Kære Lotte....
Dejligt at høre fra dig....og nej, det er endda helt sikkert; hysterisk, det er du ikke !!!
Jeg købte mine Symbiolactis tbl. på nettet; der var flere forhandlere, der solgte dem, så jeg fandt den billigste.
Du må så prøve dig lidt frem , for at finde ud af hvad der er godt for dig og hvor mange tbl. du skal spise dagligt...jeg spiser selv 2 tbl. til min morgenmad.....og så skal du være opmærksom på, at du godt kan få lidt løs mave, hvis du spiser A38 eller andet mælkeprodukt med mælkesyrebakterier i, så tjener mælken som ekstra næring til bakterierne, og giver livlig aktivitet. Men selve Symbiolactis tbl. er ganske ufarlig, kan tygges og smager af vanilie.....
Hvis de virker for dig, så går der ikke mere end nogen dage, en lille uge højest før du mærker en ro i din pouch....den ætsende , skærende uro og toilettrang forsvinder....Antal toiletbesøg daler....
Men som sagt så er detvigtigt, at lægen har undersøgt din pouch, så han ved præcist om der er betændelse, hvor meget, der er, og hvor det evt. sidder...og hans behandling skal du selvfølgelig altid følge.
For at få et godt resultat med mælkesyrebakterierne er det en fordel, hvis betændelsen først bliver slået ned med en af de typer antibiotika jeg skrev om, og derfor skal du også af denne grund have din læge med ind over. Når du er i gang med det, begynder du at tage Symbiolactis...bare nogen timer efter du har spist din antibiotika. Hvis du tager det på samme tid, så slår antibiotikaen bare mælkesyrebakterierne ihjel ....og så har du ingen virkning....
Så fandt jeg ( ikke overraskende ) ud af, at jo sundere jeg lever, jo bedre har min pouch det. Grove grøntsager som kål og porre generer min pouch øjeblikkeligt, medens gulerod går fint selv i rå tilstand.
Grovbrød generer også, og fint hvedebrød er heller ikke så godt...hvorimod rugbrød uden kerner er det bedste,men jo også det kedeligste...salt er også det rene gift i for store mængder og sukker ligeså...og det er jo slemt, når man har en sød tand.!!!
Jeg bruger ikke Husk til at stoppe diarre med, fordi jeg har en fold i min pouch, og desværre lægger al Husken sig så der, så pouchen fuldstændigt udtamponeres....det kostede en akut indlæggelse at finde ud af det...det var vanvittigt smertefuldt...
Men det skulle være udmærket at bruge til at stoppe med...husk at drikke rigeligt med væske til. Jeg var nu heller ikke vild med hverken smagen eller konsistensen
Som dig havde jeg også kun colitis i den nederste 23 cm af min tyktarm....så det var en voldsom "dom" at få, at skulle "aflevere" hele sin tyktarm...jeg blev syg som 22 årig, og fik min pouch som 48 årig, for 5 år siden....
Ja, det er da uretfærdigt, at man bliver "straffet" for at holde op med at ryge, ved at ens colitis så begynder at gøre knuder...det har jeg hørt før....ØV...
Jeg håber virkeligt, at du kan få lige så god gavn af mælkesyrebakterierne, som jeg har haft i lange perioder...og jeg vil da blive rigtig glad, hvis du har overskud til at skrive lidt om, hvordan det går for dig..
Mange varme hilsner fra Anne