Kvalme efter pouch operation

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
REH

Kvalme efter pouch operation

Indlægaf REH » 26. mar 2010 14:28

Hej alle,

Jeg håber nogen har nogle erfaringer de har lyst til at dele.

Jeg blev opereret for 2 uger siden første del af en pouch operation. Jeg kom hjem efter en uge men må indrømme at jeg synes det er alt for hårdt! Jeg har konstant kvalme og er svimmel. Kan det virkelig passe så længe efter?

Desuden har jeg tilbragt natten på Herlev akut modtagelse pga. stop i maven. Den kom heldigvis igang af sig selv efter en del mave kramper.

Jeg synes godt nok man er alene og der er ingen "professionelle" man kan spørge til råds når først man er udskrevet.

Havde I andre også kvalme spiseproblemer osv så længe efter.

På forhånd tak
REH.

Peter Sørensen

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Peter Sørensen » 26. mar 2010 15:15

Hej REH

Jeg formoder du er sendt hjem med loop ileostomi når det er 1. trin.
Du skal ikke acceptere at være svimmel og utilpas, kvalme kan behandles og svimmelheden kan skyldes dehydrering.
Du skal ringe til afdelingen der har opereret dig og stille krav om hjælp til at få dagligdagen til at fungere, hospitalet har de professionelle ansat, så de skal vejlede og hjælpe dig.
stomiambulatoriet er også en mulighed, stop i maven er der mange nyopererede og mange med ileostomi der kan opleve, ambulatoriet kan vejlede dig i at undgå det samt hjælpe til med, hvornår man selv kan løse op for en fødeprop kontra hvornår man skal søge vagtlæge/skadestue.

REH

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf REH » 26. mar 2010 15:59

Hej Peter,

Tak for svar. Jeg forsøgte at ringe til afdelingen igår aftes men eftersom det var over 24 timer siden de havde udskrevet mig skulle jeg gennem vagtlæge/akut modtagelsen. Jeg ved at det ikke er dehydrering, får den væske jeg skal, men det bliver dog svære og svære at holde det i sig når jeg er begyndt at kaste op oveni.
Jeg ved at jeg har MEGET lavt blodtryk og det kan måske forklare svimmelheden, men kvalmen der bare bliver ved og ved forstår jeg ikke.
Jeg ligger i min seng det meste af tiden, maven har jeg egentlig ikke rigtig ondt i mere. Har svært ved at tage mig sammen til at komme ud af sengen, og en ekstrem madlede - jeg tænker på mad hele tiden, fordi jeg ved at jeg burde spise men svært når man ved at det kommer op igen.

Jeg må forsøge mig hos egen læge efter weekenden hvis ikke det er blevet bedre.
Mvh REH

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 18. feb 2012 16:21

Hejsa
Jeg har haft kvalme i over en måned efter min pouchoperation med loopstomi. Jeg kan efterhånden holde kvalmen væk, når jeg holder mig hjemme, sidder eller ligger, hvilket er ret irriterende, da jeg har en lille datter og en kæreste, der har brug for min hjælp.
Vil jeg ud, må jeg tage en pose med i lommen. Jeg kaster op, uden at der kommer noget og har det bedre bagefter - altså kvalme ved fysisk anstrengelse. Jeg kan lave små daglige gøremål, som at vaske tøj og nogengange et helt måltid aftensmad.
Lægerne forsøger at hjælpe mig og for et par dage siden er jeg startet på salttabletter, da min natrium er en smule lav, synes bare ikke at det gør tricket. Min væskebalancen helt fin. Jeg har taget HUSK i en uge og det gør afføringen ligesom tynd gele ellers er det bare vandigt, det er virkelig utilfredsstillende, min tålmodighed holder ikke.
De har også givet mig ondansetron/kvalmestillende, og det er som om at det har hjulpet lidt.
Jeg kan ikke spise sukker, da det giver luft.
Jeg har 2 sår (et i såret, der sprang op efter fjernelse af clips og et tidligere pyodermasår) som er ved at hele, men tror ikke om det har nogen indflydelse på min kvalme.


Er der nogen, der har nogle forslag? Hvad som helst.
Har læst at en havde mavesår, det kunne jeg jo spørge min læge om.
Har spurgt om B12.
De siger at for nogle tager det bare lang tid, og det gjorde det også bare ved fjernelsen af min tyktarm - men der var jeg jo også fyldt med prednisolon og havde en meget syg tarm.

