Alt går af h til!

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
18

Alt går af h til!

Indlægaf 18 » 12. okt 2008 15:58

Hej allesammen, jeg er en 18 årig pige fra Færøerne, der ku tænke sig nogle svar fra erfarne..

Første gang jeg er på denne side, men min mor er her hyppigt, læser op for mig osv


Det har som sådan ikke noget med pouchen at gøre, bare det h****** af et forløb jeg nu går(ligger) igennem.

Blev opereret 18. september 2008(3 uger og 3 dage siden) på rigshospitalet, operationen gik godt, men kateteret lå ikke som det skulle, så fik noget morfin lignende, der fik mig til at kaste op, så fik jeg kvalmestillende, der fik mig til at se/høre syner. Det kvalmestillende hjalp ikke mod kvalmen, kastede omk 3l. op om dagen og spiste ikke førend 10. dagen, fik det alligevel bedre, kastede ikke op i 1 dag, så kom over til min familie på 'orlov' på patienthotellet, hvor jeg så kaster op igen og får det meeeget dårligt psykisk og fysisk, går i ubevidsthed kl 2 om natten (pga. natriumfald) og 'vågner' 3 dage efter, hvor jeg var heeeeeeeeelt væk, men havde det bedre, var begyndt at spise osv.

Kan ikke huske så meget mere, end at det gik bedre, de tog medicinen fra mig og jeg måtte komme hjem til Færøerne 5. okt..

Kommet hjem, er alting ok, min søsters konfirmation kunne jeg håndtere ganske fint og var også ude med vennerne 2 aftener i træk, bare hygge.

-Nu går ALT ned ad bakke, føles som om, at jeg er i et dybt, dybt sort hul, har været her i 3 uger og aldrig kommer op igen. Positive tanker eksister ikke i mit hovede, eller i hvert fald er jeg ikke villig til at grave dem frem.

Ved ikke hvorfor?

Føler mig ynkelig, belastende, deprimeret, ingen appetit, kvalme og har ikke lyst til noget.

Kan være, at jeg har fået en almindelig mave-infektion, hvor man bliver sløj og får kvalme, men humøret er uudholdeligt..


Har i nogle som helst råd?
-Er det noget i kender til?


Tak...

Belle

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Belle » 12. okt 2008 17:15

Det er da også noget af en omgang du har været igennem.
Jeg har så ikke været lige det igennem, men haft 2 meget uheldige og ubehagelige oplevelser i forbindelse med mine operationer...har blivende stomi.
Selv om det er snart 2 år siden den sidste blev lavet, så har jeg tidspunkter hvor det hele ramler.
Alt kommer til overfladen og der skal nogen gange kun en lille bitte ting til før jeg tuder og det hele er øv.
Senest var en lille operation af håndleddet, bare det at få det hvide tøj udleveret........
Tror på som min mor siger.....at det kunne være sundt at få vendt tingene, med en professionel og talt ud......det er jo en voldsom tur du har haft.

Håber du får det bedre

Peter Sørensen

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Peter Sørensen » 12. okt 2008 18:36

Hej

Godt at du er kommet hjem,fra hospitalet. :)

Det du oplever, er der mange der oplever ovenpå en stor operation, det er et traume for både kroppen og psyken og det tager sin tid at komme ovenpå.
Det gode er at du selv erkender at du har behov for at skrive/snakke med andre om det, det er første skridt, jeg syntes du skal prøve at få et par samtaler med en psykolog, så får man sat ord på ens reaktionsmønster, og finder ud af at det er helt normale følelser der kommer efterfølgende,jeg var selv først afvisende ved tanken, men blev meget glad for de timer jeg selv havde med en psykolog, jeg fik sammenhæng i mine tanker.

Du skal også huske at hele forløbet op til operationen tæller med , du har formentlig været meget syg gennem længere tid, haft nerver på over operationen og spekuleret på hvordan det hele skulle gå, det er meget at tumle med og nu kommer reaktionen.

Brug endelig forummet alt det du vil,og få læsset af.

God bedring

RM

Re: Alt går af h til!

