Hej
Efter jeg længe har gået med smerter i hele kroppen, gik jeg til lægen og fik en henvisning til en reumatolog, som det første sagde han at det er muskle smerter, men fik taget røntgen billeder af mine led i fødder,ryg, lænden og hænder for at udlukke gigt( hvilket der ikke var tegn til) og blodprøver, der viste at d-vitamin var under 10, får nu d-vitamin 35 mgx 3 dagligt..... Men er der andre der kender til følgende, og hvad har i gjort?
mundtørhed (drikker godt 3 l) normalt 1.5-2 l dagligt
har svært ved at have aff (lidt som forstoppelse af en art)
Har prøvet at læse om det på nettet, men kan ikke finde noget om det......Ved at der er noget man ikke kan optage efter man har fået lavet en j-pouch, kan vi optage d-vitamin i pilleform....
Håber det hjælper på smerterne i kroppen som er storset alle led...
Fik ipren 400x 3 samt panodil( hvilket ikke hjalp) og som man ikke må tage når man har cu, hvad kan man få i stedet, og som hjælper på smerterne når de er værst?
d-vitamin mangel
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
stine29
- Årgang: 1979
- Stomi siden: 2008
- Geografisk sted: Gadstrup
- Kontakt:
d-vitamin mangel
Venlig hilsen
Stine
CU: 2007
Stomi: 2008
J-Pouch: 2010
Stine
CU: 2007
Stomi: 2008
J-Pouch: 2010
-
Peter Sørensen
Re: d-vitamin mangel
Hej Stine
normalt er det B12 vitamin der ikke kan optages med ileostomi og pouch, men D vitamin mangel er ganske almindeligt i hele befolkningen, der kører en debat om for og imod tilskud inden for lægeverdenen, men når du har fået konstateret mangel så skal du tage det efter foreskrifterne.
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm
Du er nødt til at tale med lægen om det smertestillende.
normalt er det B12 vitamin der ikke kan optages med ileostomi og pouch, men D vitamin mangel er ganske almindeligt i hele befolkningen, der kører en debat om for og imod tilskud inden for lægeverdenen, men når du har fået konstateret mangel så skal du tage det efter foreskrifterne.
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm
Du er nødt til at tale med lægen om det smertestillende.
-
sidsel
Jeg fik også konstateret af min læge i januar at jeg havde voldsom mangel på D-vitamin. Jeg undres hvorfor udover det mindre sollys i vintermånederne. Jeg havde en del bøvl med betændelse i pounchen på det tidspunkt, (og d-vitamin skulle netop afhjælpe betændelsestilstande i kroppen), men derudover følte jeg mig "helt normal".
Jeg lå også i lange tider også dinglede rundt på D-vitamintal på 8-10, hvor det helst skal op på 80. Jeg fik en masse d-vitamin tilskud med det hjalp ikke. Så gik jeg ellers selv i gang. Masser af årstidens grøntsager, og masser af laks. Og her taler vi i store mængder, men det smager jo også dejligt. Og i det hele taget fisk hver eneste dag. Det kan jo sagtens være til frokost. Mit niveau ligger flot nu 
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"