Håber at der er nogen der kan hjælpe

Peter Sørensen

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Peter Sørensen » 18. feb 2012 18:35

Ked af at jeg ikke umiddelbart kan hjælpe dig, men hold fast i lægerne så man kan forsøge at lindre dine gener, og først og fremmest lyt til din krop, det kan være stress over at du stadig er påvirket af dit forløb , det påvirker din familie og dit sociale liv, ja men det er dig der har brug for at rehabilitere dig,tænk på at du har gennemgået flere større operationer og været meget syg inden, det tager tid at finde sig selv igen.
God bedring

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 19. feb 2012 21:06

Tak for dit hurtige svar.
Jeg er også ked af, at du ikke har det gyldne tip. :)
Jeg tager kontakt til hospitalet igen imorgen, da jeg nu har tabt 10 kg siden før operationen. Jeg dog var 5 kg for tung pga. prednisolonbehandlingen.
Jeg tror, at maden løber for hurtigt igennem mig - håber ikke at jeg kommer til at døje alt for meget med det efter tilbagelægningen.

Jeg har taget en 2 x imodium idag, håber det gør noget godt.
Jeg har heldigvis nogle rigtig gode læger på Hvidovre hospital, men er rimelig utålmodig efter 1 måned.

Alle erfaringer og råd er velkomne.

RiksenA

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf RiksenA » 20. feb 2012 21:19

Kære begge to,

Jeg har selv været en del igennem og kan kun sige..., det I oplever, ville jeg ikke acceptere, for det lyder til, at der er noget helt galt!
Hvis det var mig, ville jeg tage ind på afdelingen, hvor I høre til, og kræve at tale med en læge, eller alternativt tilkalde lægevagten hjemme hos jer selv, og få dem til at indlægge jer.
Held og lykke, og forsøg at blive ved med at tro, at det nok skal gå godt.

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 21. feb 2012 22:21

Ja, jeg forstår godt, at du siger det.
Men min fornemmelse siger mig, at lægen egentlig prøvede at kurere mig mest naturligt.
Altså uden stopmiddel. De har også spurgt mig, om der kom over en 1 liter ud af stomien, men det syntes jeg ikke, det er svært at vurdere, - det har der nok gjort.
Imodium har ihvertfald hjulpet mig. Jeg føler mig bedre tilpas og der går længere tids anstrengelse, før jeg begynder at kaste op (uden der kommer noget) Jeg laver kun refleksen 3-4 gange og så kan jeg fortsætte, bedre tilpas.
Jeg kender det efterhånden og kan gøre det (blive nødt til det) imens jeg cykler. Det ser nok mærkeligt ud.
Jeg er blevet tilbudt indlæggelse, men jeg lige så godt kan kaste op herhjemme og min kæreste har brug for mig hjemme.

Jørgen, 24

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Jørgen, 24 » 26. feb 2012 00:43

Hey

Jeg blev selv opereret for Colitis sidste år. Jeg lå på hospitalet i ca. halvanden måned, da jeg havde feber, kvalme og ingen appetit.
Får du/I nogen form for medicin - grunden til at jeg spørger, skyldes at mange medicin præparater har en bivirkning i form af kvalme.

Jeg fik fx. penicillin, men da denne behandling blev seponeret (stoppet), da fik jeg det bedre, og min kvalme forsvandt til sidst.

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 29. feb 2012 16:57

Hej
Jeg spiser husk, salt tbl., antidepressiv, fiskeolie, kalk, d-vitamin.
Imodium har klart hjulpet på det, altså ved at stoppe madens hurtige gennemgang.
Men jeg kan stadig få lidt kvalme ved anstrengelse og hvis ikke min mavetarmkanal er enig i indtagelsen af madvarer, dvs. hvis jeg ikke hurtigt får noget mad ned, selvom jeg egentligt ikke føler sult, så kan jeg også få kvalme.
Har lidt lavt blodtryk og bliver derfor svimmel, når jeg rejser mig op.

Nu skal jeg desværre stoppe på Imodium, pga fare for tilvænning.
Så nu får jeg at se, om jeg ender som sofakartoffel igen.

Jeg har ikke feber, men mistænker nogengange om det er noget galt.
Det kan da ikke bare blive ved eller hvad?

Jeg er virkelig glad for at i svarer

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 8. mar 2012 20:36

Hej alle

Efter at være opstartet på imodium igen, har kvalmen fortaget sig.
Det er nu 2 måneder siden jeg blev opereret og det lader til at manglen på det stykke tarm, kirurgerne har brugt til pouchen, var årsag til kvalmen.
Jeg har stadig lavt blodtryk og er derfor svimmel, når jeg rejser mig.

