Utæt om natten

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Gæst

Utæt om natten

Indlægaf Gæst » 18. jan 2009 12:20

Hej alle

Jeg fik stomien tilbagelagt for 10 måneder siden og er stadig ikke tæt om natten. For et halvt års tid siden var jeg tæt om natten hvis jeg tog Imodium og HUSK. Men begyndte at have ondt i maven (murende fornemmelse og pressetrang) om dagen så prøvede frem og tilbage hvad det kunne være og fandt frem til at det måtte være Imodium. Har prøvet at tage mindre dosis og på forskellige tidspunkter men uden held. Har også prøvet at tage kun Husk eller kun imodium men virker heller ikke. Har også prøver at tage Husk i bagværk.
Min erfaring er altså at jeg har det allerbedst om dagen hvis jeg ingenting tager, dvs overhovedet ikke husk eller imodium. Men men så er jeg meget utæt om natten... :(

Har andre erfaringer med dette? Aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre, synes jeg har prøvet alt.
Har også tænkt på om det er knibeøvelser der skal til, men har gjort lidt af dem, føler bare ikke jeg har brug for det -er 24år.

Peter Sørensen

Re: Utæt om natten

Indlægaf Peter Sørensen » 18. jan 2009 13:01

hej
hvad siger sygehuset ?
Du har måske behov for en regulering af tarmindholdet ved hjælp af stoppende medicin, hvis utætheden skyldes meget tynd afføring.
Du kan også have en pouchitis, som gør at din slimhinde er irriteret og giver afføringstrang og smerter.
Knibeøvelser har intet med alder at gøre, din lukkemuskel har været sat ud af funktion ,i en periode, og som alle muskler kræver den arbejde for at blive stærk igen,så det kan jeg kun anbefale at du gør.

Gæst

Indlægaf Gæst » 19. jan 2009 21:12

Tak for det hurtige svar.
Hospitalet siger jeg skal prøve mig frem. Så vidt jeg ved af er jeg ved at løbe tør for ting jeg kan prøve. Hvad tænker du på med stoppende medicin? Jeg føler ikke utætheden skyldes tynd afføring, da jeg er utæt ligemeget hvilken konsistens.
Jeg har tidligere haft pouchitis og fik behandlet det med Ciproxin i nogle måneder. Jeg er ikke klar over om smerterne jeg oplever nu kan skyldes pouchitis igen. Især undrer det mig at de oftest forekommer i forbindelse med Imodium eller Husk indtag. De smerter jeg har, er i følge med afføringstrang, hvilket gør jeg "holder inde", maven "murer", rumler og gør ondt og så går det over i lidt tid.. Ved nogen om det er pouchitis symptom??
Jeg har ikke hørt meget om knibeøvelserne, mest at det ikke var så vigtigt især når man er ung. Men det vil jeg da helt sikert give et forsøg.
Jeg har hørt at nogle patienter oplever at de pludselig efter et år bliver tætte om natten, har andre erfaring med/hørt om det? Jeg krydser fingre:) Holder også håbet oppe da jeg jeg føler det går helt som det skal med pouchen om dagen -når jeg altså ikke tager Husk eller Imodium...

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 19. jan 2009 22:27

Hej igen
med stoppende tænker jeg på recept medicin, men det er sikkert unødvendigt når det ikke er pga tynd afføring.
Jeg syntes dine symptomer med smerter og afføringstrang minder meget om nogle af de andre indlæg, om pouchitis.

Martin

Indlægaf Martin » 20. jan 2009 22:39

Har samme problem om natten... kan ikke holde tæt ligegyldig hvilken konsistens. Nogen nætter holder det fint, mens andre er jeg utæt :(

Mvh Martin

Mikkel Saugmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 21. jan 2009 06:22

Jeg har samme problem.. Det Forsvinder lidt når jeg bruger HUSK. :)

Men ellers tager jeg det ikke så tungt, bare nogen gode nat bind om bagi og så lægger jeg mig til og sove.. De fleste gange er der en lille plet på størrelse med en 5'er
Mikkel, Årgang 84

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"