smerter i endetarmen

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Gæst

smerter i endetarmen

Indlægaf Gæst » 24. jul 2010 16:35

Har lige et spørgsmål der går ud på hvad I andre gør når endetarmen svier og irritere, og når man løber på toiletete langt over 10 gange på et døgn..Tager husk og bruger en salve der virkere smertestillende.. Fik lagt stomien tilbage i marts 2010, og render flere gange end man normalt gør... de har set op 2 gange og alt så fint ud....

karinaa

Re: smerter i endetarmen

Indlægaf karinaa » 24. jul 2010 18:35

hej
har også fået lagt stomi tilbage det var i nov. Men i starten rendte jeg også på toilet hele tiden ja. Tror man skal have lidt tålmodighed med det og man bliver meget rød og får ondt bag i. Man kan evt. smøre med salve jeg gjorde det ikke, men når jeg havde været på toilet gik jeg i bad. Der er vist ikke så meget andet at gøre tror jeg. Evt. pudder?
Jeg fk af vide at der kunne gå længere tid indtil tarmen helt var normal. Jeg går nok en gang mere på toilet end før jeg blev syg og fik stomi. Men ellers tror jeg at i starten var jeg på toilet hver 3 time også om natten.
Jeg tror du skal se tiden an :) man er self. meget opmærksom i starten og man tænker der er noget galt, men de har jo været inde og rykke rundt med tarmen og den skal have lidt tid.
held og lykke

Håber du kan bruge svaret.

karina

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 24. jul 2010 19:45

hej

Er det en pouch du har fået lavet eller en ileoanal anastomose, hvor tyndtarm er syet på endetarmen, efter fjernelse af tyktarmen ?
Afhængig af hvad det er kan lægerne måske give dig opiums dråber, der nedsætter tarmens bevægelser
og giver lidt ro, men det er stærk medicin ,så man vil formentlig forsøge andet først.

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 26. jul 2010 15:11

Hej

Da jeg havde CU og i perioden var på toilet op til 20 gange i døgnet, fik jeg codein tabletter til at holde tarmsystemet i ro og enden smurte jeg med Helosansalve også kaldet"kopattesalve".

Helosansalve har jeg også brugt til at smøre i cykelbukserne når jeg kørte cykelløb.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

stine29
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Gadstrup
Kontakt:

Indlægaf stine29 » 27. jul 2010 20:19

Hej tak for jeres svar...
Ved så ikke lige hvorfor jeg står som gæst?..... Men sådan er det... :wink:
Det er en pouch, men nu går det bedre :D det er jo skønt..... Har også codein mixtur, som jeg godt nok ikke har brugt, men tog husk 3-4 gange om dagen, samt bedøvende salve, det hjalp...
Venlig hilsen
Stine

CU: 2007
Stomi: 2008
J-Pouch: 2010

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"