Jeg prøver nu at komme i form til min sidste operation.
Mon ikke at det kan gøre den lettere at komme igennem.

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 30. mar 2012 14:57

Hej Alle
Vil bare opdatere til evt. fremtidigede besøgende.
Jeg har haft 2 tilbagefald til kvalme, imobilitet osv.
Jeg tror, at vi har fundet ud af at det er saltmangel, jeg har ihvertfald fået det lidt bedre.
Har det bedst ud på eftermiddagen.
Jeg har desværre tabt mig 3-4 kg igen, men er ved at få mere appetit. Spiste dog for meget til morgenmad og har derfor haft kvalme indtil kl. 13.30 idag. Jeg er næsten grædefærdig. Tror hver gang at nu er det slut og jeg kan begynde at komme ud af huset.
Skal have opereret min stomi tilbage om nogle uger, så skal på en hurtig opfedningskur.
Håber min pouch gør hele forskellen.
Blev vidst indlagt med angstanfald i søndags, de ved ikke hvorfor jeg ikke kunne trække vejret og det gik over efter nogle timer. Synes ikke jeg var angst, nærmere skideirriteret over at det nu skulle starte igen.
Jeg har aldrig været dehydreret ifm. saltmangel. Min krop reagerer åbenbart meget stærkt på saltmangel.
Håber jeg kan være behjælpelig med andre, der nogensinde skulle opleve dette helvede.

Kærlige tanker til alle der skal igennem de her operationer.

Gæst

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Gæst » 31. mar 2012 08:05

Hej Lemane,
Godt at det lyder ti at gå lidt bedre for dig nu.
Jeg vil bare lige dele min mands historie med dig, men da der jo kan være rigtig mange forskellige årsager til kvalme, er det jo ikke sikkert at du kan bruge den til noget.
Min mand blev pouchoperetet for ca 2 år siden, og han døjede længe (nok et par mdr.) med kvalme, efter at pouchen var blevet lavet (ikke taget i brug endnu), og det var fordi de havde været nødt til at lade den nederste del af tyndtarmen 'krydse' hen over tolvfingertarmen. Da dette ikke er den 'normale' tarmføring for min mand, fik han at vide at han ville kunne få problemer med kvalme et stykke tid, indtil kroppen/tarmene havde vænnet sig til det.
Og ja, det hold som sagt op efter et gost stykke tid, og har aldrig været der siden:-)

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 2. apr 2012 21:19

Det er meget interessant du siger det, det vil jeg spørge min læge om.
Jeg har bombarderet ham med alle mulige spørgsmål i forvejen. Tak

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 25. apr 2012 11:04

Så må jeg jo hellere følge op. :D
Alt er godt.
Jeg fik lagt stomien tilbage for 2 uger siden og siden har det bare været optur for mig.
Det er klart for mig nu, at kvalmen skyldtes saltmangel og jeg skulle nok have haft mere salt end jeg fik.
Jeg fandt ud af at det er vigtigt at snakke med den samme læge. Jeg røg nemlig på AMA og der var de ikke helt inde i min saltniveauproblematik og gav min antidepressivbehandling skylden for den lave natrium.
Jeg har fundet ud af at jeg reagerede enormt stærkt på for lav Natrium og mangel på tyndtarm og det var så det.
Da jeg fik tyndtarm og pouch tilbage, gik der meget kort tid før mit saltniveau var normalt igen. Tyndtarmsslimhinden udskiftes nemlig hver 3. dag.

Jeg ved godt at det er tidligt at skrive igen allerede 2 uger efter en operation, men jeg er så glad for at have det godt igen.
Kærlig Hilsen Lemane

Peter Sørensen

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Peter Sørensen » 25. apr 2012 12:24

Hej Lemane

Det var da en god nyhed, :) ja det er svært med forskellige læger og samtidig reagerer den enkelte patient meget forskelligt på indgrebene, der jo mange forskellige årsager til både stomi og Pouch operationer så det er umuligt at lave en facitliste :(

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 25. apr 2012 19:09

Hej Peter
Ja, det har du ret i.
Copa har hjulpet mig igennem meget, tak for en god hjemmeside og den lette tilgængelighed
:D

margret1993
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. apr 2012 02:42

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf margret1993 » 4. jun 2012 02:53