Indlægaf RM » 18. okt 2008 08:12

Jeg kender alt til, at have været igennem et frygtelig forløb, men heldigvis er alt endt godt. For 31/2 år siden fik jeg konstateret crohn, kom i medicinsk behandling og der var en bedring, men så for 3 år siden blev jeg syg på en ferie i udlandet, havde meget ondt i min bagdel, efter hjemkomsten blev jeg indlagt og de opdager en byld i min endetarm, den bliver fjernet næste dag......nu tror jeg selvfølgelig, at jeg frisk igen, men ak......dagen efter til stuegang tror lægen, at de måske ikke har fået det hele med, så jeg skal på op igen, men han forsikrer, at det igen er et lille indgreb.......det er en lørdag og jeg kommer for midt på eftermiddagen og vågner sidst på aftenen på intensivafd og er temmelig syg.....kan se frygten i mine forældres ansigter.....jeg ber om, at komme på wc og får den besked, at jeg har et kateter.....men jeg skal ikke kun tisse......der bliver ret stille på stuen og lægen må så fortælle, at for, at rede mit liv var de desværre nødt til, at anlægge en kolostomi fordi jeg havde 3 bylder på størrelse med grepfrugter og et utal af fistler, der løber i begge balder og mine skamlæber og igennem endetarmen.......det var lidt af en opvågning. Jeg var derefter indlagt 2 mdr på kiruriskafd, hvor jeg var i narkose 15 gange på 3 uger og et mislykket forsøg på, at anlægge et kateter i min ryg medførte, at jeg ikke kunne bevæge mig i 14 dage......jeg troede jeg var kommet i helved........Efter de 2 mdr er jeg lykkelig for, at komme hjem, men glæden varer kort, efter en uge har jeg atter en byld i skamlæben og må endnu engang opereres.....Jeg er denne gang indlagt 10 dage, men må overflyttes til medicinsafd pga kraftig opblusning i min crohn......jeg ligger der i 3 mdr før min sygdom er nogenlunde under kontrol og jeg kan udskrives......Jeg har i den periode fået et stomibrok som desværre er mega stort og jeg er ved, at være temmelig tyndslidt psykisk. Et halv år efter, at jeg har fået stomien og lidt flere indlæggelser er jeg til kontrol hos kirurgen på Randers sygehus, der meddeler mig, at stomien ikke kan lægges tilbage, som de ellers havde lovet mig og, at brokket heller ikke kan laves.....så jeg må lære, at leve med et brok på størrelse med en håndbold og de daglige smerter som det medføre.......der bryder min verden sammen.......jeg får via egen læge bevilligt psykologhjælp.....uden den hjælp ved jeg ikke hvor jeg havde været idag. Den 1 aug 2008 bliver jeg opereret af verden bedste kirurg i Århus, han var af en anden mening end lægerne i Randers.....han kunne både lægge min stomi tilbage og lave mit brok......jeg har stadig et par fistler, men der er lagt silikone tråde i som fungerer efter hensigten.......behøver jeg, at fortælle jer, at jeg føler mig som verdens lykkeligst kvinde.......Men mit råd er, søg hjælp inden du knækker helt psykisk, det er menneskeligt og ikke spor flovt, at erkende, at man har brug for hjælp.
Rikke 36 år.

Martin M

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Martin M » 21. okt 2008 15:25

RM skrev:Jeg kender alt til, at have været igennem et frygtelig forløb, men heldigvis er alt endt godt. For 31/2 år siden fik jeg konstateret crohn, kom i medicinsk behandling og der var en bedring, men så for 3 år siden blev jeg syg på en ferie i udlandet, havde meget ondt i min bagdel, efter hjemkomsten blev jeg indlagt og de opdager en byld i min endetarm, den bliver fjernet næste dag......nu tror jeg selvfølgelig, at jeg frisk igen, men ak......dagen efter til stuegang tror lægen, at de måske ikke har fået det hele med, så jeg skal på op igen, men han forsikrer, at det igen er et lille indgreb.......det er en lørdag og jeg kommer for midt på eftermiddagen og vågner sidst på aftenen på intensivafd og er temmelig syg.....kan se frygten i mine forældres ansigter.....jeg ber om, at komme på wc og får den besked, at jeg har et kateter.....men jeg skal ikke kun tisse......der bliver ret stille på stuen og lægen må så fortælle, at for, at rede mit liv var de desværre nødt til, at anlægge en kolostomi fordi jeg havde 3 bylder på størrelse med grepfrugter og et utal af fistler, der løber i begge balder og mine skamlæber og igennem endetarmen.......det var lidt af en opvågning. Jeg var derefter indlagt 2 mdr på kiruriskafd, hvor jeg var i narkose 15 gange på 3 uger og et mislykket forsøg på, at anlægge et kateter i min ryg medførte, at jeg ikke kunne bevæge mig i 14 dage......jeg troede jeg var kommet i helved........Efter de 2 mdr er jeg lykkelig for, at komme hjem, men glæden varer kort, efter en uge har jeg atter en byld i skamlæben og må endnu engang opereres.....Jeg er denne gang indlagt 10 dage, men må overflyttes til medicinsafd pga kraftig opblusning i min crohn......jeg ligger der i 3 mdr før min sygdom er nogenlunde under kontrol og jeg kan udskrives......Jeg har i den periode fået et stomibrok som desværre er mega stort og jeg er ved, at være temmelig tyndslidt psykisk. Et halv år efter, at jeg har fået stomien og lidt flere indlæggelser er jeg til kontrol hos kirurgen på Randers sygehus, der meddeler mig, at stomien ikke kan lægges tilbage, som de ellers havde lovet mig og, at brokket heller ikke kan laves.....så jeg må lære, at leve med et brok på størrelse med en håndbold og de daglige smerter som det medføre.......der bryder min verden sammen.......jeg får via egen læge bevilligt psykologhjælp.....uden den hjælp ved jeg ikke hvor jeg havde været idag. Den 1 aug 2008 bliver jeg opereret af verden bedste kirurg i Århus, han var af en anden mening end lægerne i Randers.....han kunne både lægge min stomi tilbage og lave mit brok......jeg har stadig et par fistler, men der er lagt silikone tråde i som fungerer efter hensigten.......behøver jeg, at fortælle jer, at jeg føler mig som verdens lykkeligst kvinde.......Men mit råd er, søg hjælp inden du knækker helt psykisk, det er menneskeligt og ikke spor flovt, at erkende, at man har brug for hjælp.
Rikke 36 år.



Hvem var det der opererede dig i Aarhus?

Gæst

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Gæst » 21. okt 2008 15:46

Overlæge Anders Tøttrup Amts sygehuset.

Martin M

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Martin M » 22. okt 2008 01:01

Gæst skrev:Overlæge Anders Tøttrup Amts sygehuset.


Han lavede stomi og J-pouch på mig ;)
Manden er en ret god kirug efter min mening

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Louise PT » 22. okt 2008 11:08

Jeg kan også anbefale Anders Tøttrup. Han lavede min pouch, og indtil nu har jeg ingen klager :D

BL

Re: Alt går af h til!

Indlægaf BL » 2. nov 2008 15:12

Hej
Da jeg ikke kunne finde ud af hvordan man opretter et nyt indlæg, skriver jeg her. I er velkommen til at flytte det til et nyt emne.

SALTMANGEL

Vores datter som blev pouh opereret den 18 sept 2008 og skal have den sidste opereation til næste år, har problemer med saltbalancen.
Hun farer ud og ind af hospitalet, hvis hun får drop og får retttet op på saltet, kan hun holde sig i 2-3 døgn så går det galt igen. I går var fjerde gang på 11 dage at hun er indlagt. Hun får HUSK med kalk, men har problmer med at få det ned, hun blander det op i grød, yougurt og i saft (gode råd modtages gerne). Da hun er meget følsom overfor medisin og ikke tåler morfin, vil hun helst ikke på kodein. Er der andre der kender til problemet med saltet?. Her siger lægen at han ved om en anden patient som har haft det sådan, han vandrede ud og ind af hospitalet i flere år, inden han fik det bedre. Håber på gode råd og vejledning, da det er umuligt at bygge en krop op igen som har det så dårligt.

Venligst

BL

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Louise PT » 2. nov 2008 16:23

Hejsa,

Jeg tager mit husk morgen og aften, ved at blande en spsk. op i et glas vand og drikke det hurtigt, hvorefter jeg drikker endnu et glas vand, og her tager jeg så mine vitaminpiller og.lign.
Denne metode duede ikke for mig i starten, men nu koncentrerer jeg mig om at drikke det hurtigt, og så gør den lidt tykke væske mig ikke noget - blot drik det hurtigt, så det ikke bliver alt for tykt.

mht. saltbalancen, så kender jeg en med stomi, som også har problemer med dette. Hun drikker revolyt (fra apoteket) iskoldt fra køleskabet - måske 1-2 liter om dagen. Det er pulver med salt og andre mineraler i den korrekte dosis. Et brev revolyt skal blandes med en liter kogt koldt vand. Det smager ikke specielt godt, og hvis jeg skulle drikke det, skal det helt sikkert være iskoldt, og måske med saft blandet i det. Men hende jeg nævnte før, har altså vænnet sig til smagen, og kan faktisk godt lide den nu... Det var et forslag, men ved ikke om det er nok til din datter...

Med venlig hilsen
Louise

Jane G
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. mar 2007 18:46
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Re: Alt går af h til!

Indlægaf Jane G » 2. nov 2008 21:29

Hejsa...
Jeg vil hermed gerne erkende, at jeg er en svans når det angår ALT flydende medicin.. Min drøbel vil bare ikke acceptere det! Så når jeg skal tage HUSK er det med en hvis portion viljestyrke og kontrol i sindet.. :D
HUSK tager jeg i et glas vand.. Og det ryger for det meste ned!

MHT. salten, er jeg igen pivet med revolyt, så har fundet nogle salttabletter, som virker fuldt ud lige så godt..!
På apoteket ved de præcis hvad det handler om, når man forklarer situationen, og finder de rette tabletter! - Jeg kan desværre ikke huske hvad de hedder.
Håber det er til hjælp!

Held og lykke med det hele :D
Venlig hilsen Jane Goul
Ungdomsrepræsentant i COPA
ungdom@copa.dk

føroyingur

Re: Alt går af h til!

Indlægaf føroyingur » 7. dec 2012 22:29

Hey! eg kenni ALT til hattar. Fór næstan at yvast um tað var eg sum hevði skriva tað, men sá aftaná eina løtu at tað ikki var eg.
Eg hevði ein forsnøvring til tað 2.operationina og tað gjørdi at proppur var í so eg spýði og át onki í 3 vikur og svímaði fleiri ferðir um dagin. 2 vikur aftaná operationen finna teir utav forsnøvringen eftir at hava roynt nógv ymiskt og so má eg undir eina operation aftrat .. har tey loystu forsnøvringin. Sjálvt um alt var loyst so helt eg framm við at spýggja og onki eta í 1 viku. Og kom fleiri ferðir til "orlov" á patienthotelinum. Men ja so ein dagin fekk eg meg til at eta ein toust og tá sagði ein lækni nemligani, vit útskriva teg áðrenn tú spýr ella svímar aftur. T+u fart tað betur tá tú ert komin heim. Men í flúgvarinum og allan vegin heim spýði eg fleiri ferðir. tó svímaði ikki.. fyrr enn eg var komin heim.. tá small eg í gólvi og bleiv send til havnar at fáa sondu og at venja búkin upp aftur til at fáa etið. Nú havi eg tað orduligani gott, men var niðri í 1 mánaða og tað var tað vert alíkvæl :) .. tó extremt strævið
um tú yvast so eri eg 19 ára gomul.. tætt uppá 20 ár og fekk operationen sum 18 ár :) skriva til mín a FB ella okkurt um tú vilt tosa um tílíkt?


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster