Hjælp- kramper i endetarmen

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
LouisePT

Hjælp- kramper i endetarmen

Indlægaf LouisePT » 9. dec 2010 18:44

Hej Alle,

Det er langt tid siden jeg sidst har været herinde, men det skyldes heldigvis at der ikke har været nogen problemer - og dermed heller ikke behovet for at se herinde (desværre, kan man sige).

Nå men jeg fik en almindelig maveinfluenza, dvs. ondt i maven og opkast samt diarré natten til søndag, og havde ondt i hele kroppen hele søndag. Desværre gik jeg nok hen og blev lidt dehydreret, og det resulterede i, at jeg var fuldstændig udmattet hele søndag, mandag, tirsdag og delvis onsdag (dvs. skulle have en pause efter at have slæbt mig fra et værelse til et andet!). Jeg er stadig i dag torsdag træt og mærket, men er dog startet på arbejdet igen...
Min afføring var de første tre dage (ca.) meget tyndt, men pludseligt blev det hårdt (altså fast!) og lige siden har det været fast/lidt tyndere end fast. Problemet er, at jeg har enormt ondt i numsen nu, både når jeg skal på toilettet (det er til at tude over så ondt kan det gøre) og når jeg ikke er det. Jeg går også på toilet hele tiden - selvom det er mere fast end det plejer. Det kan give sådan nogle rullende smerter, både når jeg er på toilet, og når jeg bare går. Jeg går faktisk så folk må tro jeg har en pind stukket op i numsen...

Jeg havde håbet, at det var pouchitis, for så kan det jo behandles, men det tyder det jo ikke på, når jeg ikke bløder eller har vandige afføringer.

Nogen der har oplevet dette før? Nogen der kan komme med nogle gode råd?

Hilsen Louise

Peter Sørensen

Re: Hjælp- kramper i endetarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 9. dec 2010 21:02

Hej Louise
Da jeg havde min stump, var jeg nødt til at få epilepsimedicin, for at dæmpe kramper og smerter i endetarmen.
det er tarmbevægelserne der giver smerterne, og de sættes ekstra igang ved diarre´.
Jeg tror det er noget forbigående for dit vedkommende, når det kommer efter maveinfluenza, prøv evt at sætte dig på en varmepude og se om det kan få tingene til at falde lidt til ro og afslappe muskulaturen.
Hvis det er megt voldsomt så tal med din læge om du kan få noget muskelafslappende evt. som stikpille.

LouisePT

Indlægaf LouisePT » 9. dec 2010 23:02

Hej igen,
Det har du nok ret i Peter - men hold da op det gør ondt!
Jeg vil prøve at varme enden lidt :-)
Tusind tak for altid hurtigt og godt svar herinde Peter.
Hilsen Louise

Gæst

Indlægaf Gæst » 14. dec 2010 16:46

Ja, så har jeg været ved mave-tarmlægen og fået konstateret en rift (behandles med prednisolon stikpiller i 10 dage) og lidt betændelse (behandles med penicillin i 10 dage).

Min pointe er, at man skal kontakte sin mave-tarmlæge når man oplever problemer, istedet for at gå med det i flere dage først som jeg gjorde.

Hilsen Louise

Susan

Indlægaf Susan » 15. apr 2011 22:46

Jeg synes også at have nogen af symptomerne. Jeg blev opereret d. 22 marts på Vejle sygehus hvor de lukkede stomien og førte alt tilbage igen. Jeg har fået fjernet hele tyktarmen og endetarmen, men hvorfor kan jeg så føle de kramper som der tidligere er beskrevet er i endetarmen når nu jeg ikke har den længere?? Jeg har dage hvor jeg dårligt kan holde på noget pga kramper, og andre dage har jeg kun 5-8 afføringer dagligt. Hvorfor denne forskel?? Får en ketogan til natten for at give tarmen ro. Er sjældent oppe om natten. Jeg tager imodium og HUSK tabletter, de hjælper mig godt, men de sidste dage har jeg haft svært ved at holde på noget og rendt en del. Men lyder det som pouchtitis??
Mvh Susan

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 15. apr 2011 22:59

Hej Susan
Du har stadig nerver, der førte til den endetarm du havde før, det kan i nogle tilfælde give fantom smerter, når tarmen arbejder.
du skal tale med lægerne om det, så kan de undersøge årsagen.
Jeg har ikke pouch men mangler alt under sigmodeum (den nederste del af tyktarmen) ,og kan efter 15 år, hvis jeg har mavekneb, stadig have behov for at sidde på toilettet og presse, for at snyde nerver der fortæller mig at jeg skal på toilettet.

Pbuch

Indlægaf Pbuch » 16. apr 2011 22:39

Hej Susan!

Jeg fik lagt min stomi tilbage 24. feb, og har ca 10-12 aff dgl og er oppe 2-5 gange hver nat. hvor mange imodium tager du dgl? Jeg selv tager 3-4 stk men synes ikke de har den store effekt. Jeg har også prøvet kodein og opiumsdråber til natten men heller ikke det havde nogen overbevisende effekt på de natlige toiletbesøg. Hvor har du fået lavet selve pouchoperationen? Jeg bor også i Vejle og er opereret i Odense.

Vh Pernille

Susangxo

Indlægaf Susangxo » 17. apr 2011 11:17

Hej Peter.
Tak for dit hurtige svar. Jeg vil prøve at kontakte lægen, men er det den kirug jeg er tilknyttet hospitalet eller er det egen læge?? Har læst et sted herinde at selvom man er blevet opereret ermdet en myte at man er helbredt?? Jeg tænker her på ens fremadrettede oplysningspligt overfor evt. ny arbejdsgiver m.m.??
Pernille jeg fik lavet de to første operationer på OUH, men valgte at få lukket stomien på Vejle sygehus idet ventetiden var meget kortere end i Odense. Så tog gerne turen fra Fyn for at blive "normal" igen;)
Jeg tager ikke imodium hver dag, men når min afføringer bliver for vandige og hyppige tager jeg to til en start og så en efter hver efterfølgende vandige afføring. Dette plejer at hjælpe. Samtidig med tager jeg HUSK tabletter HVER dag. Doseringen ligger imellen 6-10 om dagen jeg tager en 8 stks om dagen dette hjælper mig rigtig godt.
Mvh Susan

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 17. apr 2011 11:39

Hej Susan

Det er korrekt ,at ikke alle er helbredt ved fjernelsen af den syge tyktarm,men heldigvis får langt de fleste et resultat ,hvor man kan sige at man er helbredt, kun de eventuelle følgesygdommene, kan spille ind og dem er det heldigvis ikke alle der har eller får.

du skal tale med hospitalet om evt. problemer, og huske på at der går op til et halvt år, før man kan sige at din pouch, fungerer og situationen er stationær.

Susan

Indlægaf Susan » 30. apr 2011 16:46

Hej Peter.
Har inden jeg blev opereret fået morfinpræparat som stikpille når smerterne blev for store. Tænkte på om man egentlig kan bruge dem nu hvor man ingen endetarm har længere efter pouch operationen??
Mvh Susan

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 30. apr 2011 20:06

Hej Susan
Jeg vil absolut ikke anbefale at selvbehandle med morfin præparater, eller anden receptpligtig medicin,uden aftale med lægen.

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"