J-pouch

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Kennith

J-pouch

Indlægaf Kennith » 16. aug 2010 19:49

Hej alle !

Vil lige høre om der er nogen som der kan fortælle lidt om det at leve med en j-pouch,
ang. arbejdes situation, livet o.s.v .

Skal selv have lavet sidste del af operationen 1.september på århus sygehus og må nok indrømme at jeg er ved at blive lidt nervøs ikke så meget for operationen for det er bare en lille ting i forhold til de 2 andre man har været igennem, men nervøs for det som kommer efter når det igen bliver "normal".

martin85
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: J-pouch

Indlægaf martin85 » 17. aug 2010 20:20

Jeg kigger lige med her, da jeg selv er i samme situation. Jeg skal godt nok først have lavet min pouch til sommer til næste år.

Mikkel

Indlægaf Mikkel » 19. aug 2010 14:32

Hejsa

Jeg har haft Pouch i 3 år nu, og jeg har masser af erfaringer som vil tage lang tid at skrive ned :) Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg synes det er bedre hvis jeg kan svare på jeres spørgsmål, i stedet for at skrive en masse som måske ikke er det i vil vide.

I kan tilføje mig på facebook hvis i vil høre mere. Mit navn er Mikkel Saugmann Jensen

laso
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlægaf laso » 24. aug 2010 08:09

Hej Mikkel

Jeg står også overfor en pouch-operation og har en masse spørgsmål. Jeg har i øjeblikket en midlertidig stomi. Min operation er ikke planlagt endnu, og jeg har først en tid ved lægen i februar næste år (mest fordi jeg gerne ville vente til efteråret 2011 med at blive opereret igen, men jeg tror gerne jeg vil have det overstået snart)

Nå, men nogle af mine spørgsmål:

- Hvordan har man det mellem de to operationer (pouch-operationen og tilbagelægningsoperationen)?
- Hvordan har man det efter den 2. operation?
- Hvor lang tid er man indlagt ved hhv 1. og 2. operation?
- Hvor lang tid er man sygemeldt efter den første operation?
- Hvor lang tid er man sygemeldt efter den anden operation?
- Hvor lang tid går der inden man kan genoptage sit "normale" liv efter 2. operation?

Nu ved jeg godt at det kan være meget individuelt hvordan man oplever forløbene...

Lars

martin85
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Indlægaf martin85 » 24. aug 2010 21:59

Laso har egentligt ramt mange af de ting som jeg også har gået og tænkt over.

Men lige et ekstra spørgsmål også. Er du tilfreds med operationen og resultatet?

Mikkel Saugmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 29. aug 2010 00:55

Hey igen.

Jeg tager lige dine spørgsmål en efter en :)

- Hvordan har man det mellem de to operationer (pouch-operationen og tilbagelægningsoperationen)?

Svar:

Jeg var indlagt i alt 11 dage, men de sidste 3 dage var jeg hjemme og sove hver nat. Jeg fik fjernet stomi efter 4 måneder, og jeg vil sige der nok gik 2-3 måneder i mit tilfælde før jeg VIRKELIG havde det rigtig godt og følte mig klar til alt.. Sådan nogenlunde i hvert fald :)

- Hvordan har man det efter den 2. operation?

Svar:

Jeg var allerede klar til at tage hjem da jeg lå til opvågning... haha ;) Det er utrolig underligt man skal til at bruge numsen igen, og det SVIIIER!! Og det gør det i lang tid efter vil jeg sige.. Men jeg bruger kun god gammeldaws kartoffel mel idag. super billigt og virker med det samme.

- Hvor lang tid er man indlagt ved hhv 1. og 2. operation?

Svar:

1 operation var jeg indlagt i 11 dage - 1 operation i 3-4 dage mener jeg det var.. :) Og det kan ikke anbefales at spise pomfritter lige når du kommer hjem = forstoppelse!!

- Hvor lang tid er man sygemeldt efter den første operation?

Svar: Jeg gik sygemeldt alt i alt 9 måneder. Men det var også fordi jeg stod uden job på det tidspunkt. Jeg kunne godt have startet før tror jeg.. Jeg ville bare helst være sikker på alt fungerede som det skulle! Med hensyn til hvor længe man skal være sygemeldt efter den sidste operation er meget forskellig fra person til person, jeg kan i hvert fald anbefale man tager sig tid til at lære sin pouch at kende og at man træner den og sig selv til at holde på afføringen længere og længere.. Det giver bonus i det lange løb.

-Er du tilfreds med operationen og resultatet?

Svar:

JA!! For søren da.. hehe. Jeg er super glad for det. Jeg kan sove igennem om natten nu uden at skulle op, jeg spiser godt med kartofler og andet der kan virke lidt stoppende i et ellers hurtig kørende system ;) Jeg render på toilet ca. 1-2 gange på en arbejdsdag. Og ellers 4-5 gange i gennemsnit på en hel dag hvor jeg står op klokken 06. og går i seng klokken 23..

Hvis i vil vide mere er i velkommen til at skrive til mig igen. Jeg bor forresten i Århus, så hvis i vil mødes må i gerne sige til. Jeg elsker en god snak om tarme og pølser.. haha!!
Mikkel, Årgang 84

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"