Da jeg fik pouch operationen kastede jeg op HVER dag i 1 månede. Der kom prop i min stomi efter operationen som gjorde fra første tid at jeg begyndte kaste op, men efter det blev jeg bare ved med at kaste.Og tabte mig 12 kilo, fra 52kilo til 40kilo :( Og var ikke meget mere end skind og ben til den tid.
Jeg fik ikke spist noget som helst i den månede, fordi alt kom op igen. + jeg kastede op selv om jeg intet havde spist. Havde nu heller ingen apetit og kastede op kun at se eller lukte mad den sidste tid. Jeg var meget svimmel og sløj.
MEN jeg fik hjælp til at få gang i maven igen med at få sonde mad. Og det hjalp. Det tog ikke lang tid før alt var som det skulle. Jeg var inlagt i 1 1/2 månede. Lægerne fraråder at få sondemad fordi de mener det er bedre uden, men du skal forlange at de prøver det. De vil nemlig ikke så gerne bruge det til unge mennesker. Men synes det er forsøget værd.

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 25. jul 2012 09:59

Hejsa
Her 4 måneder efter, går det rigtig godt.
Jeg ved med 100% sikkerhed at det var min saltbalance, men der kan åbenbart være rigtig mange årsager til kvalme.
Jeg har det virkeligt godt.
Er blevet forvent med min raskhed allerede og kan næsten ikke huske, hvor dårligt jeg har haft det.
Jeg nyder sommeren og min pouch, som jeg ved bliver bedre og bedre.

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf bve » 10. sep 2012 00:54

Hej Lemane

Du skriver at du har det godt med din pounch nu, hvis jeg forstår dig rigtigt, så er din pounch noget du har fået opereret indvendig, sådan ligesom et toilets afløb, er det rigtigt? eller er det bare en pose du mener?

For du skriver også J-pounch, så jeg er lidt forvirret. Hvad er det der er blevet godt ved din operation?

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 13. feb 2013 22:24

Hej bve
Undskyld jeg ikke har holdt mig opdateret her. Alt er godt.
Jeg havde et slemt operationsforløb, men efter 3. operation er det kun gået fremad.
Jeg har en J-pouch ( ingen stomi mere) og har kun lidt problemer med tynd og luft i maven, når jeg har menstruation.
Jeg drikker HUSK dagligt og det hjælper på, at afføringen ikke er så tynd.Og jeg bruger ikke stoppende medicin, kun når jeg skal i byen.
Har lige været på min første ferie, det gik godt.
Har fået min første madforgiftning og det tog hårdere på mig end min kæreste, men det tog kun et døgn uden indlæggelse, fordi at alt maden var kommet ud.
Jeg går ikke på toilettet ekstra, men tømmer for det meste altid pouchen ifm. tissebesøg og jeg ved derfor ikke hvor mange gange jeg har afføring i løbet af en dag.

Håber det kan hjælpe

jesper k.

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf jesper k. » 14. feb 2013 11:24

Hej alle

Skal måske have en pouch på hvidovre.... Jeg skal give svar på mandag om hvorvidt jeg vil have en pouch i marts måned eller ej - jeg er meget meget meget i tvivl.

Jeg har derfor nogle spørgsmål til folk i dette forum:

Ville lige høre om alderen egentlig spiller ind i hvor godt en evt. pouch vil virke?

Kan man egentlig arbejde efter at have fået en pouch?

neej, hvor er jeg bare nervøs..............Jeg er helt stresset mhp. en operation. Jeg har hørt, at de fleste skulle have været glade for en pouch på trods af at det ikke går særlig godt.

Jeg er bange for at stå alene, jeg er bange for at få en masse ekstra udgifter grundet medicin, creame samt andet udstyr.....Er det noget man kan få lidt hjælp til (økonomisk), lidt ligesom jeg gør nu hvor jeg har ileostomi

hilsen Jesper K.

Lemane

Re: Kvalme efter pouch operation

Indlægaf Lemane » 18. feb 2013 21:24

Hej Jesper

Ja, jeg kan kun anbefale operationen.
Jeg synes at det var forfærdentligt med stomi, men jeg havde også nogle autoimmune sår.
Jeg ventede kun på at kunne blive opereret og selvom at det var helt ufatteligt og usædvanligt hårdt i mit tilfælde, ville jeg gøre det igen.
Jeg blev også opereret på Hvidovre, og var i gode hænder.
Jeg arbejdede 2 måneder efter sidste operation og ikke 2 uger efter, som der stod i materialet.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster