. For så får den resterende mavesyre der er i afføringen ikke tid til at ætse din hud. Det med at sidde længe for at gå på toilettet så få gange som muligt, var en rigtig dårlig ide med hud/sår problemer omkring endetarmes åbningen.

Når det var helt galt, vaskede jeg mig med håndbruseren i stedet for at tørre mig. Så meget mere skånsomt.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 11. feb 2011 00:18

Hej Marco

Du er nødt til at slå lidt i bordet, det er ikke en normal reaktion du oplever.

Jeg er bange for at det godt kan være CU i din resterende slimhinde, så det skal absolut undersøges.

det er desværre ikke kun 4 måneder siden operationen ,du runder 5 i dag, og lægerne siger at efter 6 måneder er situationen stationær med hensyn til opheling og antal afføringer.
Så du er nødt til at bede om at blive udredt, for at se hvad der kan gøres.
Hvis der falder endetarm med ud når du er på toilettet, kaldes det prolaps og skyldes en svag lukkemuskel.
prøv evt. at se her viewtopic.php?f=6&t=929 hvor en del af indlæggene ligner dine symptomer.

Det kan være en lille hjælp at bruge søgefunktionen i forummet, search.php ,da nogle ting står under ileostomi andre under pouch/reservoir eller komplikationer (grænserne er lidt flydende for hvor det hører hjemme)

Marco Andreasen

Indlægaf Marco Andreasen » 11. feb 2011 08:15

Jeg ringer til hvidovre i dag og slår visuelt i bordet. !!!

Tarmen falder ligesom lidt med ud, ikke noget vildt, men tror det lige prøcis er grundet en slap muskel!!!

Bruger det blødeste toiletpapir, skynder mig så meget jeg kan, og bruger helst ikke noget boget. Nogle gange er smerterne så store at jeg stort set græder. Er altså en voksen eks håndværker på 26. ener dt når det gør ondt. Jeg kan virkelig ikke andet end at tørre mig med rense creme. Det sviger hvis jeg ikke gør det. Og det lindre den kolde creme, plus at toilet papiren alene ikke tilader at smerten er til at bære.
Det r ikke rundt om ende tarmen i åbningen det blæder. Det er fra tarmen, og der er ikke noget i afføringen. Har æsten hft hovedet ned i kummen og rode rundt flere gange for at være sikker. det er lige det første stykke af ende tarmen der bløder og er ikke sjovt !!

Men tak for svarende, må j hive fat i Hvidovre. Hvis jeg virker sur i mit svar er det ike mynte denne vej.
:) og for det undeskylder jeg.. sider bare her en tidlig morgen og skal snart afsted igen og har ikke sovet.. øv øv.

Mvh Marco

Gittar

Indlægaf Gittar » 11. feb 2011 16:21

Hej Marco

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at kontakte sygehuset, da det bestemt ikke lyder normalt og slet ikke rart med de hyppige afføringer.

Men indtil du af lægerne forhåbentligt får hjælp til dit problem, så kunne det måske være en løsning at bruge vådservietter til at tørre dig med.
I tiden ml. min 1. og 2. stomi havde jeg også problemer med hyppige afføringer (dog ikke så slemt som det du beskriver), og kombineret med hæmorider var det et rent smertehelvede at skulle tørre sig efter endt toiletbesøg. Dér hjalp det mig enormt at bruge vådservietter. Jeg gjorde det til en vane altid at have vådservietter samt en rulle hundehøm-høm poser med mig, uanset hvor jeg var. Vådservietterne må ikke skylles ud i toilettet så derfor høm-høm poser :) .
Der er dog meget stor forskel på vådservietter - de er ikke alle lige bløde. Natusan baby med Aloe Vera kan varmt anbefales.

Mvh. Gitta

maamco
Årgang: 1989
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf maamco » 13. apr 2011 22:16

Hej Marco

Hvis du stadig følger denne tråd, vil jeg gerne høre hvad der videre skete? Jeg har nemlig også meget blødning bagfra når jeg er på wc, har dog ikke oplevet det du beskriver med at tarmen ligesom kom lidt ud.
Håber det er blevet bedre.

Hilsen Marie

sidsel

Indlægaf sidsel » 14. jun 2011 15:41

Jeg har haft pounch nu i 5 år. Jeg går på wc ca 10 gange i døgnet og har det fint med dét. Jeg kan kontrolere det og der er ingen skidekramper som da jeg havde tyktarmen. Jeg har perioder hvor det går særdeles godt og afføringen er grødet-tyk, men også perioder hvor det er vandtyndt. Har 1-3 gange årligt perioder hvor jeg også bløder fra...pounchen tror jeg. Så er det pountitis der er aktiv eller under opsejling. Ciproxin eller metronidazol pencelin 1 uge afhjælper dette og man får næsten fast afføring i tiden efter. Nogle gange hjælper 10 ml ren aloevera saft sprøjtet op i bagdelen 3 gange dagligt også o 1-2 uger også.
Codein saft virker helt klart bedst i forhold til imodium. Det er skønt at ta 10-20 ml og kunne sove en hel nat igennem ovenpå nogle aktive nætter. Min læge siger at den tynde afføring kan forstærke sig selv. Der er mere syre i det tynde og giver mere irritation. Derfor tager jeg i de perioder 1-2 imodium til hvert måltid og måske lidt codein om natten. Efter 1-2 uger går det som regel over og jeg stopper med imodium igen.
Hvordan går det med dig nu?

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"