Pouch operation - valgfrit sygehus?

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Diana » 6. feb 2011 21:37

Jeg skal have en pouch operation i 2011 og har her i forummet læst at der er en læge i Odense, der udfører operationen som kikkert operation. Jeg hører idag til på Hvidovre sygehus, men jeg kunne godt tænke mig at undersøge muligheden for at blive opereret i Odense, da jeg kan forstå at man hurtigere kommer sig oven på denne operation og kan komme igennem oprationerne med færre sygedage.

Er der nogle der ved, hvor man skal henvende sig hvis man ønsker at blive opereret på et andet sygehus end det man hører til? Og om der er nogle kriterier, der skal være opfyldt for at det kan lade sig gøre?

Peter Sørensen

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Peter Sørensen » 6. feb 2011 22:08

Hej Diana

Du skal tale med din egen læge ,om henvisning til andet sygehus.
Der er frit sygehusvalg, så der kan du henvises til Odense, hvis det er det du ønsker.

En sygehusafdeling kan dog lukke for modtagelse af fritvalgspatienter, hvis afdelingen
har væsentlig længere ventetid end lignende sygehusafdelinger. Lukningen
kan dog kun vare, indtil ventetiden er bragt ned på niveau med lignende sygehusafdelinger.
Og der er sær regler for transport godtgørelse. læs mere på www.sundhed.dk

Kriterierne for den ene eller anden form for operation, går oftest på den enkeltes patients sygehistorie,
tidligere operationer og behandlinger.

Willirob

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Willirob » 7. feb 2011 13:34

Hej

Tror det er Payman P. du tænker på på OUH - han operere i hvert fald med kikkert og der er flere herinde der har fået pouch via ham. Kan altså ikke huske hans efternavn, det er laaanngt :o)

Ellers er der Niels Qvist, han er også meget dygtig. Blev selv opereret af en omgang af Niels januar 2010 og har været meget glad for dette. Både fordi jeg slap for stomi, ved selvfølgelig ikke om du allerede har denne, men også fordi det hele var overstået med ET hospitalsophold. Var indlagt 8 dage og så var det det.

Men jeg er i tvivl om Niels bruger kikkert, jeg er selv blevet åbnet og det gav ikke de store problemer. Han har skam selv broderet hele maven bagefter :o)

Dog er der meget lang ventetid på OUH, og både Niels og Payman har meget travlt. Så jeg vil tro, der er svært bare sådan lige at komme til, du skal nok forberede dig på at vente pænt længe, hvis de vil tage dig ind.

Håber på det bedste for dig, og at du får det som du vil have det.

Willirob

Gæst

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Gæst » 7. feb 2011 14:27

Hej hej
Jeg vil bare lige supplere. Det er kun Paiman der operere med kikkert på OUH, Niels Q foretager åbne operationer. Jeg er selv lige blevet pouch opereret - med kikkert - af Paiman. Han er et meget behageligt menneske.
Lyder godt at du har fået det hele lavet i den omgang, jeg har også læst om andre der har fået lavet det hele på en gang. Utroligt at det kan lade sig gøre :) Fungere din pouch godt...?
Diana - jeg håber for dig at du kommer til OUH, nu hvor du gerne vil opereres med kikkert.
Hilsen Freja

Diana
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. aug 2007 20:15
Årgang: 1980
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Ejby, Køge

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Diana » 8. feb 2011 21:13

Tak for jeres svar.

Jeg har kontaktet Odense sygehus og Peiman i Odense har desværre omkring 1 års ventetid - og jeg er blevet anbefalet at blive opereret snarest pga. meget arvæv i endestumpen, så det er nok ikke løsningen for mig. Jeg har en tid på Hvidovre sygehus hos Peter Hesselfeldt (tror jeg han hed), så må jeg se hvad han siger og hvordan han virker :-)

willirob

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf willirob » 9. feb 2011 15:59

Hej Freja..

Min pouch fungere bare så godt, jeg er meget glad for jeg har fået det gjort. Og jeg er rigtig glad for jeg gjorde det som jeg gjorde, nemlig holdte fast på, jeg ikke ville have stomi på noget tidspunkt.

Nu ved jeg godt mange andre har stomi, og kan leve med det. Men jeg så det bare slet ikke som en mulighed for mig. Jeg ville grave mig ned hvis jeg var endt der.

Så efter 8 dage på sygehuset tog jeg hjem, glad og frisk og ikke det mindste smerter. Og sådan har det været ligesiden. Selvfølgelig er det ikke som i gamle dage, med 1-2 gange på toilettet om dagen, men det fungere utrolig godt for mig, og jeg er sluppet for en masse bekymringer.

Håber på det bedste for jer andre, og ærgerligt Paiman har så lang ventetid. (Jeg blev selv udsat 2 gange, mens jeg faktisk næsten lå på bordet....men 3. gang var lykkens gang.)

