ar og solbeskyttelse

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
emilie-marie

ar og solbeskyttelse

Indlægaf emilie-marie » 17. apr 2010 20:56

Jeg fik fjernet tyktarmen og senere anlagt pouch. Det betyder jeg nu har flere ar på maven. Jeg har fået fortalt at jeg ikke må lade arene få sollys de første par år. Jeg vil gerne have lidt sol på resten af maven, men hvordan beskytter jeg mine ar bedst? Kan man få en solcreme, der er stærk nok eller skal jeg bruge en form for plaster(og kan nogle typer anbefales)?
Emilie

Peter Sørensen

Re: ar og solbeskyttelse

Indlægaf Peter Sørensen » 18. apr 2010 01:14

Hej emilie

Du skal følge de råd om ekstra beskyttelse du har fået, du skal tænke generelt istedet og følge rådene til alle, med operationsar, uanset om du har stomi/reservoir, hvis du kun beskytter selve arrene får du i stedet fremhævet dem.
2 år uden kulør .er jo kun et lille "problem" i forhold til alle andres situation.

karinaa

Re: ar og solbeskyttelse

Indlægaf karinaa » 18. apr 2010 11:35

hej

jeg er som dig også opereret og kunne nu ikke finde på at tage sol der. min hud der er meget tyndere der efter disse operationer, så tør slet ikke prøve med solen:)
Så synes også du skal vente, tror heller ikke det ville blive pænt.

karina

Gæst

Re: ar og solbeskyttelse

Indlægaf Gæst » 21. apr 2010 22:17

Hej. :)
Jeg er blevet opereret i feb mdr og har også ar på kryds og tværs af maven og har haft det siden jeg var 8 år gammel, men har aldrig og heller ikke nu fået nogle forholdsregler ang at tage solarie eller solbade i naturen... Jeg har i løbet af de sidste par mdr. taget to i solarie ca to gange om mdr. de første par gange havde jeg smurt lidt solcream på arene og sat noget tape over også, men det gør jeg ikke længer. Jeg har på intet tidspunkt set nogle forandringer på mine ar fordi jeg har taget lidt sol, har tværdigmod fået det bedre med min krop fordi jeg gjore noget som gør den bliver mere pæn i mit hovede og jeg på den måde kan vise lidt gode sider frem. men ellers er divs. selvbruner altid en ide og der er meget godt på market.
Ditte


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster