Bule efter pouch-operation

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Jakob Smed.

Bule efter pouch-operation

Indlægaf Jakob Smed. » 12. jun 2009 10:51

Hej jeg hedder Jakob og er 42 år.
Jeg fikden 19-02-09 lavet en pouch operation på Århus amtsygehus af Carsten . og det viste sig at min tyndtarm var lidt kort så Carsten lavede det helt færdig, altså ingen stomi mere.
Jeg har haft mange smerter og spist Mofin indtil for to uger siden. min afføring har svinget meget og jeg har været utæt om natten. jeg er nu blevet tæt om natten og har fået nogenlunde styr på min aff. og dermed ikke så mange smerter.

Jeg har to spørgsmål.
1) Den bule man har der hvor stomien har siddet går den væk igen eller vil den altid være der ?

2)Nu er jeg i den uheldige situation at jeg har fået en influenza som har givet mig diarre og mange mave smerter. Jeg spiser ekstra Husk og drikker revolyt men jeg kan ikke få maven til at fungere ordentligt. Er der nogle der har et godt råd ?

Peter Sørensen

Re: Bule efter pouch-operation

Indlægaf Peter Sørensen » 12. jun 2009 12:18

Hej Jakob.

Der burde ikke være en bule, det kan godt lyde som om du har et lille brok, der hvor stomien sad.
Få en læge til at se på det, og pas på med tunge løft, for ikke at gøre det større.

Diareen behandler du lige efter bogen, med husk og revolyt du kan også spise
fødevarer som f.eks tvebakker, boller, knækbrød, franskbrød,
kiks, pasta, ris, kartofler, havregrød, revne æbler og
banan har erfaringsvis egenskaber, som kan give fastere
afføring.

Men har du haft diarre i længere tid mere end 1 døgn, så få en snak med din læge, det er muligt at du i en periode har behov for f.eks opiumsdråber som stoppende og symptom dæmpende.

Gæst

Indlægaf Gæst » 12. jun 2009 13:27

Peter Sørensen skrev:Hej Jakob.

Der burde ikke være en bule, det kan godt lyde som om du har et lille brok, der hvor stomien sad.
Få en læge til at se på det, og pas på med tunge løft, for ikke at gøre det større.

afføring.

Men har du haft diarre i længere tid mere end 1 døgn, så få en snak med din læge, det er muligt at du i en periode har behov for f.eks opiumsdråber som stoppende og symptom dæmpende.

Hej Peter tak for svaret. Jeg talte med Carsten ved konsultationen ca 1mrd efetr operationen Her spurgte jeg om det med bulen, hvor stomien havde siddet og om det var brok ?
Carsten svarede at det ikke var brok, Men fordi jeg havde haft stomi i ca 10 mrd og at huden lige som tallerkennegerne i Afrika udvider sig pga. trækket fra stomiposen Jeg fik ikke svar på om det gik i sig selv igen. så derfor skrev jeg her for at se, om der var andre der lige som mig havde det samme problem.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 12. jun 2009 14:58

Hej jakob
Jeg har godt nok ikke før hørt at en stomipose trækker så voldsomt i huden, at det efterfølgende kan give en bule, men den må jo så trække sig sammen lige som efter en graviditet, hvor den har været udspilet i 9 måneder.

der er en tilsvarende forespørgsel i denne tråd viewtopic.php?t=1138

Erik T
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 16. jun 2010 16:04

Gæst skrev:
Peter Sørensen skrev:Hej Jakob.

afføring.

Hej Peter tak for svaret. Jeg talte med Carsten ved konsultationen ca 1mrd efetr operationen Her spurgte jeg om det med bulen, hvor stomien havde siddet og om det var brok ?
Carsten svarede at det ikke var brok, Men fordi jeg havde haft stomi i ca 10 mrd og at huden lige som tallerkennegerne i Afrika udvider sig pga. trækket fra stomiposen Jeg fik ikke svar på om det gik i sig selv igen. så derfor skrev jeg her for at se, om der var andre der lige som mig havde det samme problem.

Hej, - jeg har oplevet det samme, og tog til min læge, som påstod, at det ikke var brok, -
men blev alligevel ikke overbevist, så jeg kontaktede sygehuset og det konstaterede at det var brok, og jeg blev kikkertopereret og var hjemme samme aften

Rune Christensen

Indlægaf Rune Christensen » 17. jul 2010 23:17

Jeg blev opereret i april og har stadig en lille bule. Jeg har ikke fået det tjekket hos lægen men måske jeg burde.
Er jeres bule blød eller hård?
Min er blød men har ikke rigtigt ændret sig de sidste par måneder.

Hilsen RC

Rikke H
Stomi siden: 2010

Indlægaf Rikke H » 18. jul 2010 02:10

Jeg springer lige med på dit spg. da mit ligner dit lidt.

Jeg er blevet undersøgt og har ikke brok, men den ene side af maven hvor stomien sidder er større end den anden side. Vil det med tiden udligne sig? Jeg tænker det er en blanding af hævelse fra operationen som ikke har lagt sig helt endnu (?), arvæv, det at de har rodet rundt med tarmene derinde, og så "trækket" fra stomipladerne oven i.

Nogle der har oplevet dette og med tiden fik en nogenlunde ensartet mave (som det nu kan lade sig gøre med alle de snit/ar)?
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 18. jul 2010 11:49

Hej Rikke H
Det forandrer sig, i løbet af et halvt år vil man nå det endelige resultat.
Stomiposerne trækker kun på selve huden.
Du kan selv styrke musklerne ved mave øvelser, så du kan påvirke opstramnning af hud og mavemuskler,
og f.eks knibeøvelser er vigtige fordi de strammer de dybe mavemuskler op, så maven ikke buler ud.

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"