Dejligt at høre alle de positive historier. Jeg fik selv akut fjernet min tyktarm - og var igennem 2. operation hvor jeg fik anlagt pouch. Desværre gik det ikke helt som forventet, da der dannede sig en fistel fra hvor de havde klipset pouchen fast. Dvs. en af klipsene løsnede sig, og lavede et hul ind i min skede. Da jeg jo allerede har en stomi, så betyder det reelt ikke så meget, men det betyder at der er stor risiko forbundet med at skulle få lagt stomien tilbage. Jeg fik lavet fistlen i sommers - men blev desværre klipset igen, og nu er pouchen fjernet og der er opstået nye komplikationer. Jeg har stadig mulighed for at få anlagt pouch, da de har beholdt den sidste del endetarm - men udsigterne er virkelig dårlige.
Jeg er selv blevet opereret på Riget, af nogle af landets bedste kirurger (alle gange åben operation) - men det er desværre ikke en garanti. Og er det gået galt een gang, så siger min umiddelbare erfaring, at det kan så gå rigtig galt.
Jeg har det ok i dag. Men har en del smerter - dog ikke mere end jeg kan tage noget smertestillende, har fuldtids job, og mor til en 2 årig. Men det slider på psyken - hvis det ikke går som planlagt! Jeg siger på ingen måde at det kan gå galt for dig - og ja, jer er da vred over mit eget forløb. Men det er faktisk ikke derfor jeg skriver - jeg sidder og kigger tilbage, og tænker at hvis jeg vidste dengang, hvad jeg ved nu, så ved jeg ikke om jeg vil have valgt at være igennem alt dette. Jeg drømmer da stadig om et liv uden stomi, men pt er jeg bare glad for at den virker!
Dertil skal siges, at jeg også kender to der har fået lavet pouch, som har brugt ca. 1 år for at blive nogenlunde "hele", selvom operationerne foregik helt efter planen - men det tog bare lang tid at blive "tætte" og ikke gå på toilettet flere gange om dagen. Den ene tager stadig her to et halvt år efter - ml. 5-15 kodeiner om dagen for at holde sig!
Bare du også har det med i overvejelserne, når du også selv nævner du er glad for din stomi!
Held og lykke med det hele

/T