Willirob

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Merete Møller » 10. feb 2011 16:54

Hej Diana!
Du kan være tryg ved Peter Hesselfeldt på Hvidovre, han er absolut kompetent og nem at tale med.
Held og lykke.
Mange hilsener
Meret Møller, copa-rådgiver

Michael D

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Michael D » 22. feb 2011 01:58

Du kan evt. hvis det ikke er for langt væk også undersøge Århus Universitetssygehus på Tage-Hansens gade. Alle deres fire stomi kirurger foretager kikkert operationer, har lige fået min illeostomi operation deroppe for 3 uger siden, og efter 4 dage var jeg af morfin, og efter 2 uger helt af panodil. Har ikke nogen muskelproblemmer overhovedet.
Det eneste jeg har problemer med pt. er at jeg skal bruge kateter for at komme af med mit tarmindhold, pga. hævelser i tarmen.
Men ellers er de meget professionelle.

MVH
Michael Dalgaard

123Mio

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf 123Mio » 22. feb 2011 22:42

Peiman Poornoroozy opererer også på Aleris Privat hospital i Esbjerg, og som beskrevet flere steder i dette forum, så er han på flere planer eminent.

Ingibjørg

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Ingibjørg » 28. mar 2011 23:13

Hej.

Jeg kan se at der er nogen af jer der er blevet opereret på Århus Universitetshospital, så har jeg lige et spørgsmål, da jeg er blevet skrevet op til kikkert operation til at få min stomi lagt ind igen.
Måske er det lidt indviklet, da jeg tilhører hospitalet i Torshavn på Færøerne, og normalt bliver patienter sendt til Rigshospitalet, men da jeg har haft et ønske om kikkert operation er jeg blevet skrevet op til operation i Århus. Så kommer mit spørgsmål .. Hvor længe går der før man hører noget fra hospitalet i Århus? Jeg skal jo først til samtale for at få en dato for operationen og lige nu sidder jeg bare og venter på at få brev fra hospitalet i Århus..

Michael Dalgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011 01:48

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Michael Dalgaard » 29. mar 2011 16:35

Ved ikke med det første brev. Har du selv haft kontakt med dem, eller er det foregået gennem din læge?

Fra min læge skrev til dem og jeg kom til samtale gik der ca. 1mnd. fra samtale til indlæggelse gik der 2 uger.

MVH Michael

Ingibjørg

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Ingibjørg » 29. mar 2011 17:26

Jeg har ikke selv kontakt til hospitalet. Det er min læge som har kontakt til hospitalet, så jeg venter bare på at få brev fra Århus. Jeg var til samtale hos min egen læge den 17. mars,,,, så jeg havde håbet på at have fået brev fra Århus nu :)

Michael Dalgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011 01:48

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Michael Dalgaard » 29. mar 2011 21:51

Forståeligt nok, men læger skal holdes i ørerne. Jeg er selv ved at holde mine til ilden i en forsikringssag med alt det er CU og stomi.

MVH
Michael

Kj

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf Kj » 16. okt 2012 14:40

@123mio: jeg har lige snakket med en sygeplejerske på Aleris og hun sagde at Peiman

ikke lavede så omfattende operation på et privathospital men at hun lige ville spørge når han kom tilbage om en uges tid...? Er du selv blevet opereret der eller kender nogle der er, synes en uge er lang tid at vente på svar så håber du kan kaste lys over sagen:)

123mio

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf 123mio » 17. okt 2012 21:44

Hejsa

Jeg er ikke selv blevet opereret på Aleris, men betalte for at få en forundersøgelse af Peimann på Aleris og fik så en aftale med ham om, at jeg kunne overveje nu at blive overflyttet til ham på OUH. Jeg skulle ikke have en pouch, idet jeg har andre forhold, som jeg gerne vil have Peimanns hjælp til. Han er, som beskrevet, meget behagelig og lyttende, - og som jeg har forstået det fra kompetente kilder: en hammer dygtig læge.

123Mio

Re: Pouch operation - valgfrit sygehus?

Indlægaf 123Mio » 20. okt 2012 12:14

Hej igen

Jeg skal nu lige foregribe mulige misforståelser i forhold til mit indlæg omkring forundersøgelse på Aleris med forslag om videre tilknytning til OUH. Jeg blev ikke sat forrest i nogen "kø" ved at frekventere Peimann på Aleris. Mit oprindelige ønske om at benytte min ret til tilknytning til OUH jvf min bopæl, blev undermineret af ikke autoriserede personer, - ja faktisk bremset af en lægesekretær! Da jeg så ønskede vejledning af Peimann og fik bevilliget en forundersøgelse på Aleris, blev det klart, at jeg hele tiden havde haft ret til at frekventere OUH, og denne mulighed valgte jeg så, - til min store glæde.
Hermed vil jeg bare sikre mig, at jeg ikke ved en fejl skulle have formidlet en mulig genvej til behandling via et privathospital.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster