Pouch????

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Pouch????

Indlægaf Karen » 6. jul 2008 16:05

Jeg følger med glæde alle indlæg, der kommer her i Forum, man kan jo kun bive klogere. Nu er jeg blevet i tvivl om, hvad der forståes ved en Pouch-operation. Er det det samme som en operation, hvor stomien biver "sløjfet", og tarmen syes sammen igen???For jeg skal snart tage stilling til om jeg vil tilbageopereres, og jeg har jo læst, at mange har store problemer bagefter, så jeg er lidt i tvivl, man ved hvad man har.......osv.


Hilsen og på forhånd tak
Karen
_________________
Karen

Brugeravatar
COPA
Administrator
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23. dec 2003 13:24

Re: Pouch????

Indlægaf COPA » 6. jul 2008 16:33

(Skrevet af "Anynym", men flyttet over i det nye forum af COPA)

Nej der er forskel...
Ved en normal tilbagelægning syr man bare tarmene sammen igen og alt fungerer efter en helingsperiode som før. Hvis man derimod har fået fjernet tyk og endetarmen pga sygdom er man nødtil at lave en erstatning af et stykke tyndtarm og det kaldes en pouch.
Det er mit indtryk at der er langt flere problemer med pouch end ved almindelig tilbagelægning som vist nærmest betegnes som en "rutine operation" for voksne patienter som ikke har Colitis eller Chrons.

Håber du kan bruge forklaringen til noget :)

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Re: Pouch???

Indlægaf Karen » 6. jul 2008 18:31

Mange tak til "annonym", jeg har ganske vist Chrons, og har hørt både for og imod, så jeg vil tænke mig godt om.

Hilsen Karen
_________________
Karen

Peter Sørensen

pouch

Indlægaf Peter Sørensen » 6. jul 2008 18:32

Hej Karen

Pouch kaldes også j-pouch og eller reservoir, og det er ganske rigtigt som oplyst ,at der er stor forskel på operationerne.

Den tilbagelægnings operation du tilbydes kaldes også en tarm anastomose, og er en meget mindre operation end pouch der udføres i op til 3 tempi.
Så det er en meget kortere indlæggelse og efterfølgende rekreation der er tale om.
_________________
venlig hilsen Peter, 1958.

karinamitzie

Re: Pouch????

Indlægaf karinamitzie » 7. jul 2008 04:14

Hej Karen.
jeg er blevet opereret og fik pouch, og senere hen fik jeg lagt det tilbage.
4 år efter var jeg nød til at få stomi igen, for jeg havde ikke andet end problemer,
jeg fik lagt det tilbage i 2002, og ca 1 år efter begyndte jeg igen at få problemer,
på nuværende tidspunkt har jeg en stomi brok, og jeg har lige været på hospitalet,
hvor de sagde at der er en stor risiko ved at blive opereret, pga at jeg efterfølgende
måske vil få flere smerter end jeg har nu, og hvis jeg ikke bliver opereret er der jo store
chancer for at den vokser, og det vil jeg have svært ved, da det så ender ud med at jeg
får en stor bule på maven..... Jeg kender så en der også har fået det lagt tilbage, og hun har
det helt fint, så det er nok meget forskelligt. pøj pøj med det hele
venlig hilsen karina

¨Cilla 1989

Re: Pouch????

Indlægaf ¨Cilla 1989 » 8. jul 2008 09:59

Hej...
Jeg har også fået lavet en j-pouch, men for mig lykkedes det desværre ikke at tilbagelægge min loop-ileostomi.
Men det er meget forskelliget fra person til person. Da jeg var indlagt i Odense fik jeg at vide, at det faktisk kun er 10-15% af de pouch der bliver lavet, der ikke virker :D .. Så jeg synes da der er en stor god chance for at det kan gå rigtig godt :D . Men oftets er det "bare" det første stykke tid, hva der er ret hård at komme igennem, men ofte af dem jeg kender er det kun gået godt :) .

MVH Cilla 1989

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Pouch????

Indlægaf Mikkel Saugmann » 13. jul 2008 11:34

¨Cilla 1989 skrev:Hej...
Jeg har også fået lavet en j-pouch, men for mig lykkedes det desværre ikke at tilbagelægge min loop-ileostomi.
Men det er meget forskelliget fra person til person. Da jeg var indlagt i Odense fik jeg at vide, at det faktisk kun er 10-15% af de pouch der bliver lavet, der ikke virker :D .. Så jeg synes da der er en stor god chance for at det kan gå rigtig godt :D . Men oftets er det "bare" det første stykke tid, hva der er ret hård at komme igennem, men ofte af dem jeg kender er det kun gået godt :) .

MVH Cilla 1989


Det var da en sjov procentdel det der, jeg fik det stik modsatte af vide at det kun var 10-15 procent der ikke fik det godt med det.. Hvorfor tror i der er så få der fortæller de har det godt? Det er fordi de ikke aner sådan et forum her eksisterer. Der er MANGE derude med en succesfuld pouch, rigtig mange endda. Man hører bare desværre kun om dem som ikke har det godt. Og det er nemlig kun de 10-15 procent.

Peter Sørensen

Re: Pouch????

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jul 2008 13:46

Hej

det er faktisk det samme i siger , 10-15 % fungerer ikke efter hensigten.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Pouch????

Indlægaf Mikkel Saugmann » 13. jul 2008 23:20

Peter Sørensen skrev:Hej

det er faktisk det samme i siger , 10-15 % fungerer ikke efter hensigten.


Nå ja :D Jeg var vist også lige stået op ;)
Mikkel, Årgang 84

Cilla

Re: Pouch????

Indlægaf Cilla » 16. jul 2008 23:54

Hej igen... :)

Ja lige præcis. Det er virkelig dejligt det kun er så få % det ikke virker for, men alligevel lidt træls når man så er en af dem..
Men er bare rigtig glad på jeres vegne, hvor det er gået godt :D.

Mvh Cilla


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster