Forud for tredje og sidste operation, hvor stomien skal tilbagelægges og pouchen tages i brug, skal jeg nu to måneder efter pouchoperationen have foretaget en såkaldt pouchgrafi på eget sygehus. Jeg er orienteret så vidt, at jeg ved, at kontrastvæsken naturligvis indhældes igennem den stomiåbning, som fører ned til pouchen. Det lyder ikke rart, synes jeg. Hvad er jeres oplevelser? Bedøves man?
Hilsen Bang
Pouchgrafi - hvordan opleves det?
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
dcmulle
- Årgang: 1979
- Stomi siden: 2008
- Geografisk sted: Region Hovedstaden
Re: Pouchgrafi - hvordan opleves det?
Hej Bang!
Jeg tænkte åh nej vaske i min numse og hvad nu hvis det løber ud.
Jo det var ikke det mest behagelige. Jeg fik ondt i maven som ved en kiggertundersøgelse eller forstoppelse. Men det gik over så snart kateteret med væsken blev taget ud. Det var maks 2 minutters ubehag.
Hele forløbet tog 5-10 minutter.
Mvh
Ditte
Jeg tænkte åh nej vaske i min numse og hvad nu hvis det løber ud.
Jo det var ikke det mest behagelige. Jeg fik ondt i maven som ved en kiggertundersøgelse eller forstoppelse. Men det gik over så snart kateteret med væsken blev taget ud. Det var maks 2 minutters ubehag.
Hele forløbet tog 5-10 minutter.
Mvh
Ditte
-
Bang
Re: Pouchgrafi - hvordan opleves det?
Tirsdag var jeg så igennem pouchgrafien. Kontrastvæske blev indhældt gennem det nedadgående stomihul, og kort efter kunne man følge væsken begive sig rundt i tarmsystemet og ned i pouchen, som heldigvis viste sig at være tæt. Episoden tog vel knap 25 minutter fra afklædning til påklædning, og det var bestemt ikke slemt sammenlignet med, hvad man har prøvet, når man er nået hertil.
Bang
Bang
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"